۰
سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۰

روایت مینو محرز از چگونگی ورود پشه آئدس به ایران

مینو محرز گفت:مردم اصلا نگران نباشند، چون این مثل کووید۱۹ نیست، ولی در هر صورت گزش پشه باعث انتقال می شود. الان هم که تابستان است و پشه هم فراوان. این پشه مخصوصی است که باید فرد آلوده را بگزد، بعد برود و یک فرد دیگر را بگزد تا به او انتقال دهد.
روایت مینو محرز از چگونگی ورود پشه آئدس به ایران
به گزارش مردم سالاری آنلاین، مینو محرز متخصص بیماری عفونی و واگیردار،از گسترش بیماری تب دنگی در کشور گفت و به راه های پیشگیری از آن اشاره کرده است .

کانال تلگرامی چند ثانیه  در خبری نوشت: توی ادامه داد:با توجه به سابقه ای که از کرونا در اذهان عمومی باقی مانده، مردم در مورد تب دِنگی نیز نگران هستند، در حالی که این ویروس اصلا واگیردار نیست و از انسان به انسان سرایت نمی کند.

وی ادامه داد: مردم اصلا نگران نباشند، چون این مثل کووید۱۹ نیست، ولی در هر صورت گزش پشه باعث انتقال می شود. الان هم که تابستان است و پشه هم فراوان. این پشه مخصوصی است که باید فرد آلوده را بگزد، بعد برود و یک فرد دیگر را بگزد تا به او انتقال دهد.

محرز گفت:این پشه سال‌ها پیش از طریق پاکستان و به دنبال واردات لاستیک های نیم دار به کشور وارد شده ولی چون مورد مبتلا به تب دنگی  نداشتیم، انتقالی انجام نشده است. 

این متخصص افزود: متاسفانه اخیرا این بیماری بیشتر از طریق کسانی که در کشورهای حوزه خلیج فارس مثل امارات، قطر و عمان کار می کردند و یا مسافر بودند، وارد کشور شده است.

وی ادامه داد: این پشه عاشق لاستیک و رنگ سیاه است و می تواند در یک مقدار آب که ته هر ظرفی باشد رشد کند، ضمن اینکه این نوع پشه در روز نیز نیش می زند.

محرز افزود:مهمترین راه پیشگیری این بیماری، مبارزه با پشه است. بنابراین توصیه می کنیم در خانه به هیچ عنوان ظرف یا گلدانی که یک مقدار آب ته اش می ماند را نگه ندارید، چون پشه داخل آن و در آب‌های مانده راکد، تخم گذاری کرده و رشد می کند.

 وی گفت:شکل این پشه با بقیه پشه ها فرقی ندارد و شاید حشره‌شناس تغییراتی بین آنها ببیند، ولی از نظر انسان‌ها خیلی فرقی نمی کند.

محرز افزود:عوارض این بیماری در مرحله اول شبیه یک سرماخوردگی معمولی یا یک آنفلوآنزا است و خوب می‌شود و هیچ درمانی هم فعلا در دنیا برایش نیست. یعنی الان درمان قاطع برایش نداریم. واکسن وجود دارد، ولی واکسنش برای کسانی است که یک بار مبتلا شده اند و باید دوباره نگیرند، چون در دفعه دوم که فرد مبتلا می شود، آن نوع شدیدش را می گیرد که می تواند بعضی مواقع مرگبار باشد. 

کد مطلب: 220107
برچسب ها: تب دنگي
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *