۰
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۵
بهمن ضیاء مقدم دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران ؛

استقبال برای خرید موتورسیکلت با توجه به افزایش قیمت خودرو

خیابان‌های تهران هر روز مملو از موتور می‌شود. به هر طرف که چشم می‌چرخانیم؛ خیابان، پیاده‌رو، کوچه و برزن همه جا یا انبوهی موتورسیکلت پارک شده یا دسته‌ای در حال حرکت لابه‌لای ماشین‌هایی هستند که در ترافیک متوقف شده‌اند. حالا این مرکب دو چرخ محبوب‌تر از همیشه به نظر می‌رسد. راسته خیابان گمرک و کاسبان این صنف همه از بازار راضی هستند. و می‌گویند: بازار موتورسیکلت همیشه خوب است چون در تهران به خاطر ترافیک شدید اگر ماشین هم داشته باشید نمی‌توانید از آن استفاده کنید
استقبال برای خرید موتورسیکلت با توجه به افزایش قیمت خودرو


به گزارش مردم سالاری آنلاین،دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران «بهمن ضیاء مقدم» گفت: به دو دلیل استقبال از خرید موترسیکلت زیاده شده است، افزایش قیمت خودرو در بازار کشور  و ترافیک زیاد باعث شده که مردم به سمت خرید موتورسیکلت بروند و این عدد برابر ۶۰ تا ۷۰ درصد متقاضیان بازار فعلی است.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران از تولید حدود ۴۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: افزایش قیمت خودرو سبب شد تا آن دسته از افرادی که توان خرید نداشتند، به سمت خرید موتورسیکلت متمایل شوند که ۶۰ تا ۷۰ درصد متقاضیان را شامل می‌شد.

وی در ادامه گفت بدلیل حفظ محیط زیست چند سالی است که شرکت‌ها به تولید موتورسیکلت برقی ورود کرده‌اند که با مشکلاتی مواجه هستند که به نهادها و ارگان‌هایی همچون محیط زیست، وزارت صمت و غیره مربوط است.


مشکلات تولید و استفاده از موتورسیکلت‌های برقی

اکنون موتورسیکلت‌سازان عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران و همچنین چند موتورسیکلت‌ساز دیگر که در آن عضو نیستند، به تولید موتورهای برقی می‌پردازند، اما در مجموع کمتر از پنج درصد تولیدات را تشکیل می‌دهد.

مهمترین مشکل تولید موتورسیکلت برقی؛ قیمت تمام شده آن است که از قیمت بالای باتری‌های مورد استفاده آنهاست. در صورتیکه هزینه باتری‌های لیتیمی مورد استفاده در هر دستگاه موتو بین ۴۰ تا ۵۰ درصد قیمت تما شده یک موتور سیکلت برقی را تشکیل می‌دهد.

صاحبان این موتورسیکلت‌ها، با گذشت چند سال و خراب شدن باتری، به‌ناچار باید به خرید باتری با قیمتی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد قیمت موتور اقدام کنند که فشار سنگینی مالی به آنان وارد می‌کند.

معایب موتور برقی

به گفته ضیاء مقدم: با توجه به شیب‌دار بودن شهرهایی همچون تهران و بسیاری دیگر از مناطق کشور، موتورسیکلت برقی نمی‌تواند قدرت و شتاب لازم را در اختیار

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران «بهمن ضیاء مقدم» به دو دلیل استقبال از خرید موترسیکلت زیاده شده است، افزایش قیمت خودرو در بازار کشور و ترافیک زیاد باعث شده است که مردم به سمت خرید موتورسیکلت بروند
مصرف‌کننده آن در این موقعیت ها قرار دهد. این مشکل با استفاده از موتورهایی با توان بیش از سه‌هزار وات حل می‌شود که معادل معادل موتورسیکلت‌های بنزینی ۱۲۵cc است.

محدودیت‌های شارژ موتور برقی

بهترین باتری‌هایی که در این دسته از موتورسیکلت‌ها به کار می‌رود پیمایشی نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر دارد و پس از آن باید مجدد شارژ شوند، این در حالی است که موتورهای بنزینی روزانه بالای ۲۰۰ کیلومتر پیمایش دارند.

تولید موتور (Engine) ملی در دستور کار
«بهمن ضیاءمقدم» افزود: امروز و در دسته موتورسیکلت‌های پُرتیراژ، به‌جز موتور (Engine) که از خارج از کشور تامین می‌شود، در سایر اجزا و قطعات متشکله بیش از ۶۰ درصد داخلی‌سازی محقق شده است.

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: گرچه تولید موتور (Engine) ملی در دستور کار است، اما در عین حال تحقق این مهم نیازمند حمایت دستگاه‌ها و همچنین رفع موانع و مشکلات از جمله تغییرات پیاپی قوانین و مقررات است.

وی اضافه‌کرد: به‌طور مثال مقرر شده از سال ۱۴۰۳ موتورسیکلت‌های تولیدی دارای استاندارد یورو۵ باشند، موضوعی که به‌طور قطع هزینه‌های بالایی برای شرکت‌ها به دنبال خواهد داشت.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران از ورود خط مونتاژ موتور(Engine) توسط دو شرکت داخلی خبر داد که به‌طور قطع در تولید موتورسیکلت‌های پرتیراژ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

صنعت موتورسیکلت ایران متشکل از ۴۴ کارخانه تولیدی است که با ۱۶ هزار نفر نیروی کار مستقیم و بیش از ۸۰ هزار نفر نیروی کار غیرمستقیم فعالیت می‌کند.

بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود در کارخانه‌های تولید موتورسیکلت، افزایش تولید به منظور پاسخگویی به نیاز داخل و جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده، از جمله اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سیاست‌گذاری و حمایت از این صنعت است.

کد مطلب: 195123
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *