به گزارش مردم سالاری آنلاین، خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره آخرین پیشرفت پروژه قطار سریعالسیر تهران-قم-اصفهان اظهار داشت: مجری پروژه راهآهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان شرکت زیر ساخت بوده اما اقدامات مرتبط با فاینانس چین و تامین مالی این پروژه برعهده شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران است.
وی تاکید کرد : راهآهن پرسرعت تهران-قم-اصفهان تنها پروژه در کشور است که فاینانس آن انجام شده و چین برای تامین مالی این پروژه با ایران همکاری کرد و ایران هم فاینانس آن را باز کرد. اگر مشکل خاصی ایجاد نشود پیشرفت فیزیکی این پروژه ادامه خواهد داشت. این پروژه در حال انجام است و براساس فاینانس چین باید انجام شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شورای اقتصاد باید درباره بخش دوم فاینانس این پروژه تصمیم بگیرد، گفت: چین برای فاینانس این پروژه با ایران همکاری دارد و در ایران قرار است در شورای اقتصاد برای باز کردن ادامه فاینانس تصمیمگیری شود. البته موضوع فاینانس دوم مطرح نیست از آنجایی که فاینانس این پروژه عدد بزرگی است بخشی از آن تامین شده و برای بازکردن بخش دوم آن باید در شورای اقتصاد تصمیمگیری شود، در این باره خودِ چین مشکلی ندارد اما در ایران باید تمام جوانب و برآوردهها در نظر گرفته شود تا فعالسازی بخش دوم انجام شود.
خادمی درباره پیشرفت فیزیکی این پروژه اظهار داشت: همانطور که گفته شد اجرای این پروژه برعهده شرکت ساخت است و در قسمتهایی بین قم و اصفهان علمیات اجرایی ادامه دارد و متوقف نشده و ۶ قطعه کارگاهی در این پروژه در حال فعالیت هستند. پیمانکار دست دو ایرانی در این پروژه در حال کار است و کار زیرسازی این خط آهن توسط ایران انجام میشود و روسازی توسط چینیها انجام خواهد شد اما تمام تامین مالی این پروژه از طریق فاینانس است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: درباره ناوگان دستگاه بهرهبردار تصمیم میگیرد و هر شرکتی مدنظر دستگاه بهره بردار باشد، فاینانسور باید همان تجهیزات را تامین کند اما موضوع مهم این است که قطار پرسرعت در چین از هر کشور دیگری پیشرفتهتر است و بیشترین طول قطار پرسرعت در چین است و میتواند همکاری خوبی با ایران در این زمینه داشته باشد.