ظاهرا به دلیل اختلالی که در شبکه بانکی ایجاد شده، سه بانک سپه، رفاه و پست بانک موفق به پرداخت یارانه نقدی نشدهاند. همزمان طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانهها با اشاره به این اختلال، به ایسنا گفته است که تعدادی از رسانهها از صبح دیروز خبر واریز یارانه را اعلام کرده بودند که این مساله باعث گمراه شدن مردم میشود.
در ضمن، آنگونه که خبرگزاری مهر گزارش داده، گروه یارانهبگیران ۴۰۰ هزار تومانی یعنی دهکهای اول تا سوم نیز از جمله گروههایی بودند که تاکنون یارانه خود را دریافت نکردهاند.
آیا از فهرست خط خوردهایم؟
اما از کجا باید فهمید که یک یارانهبگیر از فهرست یارانهبگیران حذف شده یا به دلیل اختلال یارانه به حسابش واریز نشده است؟ حسینی در این باره میگوید: مشمولان دریافت یارانه میتوانند به سامانه رفاهی مراجعه کرده و در قسمت پنجره ملی هوشمند به سرویس رفاهی وارد شوند در این مرحله با وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار یا دریافتکننده یارانه، وضعیت یارانه خود را مشاهده کنند. در این مرحله اگر یارانه مرحله ۱۵۳ یعنی یارانه آبانماه به حسابشان واریز و در سامانه رفاهی ثبت شده بود یعنی از دریافت یارانه حذف نشدهاند و به دلیل اختلال در سیستم بانکی هنوز این مبلغ به حساب آنها وارد نشده است.
سخنگوی سازمان هدفمندی یارانهها ادامه داد: اگر در این مرحله مشمولان متوجه حذف یارانه خود شدند یعنی در سامانه رفاهی مرحله ۱۵۳ برای آنها ثبت نشده بود میتوانند از طریق پنجره ملی دولت هوشمند و قسمت سامانه حمایت اعتراض خود را نسبت به حذف یارانهشان ثبت کنند.
کالابرگ هم شارژ نشد
آنگونه که در خبرها آمده است، اعتبار کالابرگ الکترونیک نیز شارژ نشده است. این اعتبار همان مبلغ ۱۲۰ هزار تومان است که در قالب یارانه تشویقی به دهکهای اول تا هفتم اختصاص مییابد و قرار است بهزودی دهکهای هشتم و نهم نیز مشمول آن شوند.
با این حساب، دهکهای اول تا سوم که یارانه ۴۰۰ هزار تومانی دریافت میکنند، اگر ۲۰۰ هزار تومان را صرف خرید کالا کنند، با دریافت اعتبار ۱۲۰ هزار تومانی، مبلغ ۵۲۰ هزار تومان به حسابشان واریز میشود. برای دهکهای دیگر که یارانه ۳۰۰ هزار تومانی به دستشان میرسد، این مبلغ به ۴۲۰ هزار تومان میرسد.