۰
پنجشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۵

پیش بینی درست از میزان رأی پزشکیان در ۳ استان ترک زبان

در دور اول انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، پزشکیان در سه استان ترک زبان و البته خراسان شمالی در صدر کسب آراء قرار گرفت، سعید جلیلی اما که برخواسته از خطه خراسان است تنها در دو استان حائز کسب اکثریت آراء شد. قالیباف در هر ۶ استان از این دو کاندیدا عقب ماند.
پیش بینی درست از میزان رأی پزشکیان در ۳ استان ترک زبان

مهمترین رخداد سیاسی سال ۱۴۰۳؛ یعنی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، روز هشتم تیرماه تعیین تکلیف نشد و برای دومین بار در تاریخ ۴۵ ساله جمهوری اسلامی ایران، انتخابات به مرحله دوم کشیده شد. حالا باید منتظر ماند و دید که در ۱۵ تیرماه میان مسعود پزشکیان و سعید جلیلی کدام یک پیروز نهایی میدان خواهد بود.

از میان ۴ کاندیدای نهایی انتخابات، مسعود پزشکیان از خطه آذربایجان و دو کاندیدای دیگر به نام های سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف از خراسان بودند.
خبرگزاری خبرآنلاین، پیش از برگزاری انتخابات گپ و گفتی با برخی از چهره های سیاسی استان های غربی و شرقی کشور انجام داده بود تا پیش بینی هایشان درباره فضای انتخاباتی این استان ها و نتیجه انتخابات ۸ تیرماه را جویا شود.

پیش بینی درست از میزان رأی پزشکیان در سه استان ترک زبان

پیش بینی فعالان سیاسی در استان های غربی و شرقی از پیشتازی مسعود پزشکیان در استان های ترک زبان خبر می داد که از قضا درست از آب درآمد، اما درباره پایگاه رأی محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی در این استان ها دچار اشتباه محاسباتی شده بودند.
آنگونه که چهره هایی چون حسین حاتمی نماینده کلیبر و خداآفرین در مجلس یازدهم، محمود عباس زاده مشکینی نماینده مشکین شهر در مجلس یازدهم اقبال مردمان استان های ترک زبان و غربی به محمدباقر قالیباف را بعد از مسعود پزشکیان بیشتر می دانستند، اما نتایج انتخابات نشان داد که سعید جلیلی بالاتر از قالیباف قرار گرفته است.
میزان مشارکت در هر سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل کمتر از ۵۰ درصد بوده است.
در جداول زیر میزان آرا یا درصد آراء کسب شده از سوی هر کاندیدا آمده است؛
آذربایجان شرقی
مسعود پزشکیان ۱,۰۶۷,۰۸۷ رأی
سعید جلیلی ۲۴۳,۳۶۹ رأی
محمدباقر قالیباف ۵۷,۳۸۰ رأی
مصطفی پورمحمدی ۷,۰۳۳ رأی
کل آراء ۱,۳۷۵,۸۷۱ رأی
میزان مشارکت( درصد) ۴۴











 
آذربایجان غربی
مسعود پزشکیان ۸۰۶.۶۲۰ رأی
سعید جلیلی ۱۴۵.۶۱۹ رأی
محمدباقر قالیباف ۵۸.۱۱ رأی
مصطفی پورمحمدی ۴.۹۶۰ رأی
کل آراء  
میزان مشارکت( درصد) ۴۰











 
اردبیل
مسعود پزشکیان ۳۸۲.۶۰۰ رأی
سعید جلیلی ۷۲.۸۰۰ رأی
محمدباقر قالیباف ۳۶.۳۰۰ رأی
مصطفی پورمحمدی ۲.۶۷۶ رأی
کل آراء ۵۰۴.۶۰۲
میزان مشارکت(درصد) ۴۸.۵







 

 

بدشانسی قالیباف حتی در خراسان /جلیلی در دو استان پیش افتاد

اما پیش بینی سیاسیون استان های خطه خراسان چه پیش بینی از روند انتخابات مرحله اول داشتند و نتیجه چه را نشان داد؟.ژ
شخصیت هایی مانندجواد آرین منش، نماینده پیشین مشهد، حسین امامی راد نماینده چناران در مجلس، مصطفی نخعی نماینده نهبندان و سربیشه در مجلس یا بهروز محبی نجم آبادی نماینده سبزوار، معتقد بودند که محمدباقر قالیباف شانس بیشتری برای رأی آوری در خراسان دارد. اما نتایج نشان داد که در استان های خراسان رضوی و جنوبی سعید جلیلی بیشتر آراء را داشته است.
نکته عجیب دیگر جابجایی رأی ها میان پزشکیان و قالیباف بوده است؛ چراکه آراء پزشکیان در این استان ها بیشتر از قالیباف که خود متولد شهر طرقبه در نزدیکی مشهد است و از حمایت همشهری بودن و قومیتی نیز برخوردار بود، بوده است اما نتوانست در میان مردم محبوبیتی داشته باشد.
در این میان نباید نقش پایداری ها را در شهر مشهد نادیده گرفت. با توجه به درگیری های میان محمدباقر قالیباف و پایداریچی ها، پیشتازی سعیدی جلیلی در این شهر و استان خراسان رضوی دور از انتظار نبود. مشهد یکی از مقرهای اصلی جبهه پایداری است.
خراسان رضوی
سعید جلیلی ۵۰/۲ درصد
مسعود پزشکیان ۲۷/۴ درصد
محمدباقر قالیباف ۱۷/۸ درصد
مصطفی پورمحمدی ۸/۰۰ درصد
کل آراء ۲.۴۱۵.۶۹۶
میزان مشارکت( درصد) ۴۹/۳۹











 
خراسان جنوبی
سعید جلیلی ۲۲۵.۸۲۵
مسعود پزشکیان ۱۰۲.۳۵۴
محمدباقر قالیباف ۴۸.۷۷۶
مصطفی پورمحمدی ۲.۳۱۹
کل آراء ۳۹۱.۳۲۹
میزان مشارکت( درصد)  







 

 

پزشکیان صدرنشین خراسان شمالی شد

از میان ۳ استان خراسان، مردم خراسان شمالی ترجیح داده بودند آراء خود را به سبد مسعود پزشکیان بریزند. درست است که اختلاف رأی پزشکیان و جلیلی در این استان کم بود، با این حال پزشکیان در صدر جدول قرار دارد و جلیلی در جایگاه دوم.
دومین کاندیدای خطه خراسان محمدباقر قالیباف نیز با اختلاف رأی بیشتری نسبت به پزشکیان و جلیلی در جایگاه سوم این استان جای گرفته است.
خراسان شمالی
مسعود پزشکیان ۱۱۵.۶۹۷
سعید جلیلی ۱۱۵.۶۷۲
محمدباقر قالیباف ۵۷.۶۳۸
مصطفی پورمحمدی ۱.۰۲۶
کل آراء ۳۰۵.۰۰۰
میزان مشارکت( درصد) ۴۵
کد مطلب: 218950
برچسب ها: پزشکیان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *