۰
پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۵

یک پیش‌بینی مهم درباره توافق ایران و عربستان

 یک کارشناس مسائل اقتصادی و سیاست بین الملل می گوید: ایران با منابع مالی محدودی روبرو است ارتباطات بین المللی قطع است و نمی تواند به راحتی مراودات اقتصادی بین المللی داشته باشد. در این بین عربستان برای نشان دادن حسن نیت خود احتمالا در نقشی واسطه ای ظاهر شود تا ایران بتواند در زمینه های مختلفی سرمایه گذاری کند. همچنین از منظر گردشگری به ویژه گردشگری درمانی کارهایی انجام خواهد شد. شاید عربستان به طور مستقیم وارد نشود ولی از کشورهای عربی دیگر ورود پیدا خواهند کرد و شرکت ها می آیند و سرمایه گذاری هایی انجام می شود. ایران خواهان چنین روابطی است.
یک پیش‌بینی مهم درباره توافق ایران و عربستان

به گزارش مردم سالاری آنلاین، علی اصغر زرگر در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند توافق بین ایران و عربستان می تواند توافقی صوری باشد و بعد از مدتی این احتمال وجود دارد که آن ها به سمت تنش بر گردند، آیا ممکن است در پس این توافق قراردادهای تجاری و اقتصادی نیز منعقد گردد؟ اظهار داشت: سیاست کلی و سیاست خارجی ایران این بود که با همسایگان و کشور های اسلامی رابطه ای خوب برقرار کند و هم در این مرحله از تاریخ سیاست خارجی ایران ضرورت این را ایجاب می کرد.

ایران با توجه به وضعیت داخلی و تحریم ها و بضاعت محدود مالی خواه ناخواه باید به این سمت می رفت. چون ایران می خواهد از نظر توسعه در حرکت باشد و در ضمن باید تامین مایحتاج مردم اش را نیز پاسخگو باشد. از این منظر آرامشی در سیاست خارجی مورد نیاز بود. بنابرانی ایران از روی ضرورت به این سمت حرکت کرد و روابط خود را با عربستان برقرار کرد.

عربستان برای پیمودن راه توسعه نیاز داشت تا تنشی ایجاد نشود

وی افزود: عربستان هم قراردادهای متعدد توسعه ای دارد و امنیت می خواهد. عربستان برای پیمودن راه توسعه نیاز داشت تا تنشی ایجاد نشود. همینطور حضور کشور چین در منطقه خلیج فارس و منافع عمده اقتصادی این کشور در منطقه نیاز به آرامش را می طلبید و باید تنش زدایی کلی انجام می شد تا سرمایه گذاری در عربستان و جاهای دیگر برای چینی ها امن تر و راحتتر می شد. از این منظر توافق بین ایران و عربستان لازم بود. با توجه به منافع ایران در عراق و سوریه، کشورمان باید در سیاست خارجی خود تجدید نظر انجام می داد. از سوی دیگر ایران باید با سیاست تهاجمی اسرائیل نسبت به ایران مقابله می کرد. اسرائیل در حوزه خلیج فارس به عادی سازی روابط با کشورهای عربی دست زده بود و حتی با خود عربستان وارد رابطه غیر علنی شده بود. اسرائیل قراردادهایی امنیتی با بحرین و امارات داشت و رفت و آمد اسرائیل به خلیج فارس آغاز شده بود. از سویی اسرائیل به شکل گاز انبری ایران را دور زده و با کشور های شمال غربی ایران دید و بازدید دارد. ایران باید با همسایگان خود از افغانستان تا قطر و عمان و عربستان و… روابطه حسنه برقرار کند تا روند آرامش در مرزهای خود را ادامه بدهد و بتواند در داخل به توسعه برسد. چنین روابطی می تواند سدی در برابر سیاست های تهاجی اسرائیلی ها باشد که در درازمدت مسائلی امنیتی برای ایران دارد.

در میان مدت دولت فراگیر ملی در یمن مستقر خواهد شد

وی با بیان اینکه در کنار این موارد مسائل یمن هم مطرح است گفت: عربستان از طرف دولت قانونی یمن با حوثی ها می جنگید و ایران در حمایت از حوثی ها قرار داشت. امروز هم حوثی ها از دولت یمن سهم خواهی دارند. حوثی ها ثابت کرده اند که می توانند به منافع عربستان ضربه بزنند. شاید بتوان گفت که گوش حوثی ها به ایران بدهکار نخواهد بود و سیاست های ایران را اجرا نخواهند کرد اما در عین حال در کنار ایران هستند و ایران از آن ها حمایت کرده است و با توافق بین ایران و عربستان حوثی ها شاید متوجه این نکته باشند که باید موقعیت را به مصالحه تغییر بدهند اما مصالحه اتفاقی نیست که در کوتاه مدت انجام شود و باید در طولانی مدت واقع شود. امروز دولت ملی فراری است و عربستان از آن ها پشتیبانی می کند باید دید آنها چه امتیازاتی می خواهند و خواسته حوثی ها چه خواهد بود. به عقیده من در میان مدت دولت فراگیر ملی در یمن مستقر خواهد شد که منافع عربستان را حفظ می کند و به حوثی ها هم در دولت آینده سهم می دهد. به نظر نمی رسد غرب و آمریکا مخالف شکل گیری چنین وضعیتی باشد.

روابط بین ایران و عربستان تا رسیدن به اعتماد متقابل زمان خواهد برد

زرگر تصریح کرد: روابط بین ایران و عربستان با توجه به قطع 7 ساله روابط فی مابین مدتی تا رسیدن به اعتماد متقابل زمان خواهد برد تا روابط بر پایه های استواری بنشیند. این روابط پایدار خواهد بود و روز به روز مستحکم خواهد شد چون ضرورت ایجاب می کند که طرفین این کار را انجام بدهند. هم برای عربستان ضروری است و هم برای ایران در این مقطع ضروری است و کمابیش حالتی از اضطرار دارد تا این کار انجام بشود و هم برای دولت های خارجی مثل چین و… این ضرورت وجود دارد و منافع دراز مدت در پس این توافق در نظر گرفته خواهد شد. چین برای تامین منابع پایدار انرژی و همچنین امنیت و ثبات در سرمایه گذاری های خود به این توافق توجه دارند و به این برنامه به چشم روابطی کوتاه مدت و صوری نگاه نمی کنند و ثبات و مولفه دراز مدت بودن را در این توافق در نظر دارند تا منطقه به ثبات برسد. از این منظر این توافق تداوم خواهد داشت.

عربستان برای نشان دادن حسن نیت خود احتمالا در نقش واسطه ای ظاهر شود تا ایران بتواند سرمایه گذاری کند

وی در مورد اینکه از نظر اقتصادی روابط ایران و عربستان به کدام سو خواهد رفت؟ اظهار داشت: همانطور که گفتم ایران با منابع مالی محدودی روبرو است ارتباطات بین المللی قطع است و نمی تواند به راحتی مراودات اقتصادی بین المللی داشته باشد. در این بین عربستان برای نشان دادن حسن نیت خود احتمالا در نقشی واسطه ای ظاهر شود تا ایران بتواند در زمینه های مختلفی سرمایه گذاری کند. همچنین از منظر گردشگری به ویژه گردشگری درمانی کارهایی انجام خواهد شد. شاید عربستان به طور مستقیم وارد نشود ولی از کشورهای عربی دیگر ورود پیدا خواهند کرد و شرکت ها می آیند و سرمایه گذاری هایی انجام می شود. ایران خواهان چنین روابطی است.

آمریکا اجازه خواهد داد تا ثبات در منطقه و در خلیج فارس به وجود بیاید مگر اینکه اسرائیلی ها کارشکنی کنند

به نظر می آید آینده ای بدون تنش در منطقه حکمفرما باشد

وی تصریح کرد: با وجود اینکه آمریکایی ها هنوز هم نفوذ فوق العاده ای در این کشور ها دارند ولی خب بیشتر توجه آن ها به سمت چین و آسیای شرقی معطوف است. به نظر من آمریکا اجازه خواهد داد تا ثبات در منطقه و در خلیج فارس به وجود بیاید مگر اینکه اسرائیلی ها این را به ضرر خودشان بدانند و بخواهند کارشکنی کنند. به نظر من آنقدر نفوذ آنچنانی در دولت های منطقه ندارند تا بتوانند چنین کاری انجام بدهند و لذا در این منطقه قطر و بحرین و امارات که آمریکا نفوذ نظامی و حضور بیشتری در این مناطق دارد می دانند که چقدر آسیب پذیر هستند و نمی توانند با ایران در تنش باشند و یا حتی جنگی صورت بگیرد. از این رو به نظر می آید آینده ای بدون تنش در منطقه حکمفرما باشد.

زرگر در خصوص اینکه گفته می شود شرکت های هوایی عربستان در ایران سرمایه گذاری خواهند کرد درست است؟ گفت: الان هم خواه ناخواه بخش مهمی از زواران ایرانی را عربستان می برد و شکی نیست که این امکان برای عربستان و امارات وجود دارد. البته می توانند در زمینه های مختلف از جمله هتلینگ هم سرمایه گذاری کنند. یکی از کنسولگری های عربستان در مشهد است. گردشگری زیارتی و گردشگری سلامت در مشهد هم رونق دارد از قبل هم بود و امروز با این توافق خواه ناخواه بیشتر هم خواهد شد لذا زمینه های سرمایه گذاری وجود دارد و این زمینه ها حساسیت زیادی ایجاد نمی کند و امروزه می توانند از طریق شرکت های واسطه ای این سرمایه گذاری را انجام بدهند.

کد مطلب: 194588
برچسب ها: ایران عربستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *