۰
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۰

چگونه لنت ترمز خودرو را تعویض کنیم ؟

اطمینان از عملکرد صحیح ترمزها و تعویض قطعات فرسوده مانند لنت در زمان مناسب، در دراز مدت موجب صرفه جویی در هزینه شما خواهد شد. همچنین می تواند به طور بالقوه وسیله نقلیه یا حتی زندگی شما را در یک تصادف نجات دهد؛ اما از کجا می دانید که باید لنت ترمز خود را تعویض کنید؟ آنها برای چه کاری تهیه شده اند؟ این ها سوالاتی است که ممکن است ذهن شما را درگیر کند، لذا به منظور آشنایی بیشتر با این سیستم، لازم است بدانید چگونگی تعویض لنت ترمز خودرو به چه صورت است و شامل چه مواردی می باشد؟
اطمینان از عملکرد صحیح ترمزها و تعویض قطعات فرسوده مانند لنت در زمان مناسب، در دراز مدت موجب صرفه جویی در هزینه شما خواهد شد. همچنین می تواند به طور بالقوه وسیله نقلیه یا حتی زندگی شما را در یک تصادف نجات دهد؛ اما از کجا می دانید که باید لنت ترمز خود را تعویض کنید؟ آنها برای چه کاری تهیه شده اند؟ این ها سوالاتی است که ممکن است ذهن شما را درگیر کند، لذا به منظور آشنایی بیشتر با این سیستم، لازم است بدانید چگونگی تعویض لنت ترمز خودرو به چه صورت است و شامل چه مواردی می باشد؟

نکات موثر در رابطه با چگونگی تعویض لنت ترمز خودرو
همان طور که می دانید، خودروسازان دو نوع ترمز روی خودروهای سواری نصب می کنند، ترمزهای دیسکی و ترمزهای درام. هر دو از اصطکاک برای کاهش سرعت خودرو استفاده می کنند، اما تفاوت هایی نیز بین آن ها وجود دارد:
ترمزهای دیسکی از پدهایی از قطعات مهندسی شده مخصوص که حاوی مواد اصطکاکی ساخته شده از مواد آلی، فلزی یا سرامیکی است، استفاده می کنند که هنگامی که راننده روی ترمزهای روی روتور یا دیسک فشرده، فشار وارد می کند، موجب می شود اصطکاک ایجاد شده باعث کندی یا توقف حرکت خودرو شود. ترمزهای دیسکی در محورهای جلو همه وسایل نقلیه از جمله، مسافربری مدرن و در محور عقب بسیاری دیگر نیز یافت می شوند.
ترمزهای طبلی مانند یا درام نیز از مواد اصطکاکی استفاده می کنند، درست مانند لنت ترمز خودرو دیسکی، اما روی ترمز های نیم ماه چسبانده می شوند که هنگام لمس ترمزها به داخل طبل فشرده می شوند. اصطکاک آنها بر روی طبل باعث کندی یا توقف حرکت خودرو می شود. ترمزهای طبل در گذشته روی هر چهار چرخ متداول بودند، اما در خودروهای مدرن و کامیون های سبک، فقط در محور عقب نصب می شوند. چه پد یا ترمز، هر دو با استفاده طولانی مدت، از بین می روند، بنابراین مهم است که وضعیت آنها را با معاینه منظم و تعویض لنت ترمز خودرو توسط کارشناسان متخصص در این حوزه، کنترل کنید. اگر اجازه دهید این سیستم قبل از تعویض فرسوده شود، سایر اجزای سیستم ترمز ممکن است آسیب ببینند، مخصوصاً دیسک های ترمز یا طبل. رانندگی با لنت ترمز فرسوده علاوه بر تعمیرات اغلب پرهزینه، می تواند منجر به شرایط رانندگی ناامن شود.
عوامل موثر در بررسی تعویض لنت ترمز خودرو
عوامل متعددی جهت تعویض لنت ترمز خودرو وجود دارد که عبارتنداز:
  1. 1-سر و صداهای فشرده
اگر لنت های ترمز خودرو دارای نشانگر سایش هستند، راننده ممکن است هنگام درگیر شدن ترمزها متوجه صدای جیغ ناشی از ترمز شود. این صدا ناشی از اتصال سیستم فلزی کوچک روی صفحه پشتی لنت است. وقتی در هنگام ترمز به طور مرتب آن را می شنوید، وقت آن است که ماشین خود را برای بازرسی به متخصصین ترمز نشان دهید. توجه داشته باشید که همه لنت های ترمز دارای این ویژگی نیستند، بنابراین برای ارزیابی وضعیت ترمزهای خود تنها به صدا تکیه نکنید. هنگامی که ترمزها در معرض شرایط مرطوب قرار می گیرند، مانند باران، ممکن است لنت ها هنگام ترمز صدای مهیبی از خود نشان دهند. اگر بعد از چند بار ترمز گرفتن، این صدا از بین رفت، نشانه خوبی است که فقط کمی رطوبت روی لنت ترمز بوده است و مشکلی جهت تعویض آن ها وجود ندارد.
  1. 2-وجود مواد اصطحکاکی کمتر از یک چهارم اینچ روی لنت ترمز
در ترمزهای دیسکی نیز می توانید لنت های ترمز خودروی خود را به صورت تصویری بررسی کنید تا بدانید آیا زمان تعویض آنها فرا رسیده است یا خیر، اگرچه ممکن است برای این کار نیاز به برداشتن چرخ ها داشته باشید. با نگاه کردن به مجموعه ترمز یا کولیس که لنت ترمز را نگه داشته است، باید لنت های ترمز خود را در برابر روتور ترمز فشرده مشاهده کنید. اگر ضخامت مواد اصطکاکی روی پد کمتر از ¼ اینچ (حدود هفت میلی متر) است، حتما باید بررسی ترمزها را در نظر بگیرید، به خصوص اگر زمان زیادی از آخرین ارزیابی شما گذشته باشد.
  1. 3-برخورداری از صدای مهیب
اگر صدایی عمیقی شنیده اید که شبیه به برخورد سنگ ها به هم می باشد، می تواند نشانه این باشد که نه تنها لنت های ترمز شما فرسوده شده اند، بلکه لنت های ترمز یا صفحات پشتی لنت شما نیز با دیسک ها در تماس هستند. در صورت شنیدن این نوع سر و صدا، خودرو خود را در اسرع وقت به تعمیرگاه ببرید تا متخصصین مجرب در این حوزه به بررسی و ارزیابی خودروی شما بپردازند و در اسرع وقت به تعویض لنت شما اقدام کنند.
  1. 4-چراغ های نشانگر
برخی از خودروها دارای یک چراغ نشانگر روی داشبورد هستند که هنگام تعویض لنت ترمز خودرو سیگنال می دهد. دفترچه راهنمای خود را بررسی کنید تا ببینید آیا وسیله نقلیه شما مجهز به سیستم هشدار دهنده پد است یا خیر. به یاد داشته باشید که در صورت روشن شدن چراغ، باید سیستم خود را جایگزین سنسورهای هشداردهنده و لنت های ترمز کنید.
نتیجه گیری:
طول عمر لنت های ترمز در هر وسیله نقلیه، از راننده ای به راننده دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، اگر بیشتر در مناطق شهری یا در ترافیک سنگین رفت و آمد می کنید، بیشتر از افرادی که در مکان های روستایی یا بزرگراه ها رانندگی می کنند، ترمز خود را درگیر می کنید. لذا این امر موجب می شود خودروی شما نیاز به تعویض لنت ترمز داشته باشد. برخی از افراد تمایل دارند ترمز کنند، به این معنی که ترمزهای خود را بیشتر از سایر رانندگان فشار داده و فشار می دهند و باعث می شود لنت ترمز سریعتر از بین برود. عموماً تصور می شود که لنت های ترمز بین 30 تا 35000 مایل در استفاده شهری مناسب هستند. در شرایط دیگر مانند رانندگی در بزرگراه در ترافیک سبک، ترمزها ممکن است 80000 مایل یا بیشتر دوام بیاورند، لذا لازم است در این گونه موارد، با مشاهده هر گونه علایم در خودروی خود، آن را به تکنسین های مجرب در این حوزه نشان دهید تا شما را راهنمایی و مشورت دهند و به درستی خودروی شما تعمیر شود.
 
کد مطلب: 154787
برچسب ها: خودرو
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *