۰
دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۵

حمایت مالی بی‌سابقه اتحادیه اروپا از ارتش ارمنستان

شورای اروپا در راستای تقویت توان لجستیکی نیروهای مسلح ارمنستان، از بودجه دفاعی ۱۱ میلیون دلاری در حمایت از ارتش این کشور خبر داد.
حمایت مالی بی‌سابقه اتحادیه اروپا از ارتش ارمنستان
به گزارش مردم سالاری آنلاین از ایسنا، شورای اروپا اعلام کرد بروکسل برای بهبود توانایی‌های ارتش ارمنستان در تأمین لجستیک و حفاظت از غیرنظامیان در بحران‌ها و شرایط اضطراری، ۱۰.۹ میلیون دلار حمایت مالی از ایروان به عمل می‌آورد.

در بیانیه شورای اروپا آمده است: «شورا بر اساس تسهیلات صلح اروپا، یک اقدام حمایتی برای نیروهای مسلح جمهوری ارمنستان تصویب کرد که ارزش آن ۱۰ میلیون یورو است. اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار تصمیم گرفته است که ارمنستان از منبع تسهیلات صلح اروپا استفاده کند. هدف از این اقدام حمایتی ارتقای ظرفیت‌های لجستیکی نیروهای مسلح ارمنستان و همچنین بهبود توانایی آن در حفاظت از غیرنظامیان در بحران‌ها و شرایط اضطراری است.»

بر اساس این بیانیه، هدف از این اقدام افزایش تاب‌آوری ارمنستان و تقویت قابلیت همکاری نیروهای مسلح آن است تا در صورت نیاز، در ماموریت‌ها و عملیات‌های نظامی بین‌المللی شرکت کنند.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در این باره گفت: «یکی از عناصر مهم در روابط دوجانبه ما با ارمنستان، مسئله امنیت است... این به نفع منافع مشترک ماست که گفتگو در مورد سیاست خارجی و امنیتی را گسترش داده و مشارکت ارمنستان در ماموریت‌ها و عملیات‌های اتحادیه اروپا را در آینده بررسی کنیم.»

«آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ارمنستان در ماه مارس گفت این کشور در مسیر تنوع بخشیدن به حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی خود بوده و به‌دنبال جذب شرکای تازه‌ای در غرب و در آسیاست. او تاکید کرد که تحکیم روابط ارمنستان با کشورهای غربی بدین معنا نیست که این کشورها ایروان را به قطع ارتباط با مسکو وادار خواهند کرد.

بااین‌حال، «آندری نستاسین» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه پیشتر در واکنش به نزدیک‌شدن ارمنستان به غرب، اعلام کرد ایالات متحده با دعوت از ارمنستان و جمهوری آذربایجان در نشست ناتو سعی دارد آنها را از روسیه دور کند.

در یک سال گذشته و با مسلط‌شدن جمهوری آذربایجان بر قره‌باغ در حمله‌ای کوتاه و سریع، روابط مسکو و ایروان به تیرگی گراییده و نیروهای صلحبان روسیه نیز از قره‌باغ خارج شده‌اند.

قره‌باغ منطقه‌ای است که تا چندی پیش اکثر ساکنان آن ارمنی‌تبار و به دولت ایروان نزدیک بودند. باکو در سپتامبر ۲۰۲۳ با حمله‌ای ناگهانی به این منطقه، دوباره کنترل قره‌باغ را در دست گرفت و تقریبا تمام ساکنان محلی آن به ارمنستان گریختند.

کد مطلب: 220027
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *