۰
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۳۱
معاون صنایع دستی کشور:

از نبود بازارچه صنایع دستی در کشور احساس شرم می‌کنم

معاون صنایع دستی کشور اعلام کرد که از نبود بازارچه صنایع دستی در کشور احساس شرم می‌کند و از رسانه‌ها خواست تا یقه مدیران بانک‌ها را بگیرند که چرا ابلاغ رئیس‌جمهور برای اختصاص هدایا به صنایع دستی را اجرا نمی‌کنند؟
محمد‌حسن صالحی مرام صبح امروز در نشست مسئولان بانک‌های عامل اجرای طرح اختصاص جوایز نقدی به کالاهای صنایع دستی که در محل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد، گفت: اظهارات برخی از کارکنان بانک‌ها درباره اینکه برخی از فروشگاه‌های صنایع دستی مکان‌های مخروبه هستند را قبول ندارم چون بهترین خیابان‌ها و مکان‌های متعلق به فروش صنایع دستی است.

وی ادامه داد: اگر بانک‌ها در زمینه تخصیص هدایا به کالاهای صنایع دستی اقدامی انجام نمی‌دهند حداقل دیگر به سر مال نزنند و بهانه نتراشند که گویی یک مشت لات و ... صنایع دستی می‌فروشند.

معاون صنایع دستی کشور افزود: اگر بانکی دو سال کار را زمین گذاشته به بهانه اینکه یک جایی مشکلی پیش آمده است درست نیست چون این یک وظیفه است دستور رئیس جمهور است و منتی هم نیست و باید اجرایی شود.

آیا مسکن مهر نمی تواند از صنایع دستی استفاده کند؟

صالحی مرام تأکید کرد: اگر تمام بخش‌های دولت در حوزه صنایع دستی وارد شوند این صنعت دیگر مشکلی نخواهد داشت چه بسیاری از هنرمندان صنایع دستی کشور که به دلیل مشکلات فراوانی که داشتند خانه‌نشین شدند مگر دولت، کم ساختمان می‌سازد یا کم، تولید می‌کند آیا مسکن مهر نمی‌‌‌تواند صنایع دستی را وارد مسکن کند؟

وی با بیان اینکه مملکت با تعارف و قربان و صدقه درست نمی‌شود ،گفت: امروز صنایع دستی ما مزیت مملکت ماست که فراموش شده است در صورتیکه با ساماندهی صنایع دستی کشور را می‌توان اداره کرد صنایع دستی را نه کسی می‌تواند تحریم کند و نه سود آن کم است ۱۰۰ درصد مالکیت صنایع دستی به بخش خصوصی تعلق دارد.

صالحی مرام موضوع جوایز نقدی به کالاهای صنایع دستی را بخشی از انتظار این معاونت از سیستم بانک‌ها اعلام کرد.

رسانه‌ها یقه بانک ها را بگیرند

وی تأکید کرد: رسانه‌ها باید بروند یقه بانک ها را بگیرند که چرا ابلاغیه رئیس جمهور برای تخصیص هدایای بانک‌ها از صنایع دستی را عمل نکرده‌اند اینکه اینجا ما برای هم نوشابه باز کنیم مشکلی حل نمی‌شود.

معاون صنایع دستی کشور با اشاره به عملکرد مثبت بانک‌های سپه، ملی و تجارت درخصوص اختصاص هدایا به محصولات صنایع دستی اشاره کرد و گفت: در مراسم ویژه‌ای از مدیران این بانک‌ها تقدیر خواهیم کرد.

انتظار ما؛ اختصاص ۵۰ درصد جوایز بانک‌ها به صنایع دستی

صالحی‌مرام تأکید کرد: انتظار ما این است که ۵۰ درصد جوایز بانک‌های کشور به محصولات صنایع دستی اختصاص پیدا کند.

وی ادامه داد: البته این کف انتظار ماست.

استمداد از شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها برای صادرات صنایع دستی

معاون صنایع دستی کشور گفت: انتظار داریم شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بحث صادرات صنایع دستی به ما کمک کنند این شرکت‌ها قوی و با توان مالی بالا هستند که بخوبی می‌توانند به ما کمک کنند.

صالحی مرام ادامه داد: آمادگی داریم در خصوص ایجاد فروشگاه‌ها در خارج از کشور نیز برای بحث صادرات با تک‌تک بانک‌ها توافق نامه امضا کنیم.

وی تأکید کرد: سود معقول در تجارت صنایع دستی وجود دارد و علاوه بر حمایت‌هایی که دولت از این روند دارد سود حاصله هم رقم خوبی خواهد بود انتظار داریم در ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی نیز بانک‌ها همکاری کنند.

احساس شرم صالحی‌مرام از نبود بازارچه صنایع دستی در کشور

معاون صنایع دستی کشور گفت: از اینکه بازارچه صنایع دستی در کشور نداریم احساس شرم می‌کنم باید بیش از ۵۷۰ بازارچه در کشور داشته باشیم.

صالحی‌مرام درباره بن‌هایی که بانک ها برای خرید صنایع دستی به برندگانشان می‌دهند نیز گفت: ما نیز ۱۰ درصد به این برندگان تخفیف می‌دهیم.

تلاش برای تحقق برنامه پنجم تا پایان امسال

وی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تمام تعهد برنامه پنج‌ساله را امسال محقق کنیم البته می‌دانم که این کار زدن به میدان مین است.

معاون صنایع دستی کشور با اشاره به اینکه طی برنامه پنج‌ساله باید ۶۰ بازارچه صنایع دستی در کشور راه‌اندازی شود گفت: اگر دولت تعهد ۵ سال را یک جا به ما بدهد ما نیز تمام تعهدات را امسال عملیاتی می‌کنیم مهم پولی است که دولت باید بدهد وگرنه ما مکان را داریم.

صالحی مرام یکی از مکان‌هایی که آماده تبدیل به بازارچه صنایع دستی است را میدان میوه و تره‌بار کرمان اعلام کرد و گفت: شهرداری باید این مکان را در اختیار ما قرار دهد تا مرمت‌های لازم را انجام دهیم و آن را تبدیل به بازارچه صنایع دستی کنیم.

در هپروت دنبال جای تازه برای بازارچه صنایع دستی نباشیم

معاون صنایع دستی کشور گفت: در تهران طی مکاتباتی که با شهرداری داشتیم بهترین مکان برای تبدیل به بازارچه صنایع دستی خیابان ویلا است ما در هپروت دنبال این هستیم که جای تازه برای بازارچه ایجاد کنیم در حالیکه خیابان‌هایی مثل خیابان ویلا آماده تبدیل شدن به بازارچه است.

صالحی‌ مرام ادامه داد: اگر شهرداری این خیابان را پیاده‌راه کند با تاییدی که از رئیس شورای شهر تهران گرفته‌ایم این خیابان تبدیل به یک بازارچه صنایع دستی می‌شود.

وی گفت: اکثر صرافی‌ها، هتل‌ها، آژانس‌های قدیمی در این منطقه است و می‌توان رستوران‌های سنتی، داروخانه‌های سنتی و مراکز فروش لباس‌های سنتی را در این خیابان متمرکز کرد تا تبدیل به یک مجموعه توریستی کامل شود.

معاون صنایع دستی کشور بودجه لازم برای اجرای این طرح را یک میلیارد دلار اعلام کرد.

دیگر یقه‌ای برای ما باقی نمانده بروید یقه دیگران را بگیرید

صالحی‌مرام با اشاره به اینکه دیگر یقه‌ای برای ما در صنایع دستی باقی نمانده گفت: بروید یقه دیگران را بگیرید وزارت مسکن باید زمین بدهد، شهرداری باید کمک کند و بسیاری از سازمان‌هایی که باید در زمینه ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی به کمک صنایع دستی بیایند.

وی یادآور شد: صنایع دستی کشور طی سال‌های گذشته در بین وزارتخانه‌ها دست به دست شده است و ردیف‌های اعتباری آن جاهای دیگر باقی مانده است به طوری که اعتبار هنرمندان ما را وزارت ارشاد می‌گیرد یا مشاغل خانگی ما در وزارت کار تعریف شده است.

معاون صنایع دستی کشور تأکید کرد: صنایع دستی تا پیش از این دیده نمی‌شد اما امسال رئیس جمهور خوشبختانه یک پنجم بودجه توسعه‌ای کشور را به صنایع دستی اختصاص داد.

صالحی‌مرام یادآور شد که بیش از ۲۷۰ بنای میراثی در کشور داریم که در اختیار بخش خصوصی است و اگر اینها را آزاد کنیم می‌توانیم بازارچه‌های صنایع دستی را در آنها ایجاد کنیم.
کد مطلب: 1377
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *