۰
دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۰

انتخابات زودهنگام مجلس نمایندگان و شورا های محلی  قزاقستان

نشست خبری اسخت اورازبای سفیر جمهوری قزاقستان در ایران، در خصوص انتخابات زودهنگام مجلس  صبح دیروز 15 اسفند ماه ماه در سفارت جمهوری قزاقستان برگزارشد.
انتخابات زودهنگام مجلس نمایندگان و شورا های محلی  قزاقستان
به گزارش مردم سالاری آنلاین،«اسخت اورازبای»، سفیر قزاقستان در تهران گفت:  انتخابات مجلس (اطاق پایین پارلمان) پارلمان قزاقستان و شورا های انتخاباتی محلی (maslikhats)   در تاریخ 19 مارس سال 2023 (برابر با 28 اسفند سال 1401) برگزار می شود. رئیس جمهور قاسیم ژومارت توکایف در تاریخ 19 ژانویه سال 2023 (29 دی سال 1401)، زمانی که تاریخ انتخابات مجلس را اعلام کرد، مجلس قبلی و شوراهای محلی را منحل کرد. بعداً کمیسیون مرکزی انتخابات قزاقستان تاریخ برگزاری انتخابات شوراهای محلی را نیز در 28 اسفند سال جاری تعیین کرد.
 وی ادامه داد: رئیس جمهور توکایف در بیانیه خود اعلام کرده است:«برگزاری انتخابات زودهنگام برای مجلس و شوراهای محلی با منطق اصلاح قانون اساسی درنظر گرفته شده است که توسط شهروندان در یک همه پرسی سراسری حمایت شده است. کشور ما بر اساس نتایج به دست آمده به سمت قوانین جدید، عادلانه و رقابتی تر برای تشکیل شعبه نمایندگی دولت رفته است.»
وی اظهار داشت:رئیس جمهور توکایف اولین بار در اول سپتامبر سال 2022 (برابر با 10 شهریور سال 1401) در پیام خطاب به مردم قزاقستان پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس و شوراهای محلی را داد.
سفیر قزاقستان در تهران گفت: کمیسیون مرکزی انتخابات ده روز پس از انتخابات قزاقستان فرصت دارد تا نتایج نهایی را اعلام کند.
وی ادامه داد: به لطف اصلاحات قانون اساسی که سال گذشته در قزاقستان انجام شد، ثبت نام احزاب سیاسی بسیار آسان تر شده است. به عنوان مثال، آستانه ثبت نام از 20000 نفر به 5000 نفر شرکت کننده (چهار برابر) کاهش یافت. حداقل نیاز برای تعداد نمایندگان احزاب منطقه ای نیز از 600 نفر به 200 نفر کاهش پیدا کرد.در نتیجه چندین حزب سیاسی جدید در آستانه انتخابات پارلمانی ثبت نام کرده اند.
«اسخت اورازبای» در تشریح احزاب در انتخابات گفت: در مجموع هفت حزب در حال حاضر در کشور ثبت شده است:  حزب دموکرات قزاقستان “Aq Jol” یک حزب سیاسی لیبرال-محافظه کار در قزاقستان است. به رهبری آقای Azat Peruashev.  حزب “Amanat” در حال حاضر بزرگترین و حزب حاکم در قزاقستان است. این حزب از سال 2022 توسط آقای Yerlan Koshanov رهبری  می شود. حزب میهنی دموکراتیک خلق “Auyl” یک حزب سوسیال دمکراتیک است که از منافع کشاورزی حمایت می کند. به رهبری آقای Ali Bektaev. "حزب سبز قزاقستان “Baitaq” - حزبی با محوریت محیط زیست که در 30 نوامبر سال 2022 (برابر با 9 آذر سال 1401) از وزارت دادگستری قزاقستان ثبت نام کرد. آقای Azamatkhan Amirtai موسس و رئیس حزب است. حزب سوسیال دموکراسی ملی یک انجمن چپ میانه به رهبری آقای Askhat Rakhimzhanov است. حزب خلق قزاقستان یک تشکل سیاسی چپ در قزاقستان است که در حال حاضر توسط Yermukhamet Yertysbayevرهبری می شود. انجمن عمومی حزب "Respublica" - جوانترین حزب در قزاقستان، که در 18 ژانویه 2023 (برابر با 28 دی سال 1401) ثبت نام کرد. رئیس آن Aidarbek Khodjanazarov است.      تا تاریخ 9 فوریه سال 2023 (برابر با 19 بهمن 1401)، اسنادی مبنی بر معرفی نامزدهای نمایندگان مجلس جمهوری قزاقستان بر اساس لیست احزاب از تمام احزاب سیاسی فوق به کمیسیون مرکزی انتخابات جمهوری قزاقستان ارائه شد.      در مجموع 12451 نفر نامزد معرفی شده اند که از این تعداد 716 نفر در مجلس و 11735 نفر در شوراهای محلی حضور دارند.
وی در خصوص شرایط لازم برای نامزدها گفت:  برای واجد شرایط بودن برای نامزدی برای مجلس پارلمان، یک نامزد باید شهروند قزاقستان باشد، حداقل 25 سال سن داشته باشد و در ده سال گذشته در قزاقستان اقامت داشته باشد.     نامزد  کرسی در شوراهای محلی همچنین باید شهروند قزاقستان باشد، در منطقه ای زندگی کند که نامزد می خواهد نمایندگی کند و حداقل 20 سال سن داشته باشد.
«اسخت اورازبای»  در تشریح پیشینه سیستم انتخاباتی قزاقستان اظهار کرد: رئیس جمهور توکایف برای اولین بار در سپتامبر سال گذشته در پیامی خطاب به مردم پیشنهاد برگزاری انتخابات مجلس و شوراهای محلی را مطرح کرد. بدین ترتیب فاصله زمانی این اطلاعیه تا روز رای گیری بیش از شش ماه بوده است. این اولین بار در تاریخ معاصر قزاقستان است که نامزدها زمان زیادی برای آماده شدن برای مبارزات انتخاباتی دارند. برای اولین بار در انتخابات مجلس از مدل ترکیبی تناسبی-اکثریتی استفاده خواهد شد که در آن 70 درصد نمایندگان به تناسب بر اساس لیست احزاب و 30 درصد - بر اساس اصل اکثریت در حوزه های تک نفره انتخاب می شوند.  این ابتکار به دنبال اصلاحات قانون اساسی است که در نتیجه همه پرسی سراسری در 5 ژوئن 2022 (برابر با 15 خرداد 1401) به تصویب رسید.انتخابات شوراهای محلی در مناطق و شهرهای دارای اهمیت کشور نیز بر اساس نظام انتخاباتی مختلط با نسبت 50 به 50 برگزار خواهد شد.این انتخابات نشان دهنده آخرین مرحله در چرخه تجدید سیاسی است که توسط رئیس جمهور آغاز شد، که با انتخابات ریاست جمهوری در 20 نوامبر سال 2022 (برابر با 29 آبان 1401) آغاز شد و با انتخابات سنا در 14 ژانویه سال 2023 (برابر با 24 دی 1401) ادامه یافت. از دیگر قوانین مهم انتخاباتی می توان به ستون «علیه همه» در همه برگه های رای، کاهش آستانه ورود احزاب به مجلس از هفت درصد به پنج درصد و تعیین سهمیه قانونی 30 درصدی برای زنان، جوانان و افراد با نیازهای ویژه در انتخابات برای توزیع اختیارات نمایندگان اشاره کرد.
سفیر قزاقستان در تهران درباره استانداردهای انتخاباتی و ناظران بین المللی  بیان کرد:  برای شرکت در نظارت بر انتخابات زودهنگام پارلمانی جمهوری قزاقستان، به نمایندگی از وزیر امور خارجه جمهوری قزاقستان، دعوتنامه هایی برای 10 سازمان بین المللی ارسال شد: OSCE ODIHR، مجمع پارلمانی OSCE، مجمع پارلمانی شورای اروپا، کمیته اجرایی CIS، مجمع بین المجالس کشورهای مستقل مشترک المنافع، سازمان همکاری شانگهای، مجمع پارلمانی CSTO، سازمان همکاری اسلامی، سازمان کشورهای ترک، مجمع پارلمانی کشورهای ترک. رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات جمهوری قزاقستان برای سران نهادهای مرکزی انتخابات 34 کشور خارجی دعوت نامه ارسال کرد. کمیسیون مرکزی انتخابات قزاقستان 111 ناظر بین المللی انتخابات را از 3 سازمان بین المللی (OSCE/ODIHR، مجمع بین المجالس کشورهای عضو CIS، ماموریت ناظران از کشورهای مستقل مشترک المنافع) و 16 کشور خارجی (چین، پادشاهی هلند، دولت فلسطین، جمهوری کره، پادشاهی بلژیک، جمهوری قرقیزستان، پادشاهی تایلند، جمهوری ارمنستان، گرجستان، جمهوری فرانسه، جمهوری اسلامی ایران، بریتانیا، جمهوری اسلواکی، جمهوری استونی) ثبت نام کرده  است. نمایندگان دستگاه دیپلماتیک و سازمان های بین المللی معتبر در قزاقستان نیز برای نظارت بر انتخابات در قزاقستان دعوت شده اند. وی در پایان گفت:  اعتبارنامه ناظران بین المللی در ساعت 18 روز 13 مارس سال 2023 (برابر با 22 اسفند 1401) به پایان می رسد.
کد مطلب: 191082
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *