۰
سه شنبه ۸ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۴۰

فرصت های بازار روسیه برای صنعت خودروی ایران

روسیه زیر فشار تحریم های غرب و خروج برخی شرکت های اروپایی در بازار خودروی این کشور تمایل همکاری خود را با شرکت های ایرانی نشان داده و این مساله می تواند فرصتی برای تصاحب سهمی از بازار این کشور توسط شرکت های خودروسازی ایران باشد
فرصت های بازار روسیه برای صنعت خودروی ایران
به گزارش مردم سالاری آنلاین، چندی پیش وزیر صنعت خبر از همکاری ایران و روسیه در به روز رسانی خودروهای پرطرفداری مانند ال 90 داده بود که در نتیجه تحریم های غرب علیه ایران و روسیه تولید این خودروها در هر دو کشور به نوعی کاهش یافته است و حالا قرار شده در یک همکاری فزاینده خودروسازان دو کشور علاوه بر تامین قطعات مورد نیاز خودروهای مشترک در تولید خودروهای جدید هم همکاری داشته باشند و از آنجایی که نمایشگاهی از صنعت خودرو در روسیه  برپا  شد ، فرصتی برای خودروسازان و قطعه سازان ایرانی به دست آمد که بتوانند همکاری خود را در صنعت خودرو توسعه دهند، زیرا روسیه که سال ها با شرکت هایی مانند رنو و ... همکاری می کرده در مقطع کنونی به دلیل تحریم های غرب نمی تواند قطعات مورد نیاز برخی محصولات خودرو را تامین کند و از آنجایی که صنعت خودروی ایران حدود 5 سالی هست که تحریم های سخت غرب را تجربه می کند و در همین مدت توانسته با همکاری واحدهای دانش بنیان و قطعه سازان بخشی از قطعات وارداتی را بومی سازی کند از تجربه ارزشمندی برای شرکت های روسی برخوردار هستند تا به نوعی آن هم می بتوانند از رهنمود شرکت های ایرانی استفاده کنند و از طرف دیگر بخشی از قطعاتی که این روزها نمی توانند واردات کنند از طریق شرکت های ایرانی تامین کنند و این مسیر می تواند به افزایش صادرات قطعات خودرو هم بی انجامد.

در مقدمه توسعه همکاری های ایران و روسیه در صنعت خودرو زمینه صادرات خودروی تارا به روسیه هم فراهم شده و از آنجایی که پیش از این ایران خودرو در منطقه ای قفقاز سایت تولید خودرو داشته است صادرات تارا می تواند بار دیگر امکان مونتاژ خودروهای ایرانی در منطقه روسیه و قفقاز را فراهم کند.
روسیه در سال های گذشته با تولید حدودی 3 میلیون خودرو در سال بخشی از نیاز بازار خود را تامین می کرد و بخش عمده دیگری از تقاضای بازار را از طریق واردات تامین می کرد، حالا با توجه به اینکه این کشور تحت تحریم های گسترده ای غرب قرار گرفته به طور قطع نمی تواند خودروی مورد نیاز خود را مانند سال های گذشته از کشورهای اروپایی تامین کند، از این رو با توجه به استراتژی کلان این کشور که بیشتر با کشورهای دوست تجارت خواهد کرد در بازار خودرو به چین و ایران تمایل پیدا خواهد کرد به همین دلیل فرصت مناسبی هست تا شرکت های ایرانی هم بتوانند سهمی از بازار این کشور داشته باشند. از طرف دیگر با توجه به اینکه این کشور صادرات انرژی خود را مشروط به معامله با روبل کرده است بنابراین ارز زیادی برای واردات نخواهد داشت و احتمالا بیشتر به سمت تولید مشترک یا مونتاژ خودرو با کشورهای دیگر خواهد رفت تا از این طریق بتواند تامین قطعات برای سایت های تولید خودروی داخلی خود را فراهم کند، به همین دلیل شرکت هایی مانند ایران خودرو می تواند با همکاری شرکت های روسی علاوه بر معرفی محصولات ایرانی در بازار این کشور با تولید مشترک با این کشور بتواند سبد محصولات خود را متنوع تر کند و از آنجایی که برخی از محصولات این خودرو در حال خروج از خط تولید هستند تولید مشترک می تواند در تامین بازار داخلی کمک کند و به نوعی به تعادل قیمت در بازار هم منجر شود و از طرف دیگر ایران خودرو می تواند با افزایش صادرات خودرو به روسیه سرمایه در گردش بیشتری کسب کند و از این طریق پروژه های خود را پیش ببرد.
معصومه جعفری
کد مطلب: 173112
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *