به گزارش مردم سالاری آنلاین، منوچهر منطقی امروز در نشستی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در حال حاضر با گذشت ۷ ماه از سال جاری اخیرا آیین نامه واردات خودرو اصلاح و بنا به گفته وزارت صنعت روند ثبت سفارش خودرو به زودی آغاز می شود اما با توجه به اینکه طرح استیضاح وزیر صنعت مطرح است آیا بازار شاهد آغاز واردات خودرو خواهد بود یا اجرای این موضوع به تعیین تکلیف وضعیت وزیر صنعت موکول می شود؟ گفت: از بهمن ماه سال گذشته تلاش زیادی برای تدوین آئین نامه و تصویب آن در هیأت دولت صورت گرفت که در نهایت سوم شهریور ماه امسال این موضوع ابلاغ و دستورالعمل آن تدوین شد. البته مجلس ایراداتی وارد کرد که این ایرادات هم اصلاح و هم اکنون در مرحله فرایند اجرای کار شدهایم و سعی میکنیم هر چه سریعتر واردات انجام شود.
معاون صنایع حمل و نقل وزیر صنعت افزود: تحولات سیاسی که ممکن است در وزارت صمت رخ دهد به موضوع واردات خیلی مرتبط نیست.
منطقی با اعلام اینکه در آئین نامه اولویت با خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو است، گفت: شرکتهایی که قصد واردات این خودروها را دارند در اولویت قرار گرفته اند که در حال حاضر حدود ۱۰ شرکت هستند، البته خودروهای وارداتی صرفاً چینی نیستند کرهای و ژاپنی هم هستند.
به گفته وی، هر خودروساز باید سراغ یک برند برود زیرا در این صورت قدرت چانه زنی افزایش می یابد وقتی دو خودروساز با هم سراغ یک برند بروند سرشان کلاه میرود.
وی با بیان اینکه قطعاً خودروهای اقتصادی که وارد کشور می شوند قیمت اقتصادی ندارند، بنابراین فرایند توسعه و تولید خودروی اقتصادی را در داخل گذاشتهایم، افزود: با نرخ فعلی دلار میتوان گفت که یک خودروی اقتصادی ۶ هزار دلار با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان به دست مصرف کننده خواهد رسید.
معاون وزیر صمت به ساخت داخل هم اشاره کرد و گفت: در قوانین جدید خودرو که در حال تدوین است ساختداخل باید بالای ۵۰ درصد باشد و فناوری کلیدی داشته باشد تا برای تولید روشهای مختلفی داشته باشیم.
در مجموع ۹۰ هزار خودرو وارد و با انتقال فناوری ۳۰۰ هزار خودروی اقتصادی در داخل تولید خواهد شد.
معاون وزیر صمت با تأکید بر اینکه اگر خودروهای وارداتی در بازار عرضه میشد قیمت سرسام آور افزایش نمی یافت، افزود: باید خودروها در بورس عرضه شوند تا قیمتها افزایش پیدا نکند. عرضه در بورس کنترل قیمت را بهتر میکند.
معاون وزیر صمت در مورد تأثیر تحریمها بر واردات خودرو، گفت: برخورد با تحریم بر عهده واردکننده است و قطعاً راهی برای دور زدن آن پیدا خواهد کرد.
منطقی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر تغییرات قیمت خودرو هم گفت: قیمت خودرو از مهر ماه سال گذشته که مورد تصویب سران قوا قرار گرفت تغییری نکرده است و همه انتظار افزایش قیمت را داشتند منتهی با ارتقای تولید، کمتر کردن تنوع تولید و کاهش هزینههای تولید سعی شده کار را با همین قیمتهای فعلی جلو ببریم و ضرر خودروسازان روند کاهشی داشته باشد. طبق دستور سران قوا هر سه ماه باید گزارشی از قیمت هم ارائه شود که با آغاز واردات و ایجاد فضاهای مثبت شاید بتوان در مورد قیمت خودرو تصمیم گیری کرد.