; ?>; ?> ایرانیان خارج از کشور هم می‌توانند خودرو وارد کنند - مردم سالاری آنلاين
۰
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۰

ایرانیان خارج از کشور هم می‌توانند خودرو وارد کنند

وزیر صمت درباره انتقادات به بخشنامه واردات خودرو گفت: آن‌هایی که منافع‌شان به خطر می‌افتد انتقاد می‌کنند. واردات خودرو آرزوی همه است. به نظر من این بخشنامه اجرایی است و اولین خدمتی که می‌کند کمک به صادرات کشور است.
ایرانیان خارج از کشور هم می‌توانند خودرو وارد کنند

عباس علی‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره انتقادات به بخشنامه واردات خودرو گفت: بیخود است. این انتقادات الکی است. آن‌هایی که منافع‌شان به خطر می‌افتد انتقاد می‌کنند. واردات خودرو آرزوی همه است و همه می‌خواهند تنش در این زمینه برطرف شود.

به نقطه‌ای رسیده‌ایم که نقطه امید است

وزیر صمت یادآور شد: امروز شما می‌خواهید ماشین بخرید؛ می‌توانید هم ماشین نو خریداری کنید و هم کار کرده، ولی اول باید نوی این خودروها باشد. من دفعه قبل هنوز خط نو را راه نینداخته بودیم یک کلمه گفتم «بگذارید ما خط نو را راه بیندازیم بعد بلافاصله این را هم عرضه خواهیم کرد»، هر کسی رسید می‌پرسید این چه شد؟ من می‌دانستم این نماینده یک کسی است که به هر حال منفعتی ممکن است داشته باشد.

وی با اشاره به تولید خودروی ری‌را اظهار داشت: خوشبختانه به نقطه‌ای رسیده‌ایم که نقطه امید است. در تولید شتاب گرفته‌ایم و در  داخل ماشین خوب عرضه می‌شود. ری‌را انصافاً ماشین خوبی است. بسیار عالی‌است. یک ماشین در تراز است و واقعاً در مقایسه با ماشین‌هایی که در بازار وجود دارند، خوب است.

 ۳ ماه است که ری‌را را می‌‌دوانیم تا مطمئن شویم نقصی نداشته باشد

علی آبادی ادامه داد: البته ما در آغاز راه هستیم و باید همه کمک کنیم و عیب و ایرادش را برطرف کنیم. ۳ ماه است که این ماشین را می‌‌دوانیم و عرضه نمی‌کنیم به خاطر اینکه می‌خواهیم مطمئن شویم نقصی نداشته باشد. البته تویوتا هم وقتی یک ماشینی می‌دهد چهار صباح بعد ممکن است ایرادی داشته باشد ولی باید برطرف کرد.

ایرانیان خارج از کشور هم می‌توانند خودرو وارد کنند

وی درباره اینکه برخی از نمایندگان مجلس اعلام کردند بخشنامه واردات خودرو اجرایی نیست، عنوان کرد: به نظر من اجرایی است. اولین خدمتی که این بخشنامه می‌کند کمک به صادرات کشور است، چراکه ما از انگیزه واردات خودروهای کارکرده برای صادرات کالاهای تولیدی کشورمان استفاده می‌کنیم؛ یعنی شرکت‌ها موظف هستند کالاهای ایرانی را صادر و ارز به دست آمده را تبدیل به ماشین کنند. این‌گونه صادرات توسعه پیدا خواهد کرد و این کار خوبی است.

وزیر صمت ادامه داد: اقدام دیگر این است که ایرانی‌هایی که خارج از کشور هستند مانند دانشجویان که قدیم این کار را می‌کردند (واردات خودرو به صورت فردی) می‌توانند این کار را انجام دهند. هر کسی که در خارج از کشور حساب ارزی داشته باشد می‌تواند این کار را انجام دهد البته این دستورالعمل هنوز تصویب نشده است ولی من ایده خودم را به شما اطلاع رسانی می‌کنم.

می‌خواهیم اضطراب را از جامعه و بازار بگیریم

وی افزود: افرادی که در خانه‌های خودشان ارز دارند، می‌توانند در نظام بانکی کشور آن را عرضه کنند، البته گفتم این طرح من است؛ چنانچه که بانک مرکزی طبق مکانیزمی که تعریف می‌کنیم صحّه گذاری کند که ارز مذکور ارز جمع شده از بازار نیست و تاثیری در تخریب بازار ندارد و آن ارز هم با یک مکانیزم‌هایی پذیرفته می‌شود و می‌توانند بروند از موسساتی که خودرو وارد می‌کنند، بخرند.

علی آبادی تاکید کرد: اینکه گفته می‌شود هر فرد خودش این کار را انجام دهد را به این دلیل گذاشتیم که اضطراب را از جامعه و بازار بگیریم،  ولی به طور مثال وقتی شما از نانوایی نان می‌خرید گندمش را چه کسی درست کرده است؟ آردش را یکی دیگر درست کرده است. سوختش را یکی دیگر آورده و پختش را یک فرد دیگر انجام داده است ولی در آخر همه باهم کار را انجام داده‌اند. کسب و کارهای کوچک شکل می‌گیرند و کمک می‌کنند تا ان‌شاالله مردم بتوانند از منابع خودشان برای خودرو استفاده کنند.

کد مطلب: 220290
برچسب ها: خودرو
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *