۰
يکشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۵

تولید این میوه سالانه ۷ میلیارد دلار به اقتصاد ایران ضرر می‌زند

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: ایرانِ کم آب پایین‌ترین قیمت هنداونه را دارد، محاسبات نشان می دهد که تولید این محصول سالانه ۷ میلیارد دلار به اقتصاد کشور ضرر می زند و این غیر از خساراتی است که به منابع مالی و آبی کشور وارد می کند.
تولید این میوه سالانه ۷ میلیارد دلار به اقتصاد ایران ضرر می‌زند
به گزارش مردم سالاری آنلاین ؛ امیر کشانی در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با بیان اینکه با گذشت ۱.۵ سال از زمان برگزاری انتخابات هیات نمایندگان باید نگاهی به عملکرد خودمان داشته باشیم، اظهار داشت: اکنون با چالش هایی مثل ناترازی انرژی، بحران آب، قیمت گذاری دستوری، دستور انتقال صنایع به دریا، مهاجرت، ورشکستگی صندوقهای بازنشستگی و بانکها، نرخ سرمایه گذاری، تحریم، FATF، سالمندی جمعیت و ... مواجهیم.

ایلنا نوشت: وی با تاکید بر اینکه باید برای صادرات برنامه ریزی صورت گیرد، افزود: یکی از مشکلات اتاق قیمت گذاری دستوری است حال آنکه اگر قیمت گذاری غی از روش بازار باشد باید علم اقتصاد را کنار بگذاریم.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: دخالت دولت در قیمت گذاری موجب اختلال در عملکرد تولیدکننده و مصرف کننده شده است.

وی تصریح کرد: به طور مثال ایرانِ کم آب پایین‌ترین قیمت هنداونه را دارد، محاسبات نشان می دهد که تولید این محصول سالانه ۷ میلیارد دلار به اقتصاد کشور ضرر می زند و این غیر از خساراتی است که به منابع مالی و آبی کشور وارد می کند.

کشانی با بیان اینکه قیمت گذاری دولت، جایی که نرخ کف بازار را تعیین می کند باعث کمبود کالا می شود، گفت: اکنون دولت یارانه بلیت های هواپیمایی را تنها به ۲ درصد جامعه اختصاص می دهد قیمت گذاری دستوری دولت در این حوزه منجر به خسارت به شرکت‌های هواپیمایی و عدم خرید هواپیما شده ضمن اینکه قیمت بلیت ۳۰۰ درصد افزایش یافته و هواپیماها زمینگیر شده اند، بعبارت دیگر قیمت گذاری دستوری باعث کمبود و ایجاد بازار سیاه و چند برابر شدن قیمت ها شده است.

وی با ذکر مثالی دیگر بیان داشت: مثلا نرخ چلوکباب باعث حرام خور شدن مردم شده حال آنکه تسعیر به لحاظ شرعی نیز حرام است.

عضو اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: قیمت گذاری دستوری باعث تورم، سرکوب سرمایه گذاری، بازده کم سرمایه گذاری و پایین آمدن نرخ بازگشت سرمایه شده و همچنین بر اقتصاد دانش بنیان و انگیزه خلاقیت اثر گذاشته است.

وی ادامه داد: قیمت گذاری دستوری همچنین باعث فساد سیستم اقتصادی و کاهش عرضه محصول می شود و این به ضرر مردم است. کشانی تاکید کرد: اگر اتاق بازرگانی به قیمتگذاری دستوری توجه نکند آینده ای بهتر از گذشته برای مردم نخواهیم داشت.

کد مطلب: 219959
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *