۰
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۱۰

استفاده بیشتر از موبایل با کاهش تعداد اسپرم رابطه دارد

دانشمندان سوئیسی در تحقیقی متوجه شده‌اند که مردانی که بیشتر از موبایل استفاده می‌کنند، در هر میلی‌لیتر، اسپرم کمتری دارند.
استفاده بیشتر از موبایل با کاهش تعداد اسپرم رابطه دارد
به گزارش مردم سالاری آنلاین،محققان سوئیسی در مطالعه‌ای ۱۳ ساله روی نزدیک به ۳ هزار نفر متوجه شده‌اند که میان استفاده زیاد از موبایل و کاهش تعداد اسپرم در مردان رابطه وجود دارد. البته نکته جالب اینجاست که شبکه‌های جدیدتر ۴G و ۵G ظاهراً نسبت به فناوری‌های قدیمی‌تر اثر کمتری بر این اتفاق داشته‌اند.

به گزارش نیواطلس، محققان دانشگاه ژنو و مؤسسه گرمسیری و بهداشت عمومی سوئیس در یک پژوهش داده‌های مربوط به ۲۸۸۶ مرد در بازه سنی ۱۸ تا ۲۲ سال را بررسی کردند. این اطلاعات از شش پایگاه نظامی مختلف در بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۸ گردآوری شده بود.

دانشمندان می‌گویند مردانی که روزانه بیش از ۲۰ بار از گوشی خود استفاده کرده بودند، به‌طور میانگین در هر میلی‌لیتر ۴۴.۵ میلیون اسپرم داشتند. این رقم ۲۱ درصد کمتر از مردانی بود که هر هفته تنها یک بار از گوشی استفاده می‌کردند و تعداد اسپرم‌هایشان در هر میلی‌لیتر ۵۶.۵ میلیون بود. محققان مدعی هستند که استفاده از موبایل بر عمر و شکل اسپرم‌ها اثری نداشته است.

فناوری‌های ۲G و ۳G موبایل ظاهراً اثر بدتری بر تعداد اسپرم داشتند

این مطالعه در سه فاز انجام گرفت. فاز اول بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷، فاز دوم بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ و فاز سوم بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ اجرا شد. این شیوه به آن‌ها اجازه داد تا یک کشف دیگر هم داشته باشند. محققان دریافتند که رابطه استفاده پرتکرار از موبایل و کاهش تعداد اسپرم در طول زمان کمتر شده است. این یافته می‌تواند نشان‌دهنده این مسئله باشد که کناررفتن فناوری‌های قدیمی مثل ۲G و ۳G احتمالاً باعث بهبود شرایط شده؛ هرچند که تعداد اسپرم مردان در جهان به‌طور کلی در سال‌های اخیر روبه‌کاهش بوده است.

البته محققان اذعان کرده‌اند که چون داده‌های شرکت‌کنندگان از طریق پرسش‌نامه توسط خود آن‌ها ارائه شده است، می‌تواند خطا داشته باشد. افزون‌براین، آن‌ها تأکید دارند که این رابطه علت‌ومعلولی نیست و نمی‌توان به‌طور دقیق گفت که تنها استفاده از موبایل باعث کاهش تعداد اسپرم‌ها شده است.

کد مطلب: 205668
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *