وی با اشاره به مشکلات متعدد پروژه و عدم امکان شهرداری برای تعیین تکلیف و تصمیم در خصوص منوریل قم، ادامه داد: برای ادامه پروژه نخستین موضوع تعیین تکلیف دقیق وضعیت اجرای پروژه و کارهای انجامشده بود که برای پیمانکار و کارفرمای پروژه نامشخص بود و بعد از بررسیهای کامل و تخصصی، با برگزاری بیش از ۲۰۰ جلسه جمعبندی نهایی وضعیت فعلی پروژه انجام و در مجلدی ۳۰۰ صفحهای زوایای مختلف پروژه، قرارداد و تعهدات آماده شد تا به تأیید دستگاههای متولی و ناظر برسد.
شهردار قم تاریخچه اجرای پروژه منوریل در کشور را یادآور شد و اظهار داشت: رئیسجمهور وقت پس از عدم اجرای منوریل در شهر تهران پیشنهاد داد که منوریل به اصفهان بیاید که از طرف شهرداری اصفهان موردقبول قرار نگرفت و صرفاً پیشنهادی برای اجرای آن در مجموعه کوه صفه باهدف گردشگری ارائه شد. در شهر قم نیز قبول اجرای پروژه منوریل توسط مسئولین وقت و پس از بازدید از پروژهی منوریل کشور سنگاپور بیشتر بنا بر وعده دولت برای تأمین تمام هزینهها بوده و گمان میکردند دولت تمام هزینه را پرداخت میکند.وی عدم توجه به زیرساختهای فنی و مطالعاتی را مورد تأکید قرار داد و گفت: سؤال نخست این است که چرا احداث منوریل را از ایستگاه فرهنگیان آغاز کردند درحالیکه اگر این پروژه از پردیسان آغازشده بود شرایط بسیار بهتری داشت اما از ابتدا مسیریابی اشتباهی برای آن در نظر گرفتهشده و بر مشکلات آن افزوده است.
سقائیاننژاد موضوع بعدی را توجه به نقش منوریل بهعنوان یک بستر حملونقلی دانست و عنوان کرد: مسئله دیگر جانمایی نامناسب منوریل است زیرا این مسیر مسافری ندارد و میتوان نیازهای حملونقلی آن را با چند دستگاه اتوبوس برطرف کرد، همچنین مسئله دیگر عبور منوریل از مقابل حرم مطهر و خدشه به این فضای معنوی بود که موجب مخالفت تولیت وقت شد.
وی گفت: در حال حاضر منوریل سه مشکل اساسی دارد که شامل مسئله تأمین واگن با توجه به محدود بودن تولید و استفاده در سطح جهان و نداشتن معادل در کشور، مسئله عبور از مقابل حرم مطهر و نبود مسافر میشود، هم چنین این پروژه یک برگه مطالعه ندارد.
شهردار قم ابراز کرد: سال گذشته به استاندار سابق اطلاع دادم که اگر در استان شما به این نتیجه رسیدید که منوریل را راهاندازی کنید من به عقل جمعی احترام میگذارم و سکوت میکنم و آقای مرتضوی معاون وقت رئیسجمهور قول مساعد داد که از محل تهاتر نفت، هزینه تکمیل منوریل تأمین شود اما ایشان جابهجا شدند و بدون اطلاع مدیریت شهری قم روند دیگری در دولت پیشگرفته شد تا نیمی از هزینه از محل اعتبارات شهرداری قم تأمین شود.
وی توجه به تصمیم برای ادامه پروژه منوریل را از الزامات تعیین تکلیف آن عنوان کرد و گفت: بر اساس بررسیهای اولیه ادامه منوریل تا پردیسان ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد که ۱۵ هزار میلیارد تومان را معتقدند باید از عوارض مردم بدهیم که این موضوع به مصوبه شورای شهر نیاز دارد و بسیاری از امور دیگر شهر را متوقف خواهد کرد چراکه در شرایط فعلی تمام هزینههای شهرداری از طریق مردم تأمین میشود.
سقائیاننژاد ادامه داد: از سوی دیگر مسیر عبوری منوریل با سؤالات بسیاری مواجه است و سناریوهایی که برای این پروژه در ورود به بلوار امین و بلوار غدیر مطرح میشود، بافرهنگ قم سازگار نیست، همچنین مسئله دیگر این است که اگر قرار باشد منوریل جایگزین خط B متروی قم شود، برای قم خسارت ایجاد میکند.
وی بیان کرد: زنجیره صنعت منوریل در کشور شکل نگرفته و در تعمیر و نگهداری آن مشکلات بسیاری وجود خواهد داشت، همچنین یک بلیت منوریل در فاز فعلی ۷۵ هزار تومان هزینه تمامشده دارد و شهرداری توان مالی برای ارائه کاهش هزینه بلیت و تأمین آن از منابع دیگر را ندارد.
وی اضافه کرد: زمانی دولت برای حملونقل عمومی بیش از ۸۰ درصد کمک میکرد اما اکنون صد درصد این هزینه به دوش شهرداری است و در قم باید بودجه کنونی ۸ هزار میلیارد تومانی را از مردم بگیریم و در شهر هزینه کنیم.
شهردار قم با اشاره به اینکه منوریل قم همچنان مشکلات حقوقی بسیاری دارد، ادامه داد: مدیرعامل وقت سازمان قطار شهری بدون گرفتن مصوبه و تغییر قرارداد منوریل، مساحت ایستگاهها را افزایش داده است. این موضوع در هیچ سندی ثبتنشده و امضایی از مدیرعامل وقت وجود ندارد اما در کارگاه اجراشده است. امروز اگر ما بخواهیم بابت این احجام اضافه ساختهشده به پیمانکار رقمی بدهیم، خلاف قانون است و اگر پرداخت نشود، ادعای پیمانکار باقی میماند.
وی افزود: عدهای گمان میکنند که ما در موضوع منوریل بیتفاوت بودیم درحالیکه چند ده جلسه فقط در همین موضوع با دستگاههای نظارتی برگزار شد تا بتوانیم این مشکل حقوقی را حل کنیم که هنوز هم دیوان محاسبات صورتجلسه را امضا نکرده است و مشکل به قوت خود باقی است.
سقائیاننژاد انجام پروژه مطالعات امکانسنجی منوریل را از اقدامات اخیر شهرداری قم در قبال این پروژه دانست که تا آذرماه نتیجه آن مشخص میشود و ادامه داد: مشاور پروژه ازجمله مجموعههایی است که علاوه بر توان علمی، بهصورت تخصصی در امور حملونقلی در سطح کشور پروژههای بزرگی را اجرا کرده و در حال حاضر نیز پروژههای مهمی را در دست اقدام دارد، ضمن اینکه تمام ضوابط و فرآیندهای قانونی برای انتخاب وی انجام پذیرفته است.
شهردار قم اجرای پروژه منوریل توسط شهرداری را منوط به مصوبه شورای اسلامی شهر قم دانست و تصریح کرد: پس از انجام مطالعات و سناریوهای مختلف پروژه توسط مشاور و مشخص شدن ابعاد مختلف پروژه و تعهدات دولت، شهرداری و پیمانکار، این موضوع در شورای اسلامی شهر به بررسی خواهد رسید و در صورت تصویب، اجرای آن در شهرداری قم در دستور کار قرار خواهد گرفت.