کاشت یا اکستنشن مژه تکنیکی است که در آن هر تار مژه مصنوعی با چسب مخصوص به مژه ها چسبیده می شود و با شستشو از بین نمی رود. با اینکه این روش به خودی خود اشکال ندارد، اما اگر مانع رسیدن آب به مژه ها هر چند کم شودو جدا کردن آن در هنگام وضو یا غسل امکان نداشته و با سختی و مشقت همراه شود، انجام آن جایز نیست.
این روزها در دنیای مد کاشتن ناخن و اکسنشن مژه در بین خانم ها بسیار رواج پیدا کرده که در ادامه احکام مراجع تقلید را در رابطه با این موضوع می خوانید.
در هر دوره ای از گذشته، زنان از ابزارهای مختلفی برای زیباتر شدن استفاده می کردند. این ابزارها معمولا در حنا، سورمه و سرخاب و ... خلاصه می شد، اما به مرور تنوع این وسایل بیشتر شد و امروزه شاهد کاشت مژه و ناخن، لیفت و بوتکس و غیره علاوه بر پیشرفت لوازم آرایشی هستیم.ویژگی خاص تکنیک های آرایشی جدید این است که به سادگی از بین نمی روند،مثلا ناخن های کاشته شده با حلال هایی هممچون استون یا لاک پاک کن برداشته نمی شوند و برای از بین رفتن آنها باید تا رشد مجدد ناخن ها صبر کرد، همچنین اکستنشن مژه حداقل تا 6 ماه به تار موی انسان می چسبد و قابل شستشو نیست.
این خدمات جدید چند سالی است که با تبلیغات گسترده در سالن های زیبایی انجام می شود، اما ارائه این نوع خدمات، خانمها را با برخی از سوالات پیرامون احکام شرعی آنها مانند وضو و غسل مواجه می سازد.مثلا پرسیده می شود که آیا کاشت ناخن ومژه مانع از رسیدن آب وضو و غسل به پوست و ناخن می شود؟
حکم کاشت ناخن و اکستنشن مژه
کاشت یا اکستنشن مژه تکنیکی است که در آن هر تار مژه مصنوعی با چسب مخصوص به مژه ها چسبیده می شود و با شستشو از بین نمی رود. با اینکه این روش به خودی خود اشکال ندارد، اما اگر مانع رسیدن آب به مژه ها هر چند کم شودو جدا کردن آن در هنگام وضو یا غسل امکان نداشته و با سختی و مشقت همراه شود، انجام آن جایز نیست.اما اگر چسب در انتهای مژه نبوده و روی پوست نریزد، غسل و وضو بدون اشکال خواهد بود.البته این فرض بسیار نادر است.
کاشت ناخن نیز از ابزار زیبایی جدیدی است که طرفداران بسیاری دارد. اما برای تائید یا رد این موضوع از دیدگاه شرعی و اسلام باید به فتوا و کلام مراجع تقلید که در این زمینه قابلیت و توانایی دادن حکم را دارند، مراجعه نمود.
پاسخ به سوالاتی درباره حکم شرعی کاشت ناخن و مژه
1_ آیا کاشتن ناخن یا اکستنشن مژه از نظر اسلام اشکال دارد یا خیر؟
طبق نظر اکثر فقها صرف کاشت ناخن، مژه و سایر روش های آرایشی برای اعضای بدن فی نفسه دارای اشکال فقهی نیست و این مسئله در مورد کاشت ناخن و مژه نیز صدق می کند. اما در مورد کاشتن ناخن و مژه، باید به این مسئله توجه داشت که:
طبق نظر اغلب مراجع تقلید و فقها، اگر کاشت ناخن زینت محسوب شود باید دست ها را از دید نامحرم پوشاند. البته علما زینت بودن یا نبودن کاشت ناخن ها را به تشخیص عرف جامعه واگذار کرده اند. با توجه به این که در حال حاضر افراد کاشت ناخن را به جز مواردی که پزشک برای رفع مشکل و بیماری حاد تشخیص می دهد، برای زیباتر شدن ناخن ها استفاده می کنند و طبق نظر همه ناخن های کاشته شده از ناخن های کوتاه و بدون حالت زیباتر است، به همین دلیل نوعی زیبایی به شمار می رود و باید از دید نامحرم پوشانده شود.
«کاشت ناخن با فرض صدق زینت باید از نامحرم پوشیده شود. تشخیص زینت بودن یا نبود موکول به نظر عرف جامعه است.»
( استفتاء کتبی از دفتر آیت الله خامنه ای)
2_ آیا وضو، غسل و نماز با ناخن کاشته شده صحیح است یا باطل ؟
طبق نظر اکثر علمای فقیه، کاشت ناخن یا چسباندن مژه و ناخن، از روی عمد مانعی برای وضو و غسل ایجاد می کند که از رسیدن آب به ناخن و مژه ها جلوگیری می نماید و باید در اولین فرصت برای نماز برداشته شوند.در غیر اینصورت وضو و غسل و نماز باطل می شود. وضو و غسل جبیره فقط در مواردی مانند تنگی وقت نماز و یا در سفر بودن و یا به هنگام شب و سحر که امکان دسترسی به آرایشگاه و برداشتن مانع وجود ندارد صحیح است، به غیر از این موارد وضو و غسل جبیره نادرست و باطل می باشد؛ بنابراین باید در اسرع وقت اقدام به برداشتن ناخن و مژه نمائید در غیر اینصورت وضو یا غسل جبیره ای باطل می باشد درنتیجه نماز نیز باطل می شود.
برخی از علما به غیر قابل برداشت بودن ناخن و مژه پرداخته اند که باید نظر مرجع تقلید خود را به طور کامل بررسی نمود تا هیچ تردیدی در انجام وضو یا غسل و نماز باقی نماند. متاسفانه برخی از افراد با ساده انگاشتن مسائل، این برداشت را از حکم مراجع دارند که چون برداشتن ناخن ها سخت است و خود علما نیز وضو و غسل جبیره را برای این امر قرا دادند، پس به راحتی می توان با کاشت ناخن و مژه، وضو، غسل و نماز را انجام داد، در صورتی عده ای از افراد با اشتباه و تحلیل غلط از احکام الهی ، اسباب باطل شدن وضو، غسل و نماز دیگران را نیز فراهم می کنند.