به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل ازایسنا، مهدی چمران در حاشیه یکصد و نود و پنجمین جلسه شورا در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت نرخ کرایههای تاکسی اینترنتی، گفت: هنوز قرار نیست اتفاقی در این خصوص رخ دهد؛ عموما نرخها را بر اساس قانون، شورا باید تصویب کند و اینکه از وزارت کشور اجازه گرفت و اتحادیه نرخ ها را تعیین می کند، باید بررسی شود.
وی افزود: در این زمینه یا شهرداری باید ورود کند و دستور دهد و یا شورا. اما تاکنون چنین نبوده است. سازمان تاکسیرانی نمیتواند در این زمینه ورود کند.
چمران با بیان اینکه پیش بینی شده تاکسیهای برقی وارد کشور شود، گفت: این خودروها با شرایط خاصی وارد کشور خواهد شد و اگر ۱۰۰ هزار دستگاه وارد شود، احتمالا ۱۰ هزار دستگاه تاکسی سهم تهران خواهد بود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه اتوبوس با سواری متفاوت است، افزود: ورود این خودروها مدتها زمان می برد و شاید یک سال زمان ببرد تا وارد خطوط شوند. اتوبوسها را نیز نمیتوان سریع ساخت و وارد کرد. باید قطعات اتوبوسها از خارج خریداری شود تا بتوان آن را ساخت. بهترین سازنده قول داده ماهیانه ۵۰ دستگاه اتوبوس تحویل دهد که در مهر و آبان تحویل داده است. البته ما به این بسنده نکردیم و خرید اتوبوسهای برقی در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به چانهزنیهای شورا برای پرداخت هزینههای مشترک دولت و شهرداری، گفت: قانون مواردی را مشخص کرده و اعلام میکند اما هنوز سهم دولت مشخص نشده است. چند نامهنگاری صورت گرفته و در نشست کلانشهرها نیز مطرح شد که دولت بدهیهای خود را به شهرداریها بپردازد.
چمران تاکید کرد: میزانی که شهرداری در خصوص بدهی دولت حساب کرده، ۴۰ هزار میلیارد تومان است اما آنچه دولت حساب میکند ممکن است اختلاف داشته باشد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هنوز پیشنهادی از سوی شهرداری در مورد رایگان شدن عوارض نماهای ایرانی ارائه نشده است، ادامه داد: ما طرحی را در دوره چهارم ارائه دادیم که نماهای برتر از تخفیف برخوردار شوند اما متاسفانه اجرایی نشد. امروز هم هنوز طرحی در این زمینه به شورا ارائه نشده است.
وی در خصوص نقشه هوایی جدید تهران و مقایسه آن با قبرستان وادیالسلام عراق در فضای مجازی گفت: ممکن است لس آنجلس هم با یک قبرستان در افغانستان شباهت داشته باشد؛ شهرسازی تهران کاملا قابل قبول ما نیست و وضعیت معماری ما ناهنجار است و آن معماری را که در دنیا حرف برای گفتن داشت، شاهد نیستیم. وقتی شهری گسترش پیدا میکند و طرحی ندارد، چنین می شود. وقتی میگوییم طرح جامع شهر باید به عنوان قاموس شهر اجرایی شود، به همین دلیل است.