در ابتدای این مناظره، حقشناس با اشاره به روند تاریخی رابطه ایران و آمریکا از دوران قاجار، گفت: سیاستمداران ایران در آن زمان برای فرار از سلطه روس و انگلیس به دنبال الگوی میانی با نام نیروی سوم بودند تا با تکیه بر آن از فشار فزاینده بکاهند.
این فعال سیاسی با اشاره به اینکه "از سال ۳۲ حضور آمریکا در ایران به طور جدی برای ۲۵ سال اتفاق افتاد"، تصریح کرد: بعد از جنگ جهانی دوم که دنیا به شکل دوقطبی شکل گرفته بود ایران با عضویت در پیمان سنتو به همپیمانان جدی و مطرح آمریکا در منطقه بدل شد تا زمان انقلاب که مردم فرصت مناسبی برای مقابله با استکبار را با شعار استقلال و آزادی در سال ۵۶ پیدا کردند.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به حمایت نظام بینالملل از شاه در زمان انقلاب، گفت: در آن زمان از سوی نظام ایران شاهد طرح شعار نه شرقی، نه غربی هستیم که اصول اساسی سیاست خارجی ما را شکل میدهد و نشان میدهد ایران با نظم حاکم بر نظام بینالملل چالش جدی دارد.
وی با اشاره به دو حادثه سالهای اول انقلاب از جمله اشغال افغانستان توسط شوروی و پذیرش محمدرضا شاه توسط آمریکا با عناوین بشردوستانه خاطرنشان کرد: این دو حادثه برای مردم ایران نگرانی ایجاد کرد و موجب تشدید سیاست نه شرقی، نه غربی شد و در مقابل شاهد حمایت ایران از مجاهدین افغان و اشغال سفارت آمریکا بودیم بنابراین این تقابل عملیاتی جمهوری اسلامی ایران با نظام بینالملل موجب حمله عراق به ایران شد که به نمایندگی از نظام بینالملل شکل گرفت.
حقشناس با اشاره به حوادث جنگ هشت ساله ایران و عراق نیز اظهار کرد: در پایان جنگ پذیرش قطعنامه ۵۹۸، آغاز تجدیدنظر در شعار نه شرقی نه غربی توسط جمهوری اسلامی ایران بود که در واقع نظم بینالملل را قبول میکند و وارد گفتوگو و تعامل با نظام بینالملل میشود و امام دستور تغییرات در قانون اساسی را نیز مطرح میکند.
به گزارش ایسنا، در ادامه این مناظره، رسایی نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "مساله مذاکره، غیر از بحث رابطه با آمریکا است"، گفت: موضوع رابطه با آمریکا از چالشبرانگیزترین موضوعات جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تا امروز است و در واقع به عنوان شاخصی برای حق یا باطل بودن جریانات به حساب میآید.
وی با اشاره به اینکه "برخی مذاکره یا رابطه با آمریکا را به حد مخاصمه بین دو کشور تنازل دادهاند"، افزود: بحث جنگ بین دو کشور نیست، بلکه موضوع مذاکره یا رابطه ایران و آمریکا تنازع و جنگ بین دو تفکر در دنیای امروز است. یکی نگاه حاکم بر انقلاب اسلامی مبتنی بر خدامحوری، تعالی انسانها بر اساس ارزشهای دینی و یکی نگاه انسانمحوری، سرمایهمحوری که در آن خدا نقش ندارد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در نظام جمهوری اسلامی بعد از انقلاب اسلامی، تفاوت نگاه در موضوع مذاکره با آمریکا در پایههای اعتقادی برمیگردد، توضیح داد: کسانی که در خدامحوری و دینمحوری لنگ میزنند و اصالت را به انسانمحوری میدهند، به مرور زمان دچار مشکل میشوند و در این جنگ احساس ضعف میکنند.
رسایی با بیان اینکه "مذاکره از ابتدای انقلاب تا امروز بوده است"، توضیح داد: مذاکره به شکل رودررو و پای میز مذاکره نبوده است، بلکه در بیان تبیین این دو تفکر بوده است یعنی یک طرف امام و بعد از ایشان رهبر معظم انقلاب سردمدار اصلی جریان انقلابی بودهاند و در طرف دیگر نظام آمریکا که البته نمیتوان گفت روسایجمهور آن اصلی کاریها هستند چون آنها مترسک و ابزاری برای اجرای سیاستهایی هستند که به جریان صهیونیسم برمیگردد.
وی با بیان اینکه مذاکره الان هم مطرح است اما نه از روی ضعف ما و قدرت آنها، بلکه برعکس، گفت: مذاکره از ابتدای انقلاب بوده اما از موضع پاسخ گرفتن و نه پاسخ دادن.
این نماینده مجلس با اشاره به ادبیات مقام معظم رهبری و امام(ره) در برابر آمریکا مبنی بر اینکه باید حمله کنیم نه دفاع، اظهار کرد: آمریکا ناقض حقوق بشر و آزادی بیان است و نه ما و آنها کسی نیستند که بخواهند از ما سوال کنند، پس این ادبیات مذاکره از اول انقلاب بوده است و آمریکاییها بودند که رابطه سیاسی و اقتصادی را با ما قطع کردند و البته این موضوع به نفع ما تمام شد.
رسایی با اشاره به اینکه آمریکاییها به دنبال جنس دیگری از مذاکره هستند اما ما باید همین جنس از مذاکره که از جنس محاکمه است را ادامه دهیم، تصریح کرد: مذاکره از جنس محاکمه برای قضاوت افکار عمومی دنیاست و در افکار عمومی دنیا امروز مقاومت مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی به خاطر پایداری این نظام بر شعارهایش محور اصلی برای تبیین راهی در برابر نظام سلطه شده است و نشان دادیم که جدا شدن از آمریکا و جریان استکباری نه تنها باعث ضعف نمیشود، بلکه موجب پیشرفت و قدرت ملتها میشود.
وی افزود: جریانات سیاسی، احزاب، گروهها، چهرهها و حتی دولتها تا زمانی که مبانی اعتقادی و فکریشان بر اساس اصول انقلاب اسلامی بوده است نه تنها در برابر آمریکا احساس ضعف نکردهاند، بلکه موضعشان عزتمندانه و بر اساس مصلحت مردم بوده است که از این موضوع سود بردهایم اما گاهی جریانات در اتخاذ مواضع به دلیل تزلزل اعتقادی دچار تزلزل شدهاند و گاهی با برداشتهای غلط احساس شده است که مردم در برابر آمریکا دچار ضعف شدهاند پس برای به دست آوردن دل مردم جور دیگری رفتار کردهاند.
این نماینده مجلس در ادامه بخشی از نامه مجلس ششم خطاب به مقام معظم رهبری را قرائت کرد و گفت: مجلس ششم نامهای ذلتآمیز خطاب به رهبر نوشت و خواست همانطور که امام جام زهر را سر کشید شما هم جام زهر را در رابطه با موضوع رابطه ایران و آمریکا سر بکشید اما از آن روز تا امروز هیچ اتفاقی نیفتاده است.
به گزارش ایسنا، در ادامه، حقشناس با اشاره به اینکه "با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ در جنگ ایران و عراق، ایران در رابطه با شعار نه شرقی، نه غربی وارد فاز جدیدی شد"، گفت: در برخی حوزهها شاهد بودیم که همچنان این شعار ادامه دارد مثل بحث حجاج ایرانی و شعار دادن مرگ بر استکبار که با مقابله شدید دولت عربستان مواجه شد و فتوای امام (ره) در مورد سلمان رشدی که منتج به بازگشت سفرای اروپایی از تهران به کشورهایشان شد.
وی با اشاره به آغاز دوره هشت ساله ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی موسوم به دولت سازندگی، اظهار کرد: در این دوره محور مسائل در حوزه اقتصاد است و سیاست تعدیل مورد توجه است بنابراین بحث همکاری با بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول مطرح میشود که نیازمند رابطه بهتر با دنیا بود در نتیجه دستور بهبود رابطه و گفتوگو با اروپا فراهم میشود که تحت عنوان گفتوگوهای انتقادی نام میگیرد، همچنین روابط با کشورهای عربی ایجاد میشود و در حالی که امام (ره) در گذشته چنین گفته بودند که حتی اگر با صدام رابطه برقرار کنیم با عربستان هرگز رابطه برقرار نخواهیم کرد شاهد بودیم که بر اساس منافع ملی این صحبت امام (ره) نادیده گرفته شد و روابطی با عربستان ایجاد شد و حتی چنین مطرح شد که عربستان و ایران دو بال بزرگ جهان اسلام هستند.
این فعال سیاسی همچنین با اشاره به دخالت ایران برای آزادی گروگانهای اروپایی در لبنان که زمینهساز حضور ایران در اروپا شد، اظهار کرد: این روند باعث دریافت ۲۰ میلیارد دلار از کمکهای خارجی شد که آرامش اقتصادی در کشور ایجاد کرد اما آن زمان هم نگاهی وجود داشت که علاقهمند نبود ارتباط ایران با اروپا شکل بگیرد و اهداف عملگرایانهی دولت هاشمی دنبال شود که در خارج اسرائیل و در داخل گروهکهای تندروی مخالف پیگیر آن بودند و برخی ترورها از جمله ترور بختیار، برادر رجبی، نظامیان در ترکیه، حادثه میکونوس، رهبران کردها و انفجار در آرژانتین، رابطه ایران را با برخی کشورهای اروپایی تخریب کرد و موج دوم رجعت سفرا از ایران بعد از داستان سلمان رشدی اتفاق افتاد.
وی با اشاره به انتخابات سال ۷۶ و تلاش نیروهای داخل برای پیگیری بهبود رابطه با دنیا افزود: در آن زمان سفر محمدجواد لاریجانی به انگلیس افشا و تبدیل به نوعی ضدتبلیغ شد و مردم در شرایط انتخاباتی رقابتی شفاف که توسط دولت هاشمی فراهم شد، به صحنه آمدند و با وجود تبلیغات رسانهها، نماز جمعه، جامعه مدرسین و حوزه علمیه قم که علاقهمند به نامزد جریان راست بودند، مردم آقای خاتمی را انتخاب کردند و توسط مقام معظم رهبری از انتخابات سال ۷۶ با عنوان حماسه دوم خرداد یاد شد.
حقشناس با اشاره به اینکه در زمان اصلاحات تهاجم آمریکا به ایران از دستور کار خارج شد و روند جدیدی با گفتوگوی خاتمی با cnn آغاز شد، تصریح کرد: شاهد بازگشت سفرای اروپایی به تهران بودیم و گفتوگوهای انتقادی دولت هاشمی به گفتوگوهای سازنده تبدیل شد و همچنین با سفرهای خاتمی به کشورهای عربی، روابط ایران با کشورهای منطقه و اروپا به حد اعلا رسید و زمینه حضور ایران در عرصه بینالملل از حالت تخاصم به حالت دوستی و تعامل تغییر کرد.
وی با اشاره به اینکه "در زمان اصلاحات، قیمت نفت ایران به پایینترین حد خود یعنی هشت دلار رسیده بود و البته بهترین دوران اقتصادی کشور تجربه شد که حاصل مدیریت سالم، شفاف و پاسخگو بود"، تصریح کرد: اما شاهد بودیم منافقین و جریانهای تند دنبال خدشهدار کردن روابط هستند و در سالهای پایانی دولت خاتمی بود که پرونده هستهیی و داستان حمله القاعده به برجهای دوقلو اتفاق افتاد و بحران ایجاد کرد بنابراین روند به سمتی حرکت کرد که فعالیت هستهیی ایران مورد سوال قرار گرفت اما سیاست دولت خاتمی و شورای عالی امنیت ملی، فضا را به سمتی برد که بر اساس عزت ایران و منافع ملی شرایط فراهم شد و توانستیم از هدف اسرائیل که به دنبال تشدید تخاصمها با ایران بود فاصله بگیریم و به دام آن نیفتیم که همه اینها با هوشمندی آقای خاتمی اتفاق افتاد و همچنین سیاست بوش که در آن زمان ایران را محور شرارت در کنار عراق و کره مطرح کرد خنثی کردیم و از خطر جدی عبور کردیم.
حقشناس به تهاجم آمریکا به عراق و افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: سیاست خارجی ما در راستای تداوم سیاست داخلی دنبال میشد و از خطر دو دشمن صدام و طالبان توسط دشمن بزرگمان یعنی آمریکا رهایی یافتیم و صدام و طالبان توسط آمریکا ساقط شدند و این سود اصلی را با اتخاذ سیاستهای هوشمندان به دست آوردیم.
حجتالاسلام حمید رسایی در ادامه مناظره با محمد جواد حق شناس که در دانشگاه امیر کبیر برگزار شد، در واکنش به سخنان حقشناس گفت: طبیعی است که آقای حقشناس نمیتوانند همه مقاطع تاریخی و اتفاقات رخ داده را بازگو کنند، شاید بخشی از آن را به من واگذار کردهاند. مثل اینکه ایشان لازم ندانستند درباره نامه ذلتآمیز در مجلس ششم پاسخی دهند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای دولت آقای خاتمی باید دو مقطع را در نظر گرفت، گفت: آقای خاتمی با توجه به نگاه شخصی و ویژگی اخلاقی که دارند در ابتدا در بحث رابطه با آمریکا خوشبین بودند، میتوان برای استقبال آمریکاییها در مورد رابطه با ایران در زمان تشکیل دولت آقای خاتمی چند دلیل را عنوان کرد که یکی از آن، طبع لطیف آقای خاتمی بود.
رسایی با بیان اینکه جاذبه آقای خاتمی بیش از دافعه ایشان است، اظهار کرد: شاید کسی بگوید این ویژگی خوب است، اما من میگویم نه، اینطور نیست؛ چرا که جاذبه و دافعه باید به اندازه خودش باشد و جذب شدن بعضی چیزها نشانه بیماری است.
وی افزود: اینکه افتخار کنیم برخی کشورهای اروپایی که زمانی ما را به کشورشان راه نمیدادند، بعدا این کار را انجام دادند، درست نیست. من با آقای تاجزاده مناظره میکردم و ایشان میگفتند در زمان سخنرانی آقای خاتمی در سازمان ملل، کلینتون سر جایش نشست، اما در زمان احمدینژاد اینطور نیست. اینها که نشانه عزت نیست. سفر به کشورهای اروپایی اگر از موضع مطالبهگری و پاسخ خواستن از آنها باشد، قابل قبول است.
این نماینده مجلس با بیان اینکه بزرگترین لطمه را به آقای خاتمی همین طبع لطیفش زد، گفت: یکی از ویژگیهای آقای احمدینژاد این است که هر چه بیشتر به او فشار وارد کنند، محکمتر میشود.
رسایی افزود: در دورهای که آقای خاتمی وزیر ارشاد بود، وزارتخانه ایشان مشهور به وزارتخانه پنج وزارتخانه و یک مشاور بود که این اصلا حسن نیست.
وی گفت: علت دیگری که آمریکاییها به خاتمی دل بستهاند به خاطر وابستگیهای فکری بود که در برخی چهرههای جریان اصلاحطلب وجود داشت که البته نوعی از پشیمانی در مواضع این افراد دیده میشود که این پشیمانیها بعد از دوم خرداد شدت پیدا کرد و علنی شد.
رسایی همچنین درباره این اظهارات حقشناس درباره برگزاری انتخابات سالم در آن زمان نیز گفت: آقای هاشمی تلاش کرد تا قانون اساسی را عوض کند تا خودش رییسجمهور مادامالعمر شود، ولی وقتی زورش نرسید و با این موضوع مخالفت کردند .
این نماینده مجلس با بیان اینکه توسعه سیاسی و توسعه فرهنگی دو بال دولت خاتمی بود، اظهار کرد: در توسعه سیاسی به عبدالله نوری در وزارت کشور و در توسعه فرهنگی به مهاجرانی مسئولیت داده شد که متاسفانه اینها به آقای منتظری و بیت ایشان گرایشهایی پیدا کردند.
وی با اشاره به طرح گفتوگوی تمدنها گفت: همه در سازمان ملل به اتفاق به این طرح رای دادند که من این را حسن نمیدانم، حداقل آمریکا و اسرائیل باید با این طرح مخالفت میکردند. اینها میدیدند که این فکر از کدام سر بیرون میآید و آن سر برایشان مهم بود. البته این در حالی است که وقتی این طرح رای آورد، ما محور شرارت شدیم.
رسایی با اشاره به پیام خاتمی بعد از یازده سپتامبر که در اظهارات حقشناس نیز مورد توجه قرار گرفته بود، اظهار کرد: این پیام یک پیام کلی بود و نکته خاصی نداشت. آقای خاتمی باید آمریکا را محاکمه میکرد و به او میگفت که تو مدافع تروریسم هستی.
این نماینده مجلس با بیان اینکه موضوع یازده سپتامبر موضوع مهم و قابل توجهی است، اظهار کرد: پس از این موضوع برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران شعار مرگ بر آمریکا در نماز جمعه سر داده نشد و همه از این موضوع از جمله اصولگرا و اصلاحطلب کپ کردند، تا وقتی که حضرت آقا موضعگیری خود را بعد از یازده سپتامبر اعلام کردند و در آن موضعگیری، آمریکا را در این بحث متهم کردند، نه اینکه خودشان را متهم کنند.
وی با بیان اینکه مصاحبه خاتمی با cnn از موضع پاسخگویی بود، افزود: مواضع آقای خاتمی در دولت دومش عوض شد و او میپذیرد که این آمریکا آن آمریکایی نیست که فکر میکرده است.
رسایی همچنین بخشی از سخنرانیهای حضرت امام در خصوص نکوهش هرگونه رابطه با آمریکا را قرائت کرد.
در ادامه این مناظره، حقشناس تاکید کرد: همین امامی که شما از آن حرف میزنید در جایگاه تصمیمگیری وقتی پای منافع ملی و خون جوانان این مملکت پیش میآید و بحث تفاوت قدرت و موقعیت مالی و سلاح و ... مطرح میشود و بر اساس گزارشاتی که فرماندهان جنگ و مسئولین بانک مرکزی ارائه میکنند، به سمتی میروند که میفرمایند قطعنامه ۵۹۸ را بپذیریم.
وی با تاکید بر اینکه این نشان دهنده هوشمندی حضرت امام (ره) است، گفت: برای امام مهم است که جوانان این مملکت کشته نشوند و مردم به گرسنگی و بدبختی دچار نشوند . حتی آن زمان عدهای بحث کمک به شیعیان لبنان را مطرح کردند که حضرت امام با این موضوع مخالفت کردند و فرمودند که ما اول باید مشکلات خودمان را حل کنیم و همهی اینها نشان میدهد که عنصری واقعگرا و واقعبین بر اساس واقعیات تصمیم میگرفتند.
مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی اظهار کرد: وقتی آقای احمدینژاد وارد سیستم جدید میشود، بحث هولوکاست را مطرح میکند، بحثی که هیچ ربطی به ما ندارد و چنین بحثی کشور را وارد یک ورطه جدید میکند و بزرگترین نفعش را اسرائیل میبرد؛ چرا که با این وجود اسرائیل بعد از ۶۰ سال در اروپا موقعیت پیدا میکند.
حقشناس با بیان اینکه ایرانی که عضو سازمان ملل است، باید به قواعد آن پایبند باشد، به انتقاد از برخی واکنشها نسبت به مساله صدور قطعنامه علیه ایران از سوی سازمان ملل پرداخت و اظهار کرد: هماکنون در موقعیتی قرار داریم که روسیه ۱۰ سال از تعهداتش در مورد نیروگاه هستهیی ما عقب است در تمام قطعنامهها با آمریکا مشارکت میکند و در واقع نظام بینالملل در شورای حکام و شورای امنیت یک طرف و ایران طرف دیگر است.
حقشناس با طرح این سوال که ما به کجا میرویم؟ به انتقاد از برخی رفتارها در حوزه سیاست خارجی پرداخت و خطاب به رسایی گفت: آقای رسایی شما در جامعه هستید و میبینید که قیمت ارز چقدر است، حال با وجود همه اینها خطر ما را تهدید نمیکند؟
تهدیدات در حوزههای مختلف، اتفاقاتی که در سفارت انگلستان رخ داد و حضرت آقا گفتند اشتباه بود، تعطیلی سفارت کانادا، حضور پهپاد ایران بالای خاک اسرائیل نشان دهنده چیست؟
وی همچنین مدعی شد: همین سالها هم دولت پیگیر مذاکره بود، ولی در مورد آن اطلاعی به مردم نداده است، چرا این موضوع را علنی نکردید و به اطلاع مردم نمیرسانید؟
حقشناس ابرازعقیده کرد: بنابراین این روند، یک روند درگیرانه قلمداد میشود که از تقابل به تخاصم رسیده و ما در حوزههای دیپلماتیک و سایبری به جنگ رسیدهایم، چنانچه در حوزه جنگ سایبری خسارتهای سنگینی به تاسیسات هستهیی ما رسیده است.
این عضو حزب اعتماد ملی گفت: تنها مسیری که میتواند به ما کمک کند این است که به اعتماد مردم برگردیم. البته من در حال حاضر موافق مذاکره نیستم؛ نمیتوانیم در این نقطه مذاکره کنیم. مذاکره در حال حاضر چیزی جز ضرر برای ما ندارد و ما باید قوی شویم.
وی گفت: اگرچه ما در عرصههایی چون موشکی، نظامی، علمی و ماهوارهای با تکیه به جوانان دانشمندانی مثل شما قوی شدهایم ،اما باید بدانیم که توسعهی تکمحوری نمیتواند به ما کمک کند، توسعه ما باید همهجانبه باشد و در این مسیر مهمترین نقطه ما تکیه به مردم است که در انتخابات سال ۹۲ اتفاق میافتد.
حقشناس با تاکید بر اینکه باید در سال ۹۲ یک انتخابات شفاف و رقابتی برگزار کنیم، اظهار کرد: پس از آن تمام قدرتهای موجود با هر جایگاه و موضعی که دارند باید پشت سر کسی که انتخاب میشود، قرار بگیرند و در جهت منافع ملی حرکت کنند. ما باید بتوانیم آحاد ملت را پشت سر دولت داشته باشیم تا بتوانیم تصمیم درست بگیریم.
در ادامه این مناظره، رسایی خطاب به حقشناس گفت: گویا شما خیلی از طرف مقابل ترسیدهاید و فکر نمیکردم که در این رابطه از موضع بهزاد نبوی دفاع کنید.
وی با بیان اینکه "مذاکره ما با آمریکا از جنس محاکمه است و از تریبونهای علنی اتفاق میافتد"، تصریح کرد: مقام معظم رهبری از تریبون خراسان شمالی مذاکرهای از جنس محاکمه با آمریکا داشتند و درست است که جنس مذاکرات مدنظر ما از جنس مذاکرات مجلس ششم و دولت وقت نیست که منافع ما را تامین نمیکند.
حقشناس در این رابطه تاکید کرد: ما ۳۳ سال است که آمریکا را در قالب مذاکره از جنس محاکمه در افکار عمومی بازخواست میکنیم.
رسایی نیز در ادامه با اشاره به صحبتهای حقشناس مبنی بر اینکه امام (ره) هوشمند بودند و جام زهر را نوشیدند، گفت: آیا امام از روی ترس قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفتند؟
وی سپس پیام امام (ره) در پذیرش قطعنامه ۵۹۸ را قرائت کرد و گفت: امام در اواخر وصیتنامه خود میگویند در دوران حیاتم از برخی افراد تعریف کردم که بعد فهمیدم چه منافقانی هستند و در پذیرش قطعنامه ۵۹۸ نیز امام (ره) در پیام خود روشن کردند که با مشورت افرادی که به صداقت، علم و توانایی آنها اطمینان داشتند این تصمیم را گرفتند.
رسایی از حقشناس پرسید "به نظر شما در حال حاضر چه کسی باید تصمیم بگیرد و مرجع تصمیمگیرنده کیست؟" که حقشناس گفت: باید از مشورت کارشناسان ارشد سیاسی بهره گرفت که رسایی هم در برابر این مطلب اظهار کرد: کارشناسان مشورت دادند و تصمیم را امام (ره) گرفت پس امروز هم تصمیم را جانشین امام (ره) میگیرد.
حقشناس نیز خطاب به رسایی گفت: شما اسم از بهزاد نبوی میبرید و من میپرسم آیا باید با مصباحیزدی مشورت میشد؟
رسایی در ادامه با بیان اینکه "اهل بیت (ع) توصیه کردهاند با آدمی که میترسد نباید مشورت کرد"، گفت: برخی از مشاوران امام (ره) امروز حتی بعضی مواضع خود در آن زمان را کنار گذاشتند.
وی همچنین به مباحث مربوط به فلسطین و لبنان که از سوی حقشناس مطرح شد اشاره کرد و افزود: در مورد لبنان و فلسطین حتی اگر خاکپرست باشیم باید سرمایهگذاری کنیم و من معتقدم اشکال آقای احمدینژاد هم این است که گاهی شبیه تفکر حاکم بر دوستان شما رفتار میکند.
رسایی با طرح این پرسش که "در قطعنامه زمان جنگ ایران و عراق، تصمیم را چه کسی گرفت؟"، اظهار کرد: ولایت فقیه تصمیم گرفت و الان هم ولایت فقیه باید تصمیم بگیرد، پس چرا جریان اصلاحات حاضر است دائما بگوید امام و خط امام، اما نگوید ولایت فقیه؟ درست است که امام پدر بودند و رهبری، فرزند هستند اما جایگاه یکی است.
حقشناس از رسایی پرسید "آقای احمدینژاد هم با توجه به این نظر در دور اول ریاستجمهوری اوباما به او تبریک گفت؟" که رسایی پاسخ داد: احمدینژاد در اینجا شبیه شما شده بود و حقشناس پرسید آیا چهار سال پیش که به اوباما تبریک گفته شد شما موضعگیری کردید؟
رسایی ادامه داد: ما اشکالات را میبینیم و سکوت نمیکنیم و اصولگرایی درست همین است که البته عین اصلاحطلبی است، پس برای ما فرقی نمیکند و اشکالات را مطرح خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه "برخی در ایام نزدیک به انتخابات چون خودشان میترسند، فکر میکنند مردم هم میترسند"، افزود: این افراد مواضع ذلتبار میگیرند چون فکر میکنند که میتوانند با مواضع ذلتبار رای بیاورند. چرا اصلاحطلبان دم از امام میزنند اما از ولایت فقیه نمیگویند؟ امام در قید حیات نیست و اگر بود جلوی برخی از این حرکات را میگرفت، اما ولی فقیه در قید حیات است و واکنش نشان خواهد داد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه "در گذشته نیز عدهای بودند که قرآن را چسبیدند اما اهل بیت را رها کردند"، خاطرنشان کرد: امام نیز الان از دنیا رفتهاند و تفاسیر مختلف از صحبتهای ایشان وجود دارد اما ولایت فقیه حضور دارند.
رسایی با بیان اینکه "وقتی تفکر مطالبهگری و محاکمه طرف مقابل وجود نداشته باشد هر جا که برویم و صحبت کنیم کسی از ما نمیترسد"، خطاب به حقشناس گفت: شما از سال ۷۹ میگفتید که قرار است به ما حمله نظامی شود اما دوازده سال است که میگذرد و هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.
وی به بخشهایی از صحبتهای حقشناس که گفته بود مردم را مثل سال ۷۶ پای صندوقهای رای آورید، اشاره کرد و پرسید: آیا شما قبول ندارید که مردم سال ۸۴ و ۸۸ پای صندوق آمدند؟ در حالی که دوستان شما در زندان گفتهاند که تقلب نشده بود و تقلب رمز بود.
در ادامه، یکی از دانشجویان خطاب به حقشناس، موضوع پراگماتیسم و عملگرایی را مطرح کرد و به قرائت ترجمهای از آیات قرآن پرداخت و گفت: معیار بازگشت از دین، ترس است.
همچنین دانشجوی دیگری خطاب به رسایی گفت "شما رابطه با آمریکا را از نوع جنگ دو تفکر خدامحوری و انسانمحوری مطرح کردید، با توجه به این موضوع، رابطه با حکومت پوتین، چاوز و حکومتهای دیگری را که خداپرست نیستند چطور توجیه میکنید؟"
حقشناس دانشجویی را که از او سوال کرده بود مخاطب قرار داد و گفت: من کاملا با شما همراه هستم اما از شما میپرسم در این مدت دیده میشود با آقای پوتین که مامور ک.گ.ب بودند حکومت کمونیست چین و چاوز رابطه برقرار کردهایم و آیا آنها نمازشبخوانها هستند یا برادران مسلمان ما به حساب میآیند و از شما میپرسم آیا فقط در فلسطین مسلمان داریم و زمانی که در چچن، پوتین مسلمانان را میکشت چرا موضعگیری نکردیم؟ من معتقدم پراگماتیسم یعنی همین که آنجا که منافع ملی ایجاب میکند با روسیه همکاری میکنیم تا بتوانیم مشکلاتمان با آمریکا را حل کنیم و به اوباما پیام تبریک میگوییم و غیره.
حقشناس خطاب به رسایی نیز گفت: اگر از نظر شما امام (ره) مرده است از نظر ما امام زنده است و بنا به گفته مقام معظم رهبری، امام حقیقت همیشه زنده و جاوید است. ما افتخار میکنیم که پیرو امام هستیم. چه کسی گفته است تقابلی با مواضع ولایت فقیه داریم؟
این فعال سیاسی در ادامه، به پیام امام(ره) در پذیرش قطعنامه ۵۹۸ اشاره کرد و افزود: رفتار امام متکی بر نظر کارشناسانی بودد که به صداقت و توانایی علم آنها اطمینان داشت و جمله درباره سر کشیدن جام زهر بحث دیگری است. ما پذیرش قطعنامه را جزو منافع و عزت ملی میدانیم و معتقدیم رفتار امام مبتنی بر عزت و حکمت بود که در فضایی جنگ را و در جای دیگر صلح را تشخیص دادند؛ مثل صلح امام حسن (ع) و قیام امام حسین (ع).
حقشناس با تاکید بر اینکه برای امام، مردم مهم بودند، گفت: امام برای رای، جان و مال مردم احترام قائل بود و ما این امر را از امام یاد گرفتهایم و هرکس که چنین دیدگاهی داشته باشد مورد احترام ماست اما معتقدیم باید بر اساس مصالح، واقعیات و تواناییهایمان تصمیمگیری کنیم.
رسایی در ادامه خطاب به حقشناس گفت: برادر عزیز هماکنون رهبر انقلاب بر اساس منافع ملی، مصلحت، عزت و حکمت و با نظر کارشناسان برخلاف شما فکر میکنند و رهبری با آدمهای ترسو مشورت نمیکنند، حالا شما نمیخواهید باور کنید که هیمنه آمریکا شکسته شده است.
وی با مورد توجه قرار دادن سخنان بهزاد نبوی در مورد ضرورت داشتن رابطه با آمریکا، اظهار کرد: وقتی میبینم این آدم روزی نایب رییس مجلس بوده احساس ذلت میکنم.
رسایی افزود: ما نمیگوییم که نظام روسیه بر اساس خدامخوری است، روسیه هم دشمن ماست. هم نظام آمریکا و هم نظام شرق بر اساس خدامحوری نیستند و اصلا شعار جمهوری اسلامی، لا شرقی و لا غربی بوده است.
وی درباره اظهارات یکی از دانشجویان درباره چاوز،گفت: ما از چاوز در راستای منافع خودمان برای ضربه زدن به نظام سلطه استفاده میکنیم.
رسایی همچنین گفت: امام (ره) زنده است و وجو دارد، به شرطی که ما پشتیبان ولایت فقیه باشیم، وگرنه امام(ره) و تفکراتش با افکار دیگری دفن میشود.