۰
پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۵

جمعه نتیجه نهایی آزمون سراسری اعلام می‌شود

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: نمره کل داوطلبان آزمون سراسری روز جمعه ۲۷ مرداد ماه اعلام خواهد شد.
جمعه نتیجه نهایی آزمون سراسری اعلام می‌شود

به گزارش مردم سالاری آنلاین، «عبدالرسول پورعباس» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در ابتدای این نشست بیان کرد: آزمون سراسری ۱۴۰۲ از آزمون‌های پیچیده، سنگین و همراه با تغییرات عمده بود. از ابتدای سال بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و اینکه آخر شهریور موظف به اطلاع‌رسانی هستیم پیش رفتیم و در خصوص دو نوبت آزمون سراسری تیر و دی ماه خبر دادیم.

پورعباس اضافه کرد: نمره کل داوطلبان روز جمعه ۲۷ مرداد ماه اعلام خواهد شد. ۴۰ درصد سوابق تحصیلی به شکل قطعی در نتیجه اثر داشته و این امر برای اولین بار رخ داد. با توجه به تنوع سوابق تحصیلی که از سال ۸۴ دیپلم‌های مختلف، پیش دانشگاهی، نظام ۶_۳_۳ و… وجود داشته در حدود ۱۰ جلسه کارشناسی به ساختاری مشترک رسیدیم و بر مبنای آن کار را دنبال کردیم و چند نوبت بیشتر کنترل انجام دادیم و ۱۵ روز از زمان طبیعی اعلام نتایج عقب افتادیم اما ارزشش را داشت به دو دلیل؛ داوطلبان فرصت بازنگری در مورد نمرات خود و سوابق را داشتند که چند روز هم این فرصت داده شده طول کشید. برای ما و داوطلبان فرصت خوبی بود تا مطمئن شویم کار را درست پیش می‌بریم. ستاد مشترکی بین ما و آموزش و پرورش برای همین امر تشکیل شد.

پورعباس گفت: دو آزمون سراسری به فاصله ۶ ماه برگزار شد و بخشی از نمرات برتر از آزمون دی ماه و برخی از آزمون تیرماه حاصل شده است. کارنامه اولیه نمره تراز کنکور را شامل می‌شود و برای داوطلبی که هر دو نوبت در یک گروه آزمایشی شرکت کرده باشد بیشترین نمره لحاظ شده است.

رئیس سازمان سنجش افزود: داوطلبانی که در دو گروه شرکت کرده بودند باید برای رتبه دهی رشته مورد نظر خود را اعلام می‌کردند. داوطلبانی که اولویت خود را اعلام نکردند و در دو گروه آزمایشی در کنکور سراسری شرکت کرده‌اند بر مبنای آزمون تیرماه نتیجه آن‌ها را لحاظ می‌کنیم. ظاهرا البته کسی باقی نمانده و همه اعلام کرده‌اند خواهان کدام نتیجه و رشته اند.

او گفت: جمعه ۲۷ مردادماه که نتایج نهایی اعلام می‌شود و دفترچه انتخاب رشته نیز منتشر خواهد شد و تا هفته بعد انتخاب رشته کامل می‌شود. تفاوت امسال با سال‌های قبل این است که نیمه مهرماه نتیجه نهایی انتخاب رشته افراد نیز اعلام می‌شود. دانشگاه فرهنگیان نیز امسال ۳۰ هزار و ۴ نفر ظرفیت دارد و باید فرصتی برای آن‌ها نیز مدنظر قرار داد تا فرایند جذب را طی کنند و دانشگاه‌ها نیمه دوم مهرماه پذیرای ورودی‌های جدید دانشگاه‌ها می‌شوند.

او در مورد تقلب ها و تجهیزات تقلب در کنکور سراسری اخیر با تاکید به ماده ۱۱ و مسیر قانونی پیگیری آن گفت: در نوبت دی ماه ۶۹ نفر و در تیر ماه ۳۰۵ نفر با تجهیزات پیش از آزمون شناسایی شدند. ۴۰ نفر در جلسه با تجهیزات شناسایی شدند اما خوشبختانه در این دوره تقلب شبکه ای نداشتیم.

در ادامه " علی صدر" معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در نشست خبری اعلام نتایج اولیه و انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ گفت: امسال در رشته های پزشکی و دندانپزشکی ظرفیت موجود ۱۳ هزار و ۱۶۱ نفر است، دانشگاه فرهنگیان نیز ۳۰ هزار و ۴ نفر پذیرش خواهد کرد.

او افزود: در بخش با آزمون کنکور سراسری به تفکیک ۵ گروه آزمایشی ۵۶ هزار و ۴۹۵ در رشته ریاضی فیزیک،  ۵۸ هزار و ۷۷۴ نفر در رشته علوم تجربی و ۵۱ هزار و ۳۹۴ نفر در رشته علوم انسانی، در رشته هنر ۶ هزار و ۲۵۱ نفر و در رشته زبان های خارجی نیز ۴ هزار و ۲۷۸ نفر شرکت کردند.

در ادامه نشست "احسان جمالی" معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور بیان کرد: تغییرات بخش سنجش و پذیرش امسال بسیار بود؛۹۷۸ نفر در نوبت دی ماه آزمون سراسری رقابت کردند در نوبت تیرماه نیز یک میلیون و ۱۱۰ نفر شرکت کننده داشتیم. برخی داوطلبان در نوبت دی ماه برخی فقط در نوبت تیر برخی در هر دو نوبت شرکت کردند.

او افزود: کل حاضرین که امسال برای پذیرش دانشگاه ها در سال ۱۴۰۲ رقابت کردند یک میلیون و ۱۷۰ هزار نفر است و یک میلیون و ۲۱۰ هزار نفر در ۵ گروه آزمایشی دی و تیر ماه حاضر بودند. بیشترین داوطلبان در رشته علوم تجربی با عدد ۵۰۸ هزار نفر بودند که ۴۲ درصد داوطلبان را تشکیل دادند. همچنین در علوم انسانی ۳۸۰ هزار نفر شرکت کردند و ۳۱.۵ درصد داوطلبان بودند و ۱۲ درصد داوطلبان گروه ریاضی بودند. ۸.۶ درصد داوطلبان رشته زبان خارجی بودند که ۱۰۰ هزار نفر رقابت کردند و زبان خارجی ۶۶ هزار نفر و ۵ درصد از کل داوطلبان را تشکیل دادند.

جمالی با بیان اینکه تا جمعه عصر ۲۷ مرداد کارنامه نهایی و رتبه افراد و رتبه در سهمیه آنها برای انتخاب رشته و دوره های روزانه و شبانه مشخص می شود. تا روز یکشنبه ۲۹ مرداد نیز دفتر چه انتخاب رشته منتشر می شود. راهنمای انتخاب رشته نیز با آخرین قوانین و تغییرات تدوین شده طراحی شده همچنین فرایند انتخاب رشته از ۳۱ مرداد آغاز می شود و تا ۴ شهریور ادامه خواهد داشت.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: داوطلبانی که در آزمون سراسری دی یا تیر شرکت نکرده اند نیز می توانند از بین رشته های بدون آزمون انتخاب رشته کنند. کسانی که در آزمون شرکت کرده اند اما نیازی به ثبت نام مجدد ندارند و می توانند انتخاب رشته از بین رشته های بدون آزمون داشته باشند.

جمالی ادامه داد: اعلام نتیجه رشته های بورسیه و شرایط خاص نیمه شهریور و نتیجه نهایی نیز اواسط مهرماه اعلام می شود. در سه گروه اصلی آزمون سراسری امسال ۴۰ درصد سوابق تحصیلی و ۶۰ کنکور تاثیر قطعی داشت ولی در دو گروه آزمایشی هنر و زبان های خارجی ۲۶ درصد سهم سوابق آموزش و پرورش و ۷۴ درصد نمره کنکور موثر است.

او در مورد سهمیه بهیاری که دو سال گذشته وجود داشت نیز گفت: این سهمیه امسال هم وجود دارد و ضریب ۱۲ در کنکور داشت‌. سهمیه رشته های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری نیز اعلام می شود. دانشگاه فرهنگیان بخشی از ظرفیت ۳۰ هزار و ۴ نفری خود را از طریق دانشگاه های دیگر تامین می کند و در تعامل و همکاری با آنهاست. بورس دانش نیز امسال به دفترچه انتخاب رشته اضافه شده است. بورس دانش توسط وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان در دفترچه درج شده و داوطلبی که رتبه آورده می تواند از این رشته های بورس انتخاب کند. این بورس ۹۶۰ ظرفیت با کدرشته محل مستقل در دفترچه دارد.

جمالی ادامه داد: بورس صنعتی هم امسال به دفترچه اضافه شده و دستگاه های گوناگون نیازهای خود را از طریق این بورس تامین می کنند . در این بورس هم ۲هزار و ۳۰۰ نفر ظرفیت روزانه برای این رشته ها درج شده است. در رشته های مربوط به وزارت بهداشت نیز طبق قانون عدالت آموزشی ظرفیت به مناطق محروم وجود دارد و افراد پذیرفته شده در این رشته ها باید سه برابر طول تحصیل تعهد خدمت می دادند که به یک و نیم تقلیل پیدا کرده و مشابه سهمیه شورای عالی برای دندانپزشکی و پزشکی شده است.

کد مطلب: 201126
برچسب ها: کنکور
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *