به گزارش
مردم سالاری آنلاین،در آشفته بازار خودرو که از یک سو نحوه فروش خودروهای وارداتی مشخص نیست و از سوی دیگر که فروش خودروهای داخلی با قیمت های کارخانه، بورس کالا و بازار آزاد شرایط عجیبی رقم زده، ظاهرا تعیین قیمت فروش محصولات برخی خودروسازان مونتاژکار به صورت دلبخواهی رقم می خورد به گونه ای که تغییرات قیمتی این خودروها به دوره های بسیار کوتاه نیز رسیده است.
برای مثال خودروی ایکس 22 پرو در مهرماه 641 میلیون تومان، در آذرماه651 میلیون، در دی ماه 684 میلیون، در بهمن732 میلیون و در اسفند 842 میلیون تومان قیمت گذاری شده است یعنی ام وی ام x22 پرو در عرض 6 ماه چیزی حدود 31 درصد رشد قیمت داشته است!
از سویی این خودروساز در سایر محصولات خود به همین میزان افزایش قیمت بسنده نکرده و در هر مورد افزایش قیمت متفاوت اعمال کرده است به گونه ای که معلوم نیست علت و میزان افزایش قیمت بر اساس چیست چراکه محصولات این شرکت از چین وارد می شوند و بعید است شرایط متفاوتی در قیمت ارز آنها و ... محصولات مختلف آن وجود داشته باشد.
برای مثال آریزو 5 پرو 32 درصد، ایکس 55 پرو 30 درصد، تیگو 7 پرو 29 درصد و تیگو 8 پرومکس 46 درصد افزایش قیمت داشته اند. ماجرا آنجا عجیب تر می شود که محصول تازه این شرکت به نام فونیکس اف ایکس طی سه ماه 25 درصد رشد قیمت داشته یعنی تقریبا به اندازه رشد قیمت سایر محصولات در 6 ماه!
سوال اینجا است که کدام عامل در این شرکت بوده که طی سه ماه برای یک محصول 25 درصد افزایش قیمت به وجود آورده اما برای سایر محصولات دیگر اینطور نبوده است؟! این نحوه قیمت گذاری بر چه اساسی است آن هم در زمانی که قیمت کارخانه محصولات شرکت های ایران خودرو و سایپا ثابت مانده است؟ آیا این شرکت و شرکت مشابهی که به وفور خودروهای چینی را با هر افزایش قیمتی روانه بازار می کند، چه مجوزی از شورای رقابت یا هر نهاد دیگری برای نرخ های جدیدش دارد؟!
در عین حال مشخص نیست متولیان نظارتی و تعزیراتی در مواجهه با این افزایش قیمت های کارخانه ای آن هم برای چنین کالای مشهودی، چرا برخورد لازم را ندارند و متاسفانه خبری از گشت ارشاد اقتصادی در این موارد نیست؟!
** در ادامه جدول تغییرات قیمت محصولات مدیران خودرو از مهر تا اسفند را مشاهده می کند:
منبع:جماران