۰
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۸

نکات مهمی که باید در هنگام خرید باتری توجه کرد

باتری خودرو یکی از مهم‌ترین بخش‌های وسیله نقلیه محسوب می‌شود و برای خرید آن لازم است نکات مهم خرید باتری را در نظر بگیرید. زیرا امروزه تنوع گسترده‌ای از باتری‌ها در بازار وجود دارد که انتخاب در بین آن‌ها برای بسیاری از افراد سخت است. در این مطلب ما قصد داریم تا نکات مهم خرید باتری را بررسی کنیم.
نکات مهمی که باید در هنگام خرید باتری توجه کرد

نکات مهم خرید باتری

برای خرید یک باتری باکیفیت و مناسب وسیله نقلیه خود باید نکات مهمی را در نظر بگیرید که ما در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

ابعاد باتری

ابعاد باتری خودرو را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که سایز آن متناسب با سینی خودرو باشد و به‌خوبی در آن جا بگیرد تا بتواند از آسیب‌هایی که به دلیل لرزش به باتری وارد می‌شود، جلوگیری کند. یکی از نکات مهم خرید باتری این است که ابعاد باتری موردنظر شما با باتری فابریک ماشین هم اندازه باشد. بنابراین قبل از خرید باتری با فروشنده یا مکانیک خودرو مشورت نمایید.

استارت زنی یا راه‌اندازی (CCA باتری)

این مورد مربوط به توان باتری در زمینه روشن کردن خودرو در دماهای پایین است. مهم‌ترین وظیفه‌ای که باتری دارد این است که بتواند انرژی موردنیاز برای استارت زدن را فراهم کند. اما در مواقعی که دمای هوا پایین و سرد باشد، ممکن است بر روی قدرت باتری تاثیر معکوس بگذارد. هر چه CCA باتری بالاتر باشد، قدرت آن در آب و هوای سرد بالاتر است.

 نگهداری باتری

باتری‌ها به دو دسته سیلد (بدون نیاز به نگهداری) و غیرسیلد (نیاز به نگهداری) تقسیم می‌شوند. توصیه می‌شود که از باتری‌های سیلد خریداری نمایید زیرا در این باتری‌ها، الکترولیت مایع می‌تواند بدون نیاز به نگهداری به فعالیت خود ادامه دهد. اما در باتری‌های غیرسیلد باید سطح الکترولیت را هر چند ماه یکبار چک کنید.

 گارانتی باتری

یکی از نکات مهم خرید باتری، توجه به گارانتی و ضمانت اصل بودن باتری می‌باشد.  گارانتی به شما تضمین می‌دهد که در صورت به‌وجود آمدن مشکل می‌توانید آن را تعویض نمایید. لازم به ذکر است که تنها باتری‌های ایرانی دارای گارانتی هستند، زیرا باتری‌های خارجی موجود در بازار به‌صورت قاچاقی وارد می‌شوند. بنابراین بهتر است به سراغ باتری‌های ایرانی با برندهای معتبر بروید که گارانتی کالا را نیز به شما ارائه دهند.

 تاریخ ساخت باتری

عمر باتری با تاریخ ساخت آن شروع می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید باتری شما عمر بیشتری داشته باشد، به سراغ خرید باتری‌هایی بروید که جدیدتر هستند. توجه داشته باشید که باتری که 6 ماه از تاریخ تولید آن گذشته است را خریداری نکنید زیرا احتمال سولفاته شدن آن بالاست. تاریخ ساخت باتری‌ها معمولا بر روی آن‌ها درج شده است. اما اگر می‌خواهید که از تاریخ تولید باتری مورد نظر خود اطمینان کامل داشته باشید باید خرید خود را از نمایندگی‌های معتبر مانند نمایندگی خرید باتری در کرج انجام دهید.

 محل قرار گرفتن قطب‌ها

یکی دیگر از نکات مهم خرید باتری توجه به محل قرار گرفتن قطب مثبت و منفی باتری و کانکتورهای نگهدارنده این قطب‌ها می‌باشد. بنابراین به هنگام خرید باتری ابتدا قطب‌های خودروی خود را بررسی کنید و سپس موقعیت قرارگیری بر روی باتری را درنظر بگیرید تا متناسب با خودروی شما باشد.

 ظرفیت باتری

یکی دیگر از نکات مهم خرید باتری، ظرفیت باتری می‌باشد که به میزان انرژی که باتری می‌تواند ذخیره کند اشاره می‌کند. ظرفیت باتری را باید باتوجه به توان خودرو انتخاب کنید. پیشنهاد ما این است که ظرفیت باتری را مشابه با ظرفیت باتری فابریک خود انتخاب کنید که برحسب آمپر ساعت بر روی آن درج شده است. اگر بر روی وسیله نقلیه خود از سیستم‌های صوتی و مصرف کننده‌های برقی دیگر استفاده می‌کنید برای انتخاب ظرفیت مناسب باید با فروشنده یا مکانیک خودرو مشورت نمایید.

 ولتاژ باتری

یکی دیگر از نکات مهم خرید باتری  بررسی ولتاژ باتری است که از آسان‌ترین کارها می‌باشد. در کل باتری تمامی وسایل نقلیه‌ای که بعد از سال 1960 به تولید رسیدند، دارای ولتاژ 12 ولت می‌باشند. بنابراین با توجه به این نکته، تمامی باتری‌های موجود در بازار دارای ولتاژ 12 ولت هستند.

 درنظر گرفتن تجربه قبلی

قبل از اینکه برای خرید باتری اقدام کنید، تجربه قبلی خود و دیگران را در نظر بگیرید.اگر باتری داشته‌اید که برای طولانی مدت از آن استفاده کرده‌اید، می‌توانید باز هم همان نوع باتری را انتخاب کنید.

 بررسی اعداد BCI

با بررسی این اعداد می‌توانید متوجه شوید که باتری مورد استفاده در وسیله نقلیه شما از چه نوعی است. این اعداد مربوط به ویژگی‌هایی مانند ارتفاع، طول، عرض، نوع قرار گرفتن ترمینال‌های باتری و در کل شکل کلی باتری می‌باشند. البته دقت داشته باشید که برخی از شرکت‌های تولید کننده باتری از اعداد BCI یکسانی بر روی باتری استفاده می‌کنند، بنابراین لازم است که دیگر بخش‌ها را نیز در نظر بگیرید.

ظرفیت ذخیره باتری

یکی دیگر از نکات خرید باتری توجه به ظرفیت ذخیره باتری است. این مورد اشاره به این دارد که چقدر طول می‌کشد تا باتری بتواند در دمای تقریبی 26 درجه دشارژ شود. به بیان ساده‌تر اشاره به طول عمر باتری دارد، البته در زمانی که یک خودرو خاموش می‌شود و دینام نیز خاموش است. در این زمان که منبع شارژ باتری یعنی دینام خاموش است، باتری باید توانایی این را داشته باشد که برق موردنیاز را برای یک تا دو ساعت تامین کند.

قیمت باتری

یکی از نکات مهم خرید باتری که برای تمامی خریداران مهم است، قیمت باتری است. اما قیمت باتری را نمی‌توان یک عدد ثابت درنظر گرفت زیرا فاکتورهای مختلفی هستند که بر بالا و پایین رفتن آن موثرند. ویژگی‌ها و مشخصات باتری در تعیین قیمت آن موثرند و هر نوع باتری قیمت خاص خود را دارد. باتری‌های اتمی در مقابل باتری اسیدی قیمت بالاتر، و باتری‌هایی که گارانتی دارند نیز قیمت بالاتری دارند.

کدام باتری برای خودروی من مناسب است؟

شاید شما نیز با مطالعه مواردی که بیان کردیم، سردرگم شوید و فکر کنید کار دشواری پیش رو دارید. ما به‌طور خلاصه می‌توانیم موارد زیر را برای خرید باتری به شما بیان کنیم:

  • ابعاد استاندارد باتری
    آمپر ساعت باتری
    قطب‌های باتری
    تاریخ تولید
    گارانتی

 

جمع بندی

با درنظر گرفتن این چند نکته می‌توانید بهترین باتری را برای خودروی خود خریداری کنید. اما باید توجه کنید که باتری خود را از نمایندگی‌های معتبر باتری خریداری کنید. آرکا باتری یکی از نمایندگی‌های معتبر صبا باتری است که ارسال باتری‌های با کیفیت خود را به سراسر کشور انجام می‌دهد و شما می‌توانید خرید خود را با خیال راحت از این نمایندگی انجام دهید. همچنین اگر نیاز به راهنمایی درمورد خرید باتری مناسب خود دارید می‌توانید از این نمایندگی مشاوره بگیرید.

کد مطلب: 215855
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *