کارگاههای آموزشی ویژهی ایدهپردازان و طراحان اسباببازی با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زیر نظر مدرسان و هدایتگران باتجربه این حوزه در حال برگزاری است.
به گزارش ادارهکل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، پس از دو نشست مقدماتی و توجیهی در روزهای ۲ و ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ سومین نشست در قالب کارگاه آموزشی با موضوع «تجربه روند طراحی تا تولید اسباببازیهای فرهنگی» زیر نظر فرزانه بابایی طراح عروسک و از کارشناسان با تجربه کانون روز ۱۷ اردیبهشت در صفحه اینستاگرام رویداد ملی ایده آزاد
@irantoyfestival بارگذاری شد.
بر اساس این گزارش در این کارگاه مجازی بابایی تجربههای خود در طراحی عروسکهای تولید انبوه و انیمیشن، تفاوتها و ویژگیها و روند طراحی تا تولید را در اختیار ایدهپردازان و طراحان اسباببازی قرار داد.
وی همچنین در این کارگاه، مهارت در طراحی دستی و مطالعه طرحهای موجود بدون تکیه صرف بر نرمافزارهای طراحی را مهم دانست و تجربههای خود در این زمینه و علت ضعف در این طرحها را بیان کرد.
بابایی در ادامه به اهمیت شناخت آناتومی در طراحی عروسک، محدودیتهای صنعتگران و چهارچوبهای تولید و ساخت قالب انواع عروسک اشاره کرد.
مدرس کارگاه آموزشی سومین رویداد ملی ایدهآزاد همچنین بر توجه به اهمیت دیدگاه ایرانی، فرهنگی، سنتی و الهام گرفتن از این بافت در طراحی اسباببازی به ویژه عروسک تاکید کرد و توجه به چهره و نمادهای فرهنگ ایرانی را عاملی مهم در طراحی برای رقابت با محصولات و اسباببازیهای وارداتی دانست.
اهمیت تفکر و روند طراحی در حوزه اسباببازی در چهارمین جلسه
چهارمین کارگاه آموزش مجازی رویداد ملی ایدهآزاد اسباببازی با موضوع «اهمیت تفکر طراحی و روند طراحی» زیر نظر صمد خطیبی پژوهشگر حوزه بازی روز ۱۹ اردیبهشت در صفحه اینستاگرام رویداد ملی ایدهآزاد اسباببازی به نشانی
irantoyfestival@ بارگذاری شد.
در این کارگاه صمد خطیبی مباحث خود را در سه بخش شیوه تفکر، طراحی، روند طراحی و تعریف صورت مساله ارایه کرد.
وی کنجکاوی، خلاقیت، همدلی با مخاطب، روحیه پژوهشگری، تفکر راهبردی و انعطافپذیری و و ایجاد حس امید را از ویژگیهایی عنوان کرد که برای طراحی در زمینههای مختلف لازم است.
خطیبی سه عامل شهود، خلاقیت و تصمیمگیری را در روند طراحی با اهمیت دانست و گفت: روند خلاقیت باید دربرگیرنده شرایط مطابق با صورت مساله باشد.
وی در ادامه به تدوین نقشه طرح و چشم انداز طراحی اشاره کرد و افزود: تهیه برنامهای مدون از فعالیتهای در دست اقدام در به نتیجه رساندن روند طراحی بسیار حایز اهمیت است و توجه به نیاز مخاطب نیز از دیگر عوامل مهم در عملیاتی کردن یک طرح است.
خطیبی در پایان ویژگیهای یک اسباببازی استاندارد را برشمرد و برای تمام ایدهپردازان سومین رویداد ملی ایدهآزاد اسباببازی آرزوی موفقیت کرد.
از طرح و ایده تا حضور در بازار اسباببازی
پنجمین جلسه آموزشی سومین رویداد ملی ایدهآزاد اسباببازی با موضوع «از طرح و ایده تا حضور در بازار» با حضور عماد ارغند، طراح و توسعهدهنده اسباببازی و هدایتگر این رویداد برگزار شد.
در این جلسه ارغند درباره آمادهسازی طرح به منظور درک مباحث مالی یک ایده و نحوه محاسبه قیمت کلی یک محصول اسباببازی و همچنین محاسبه قیمت روند تولید آن سخن گفت.
مدرس سومین رویداد ملی ایدهآزاد اسباببازی، بر لزوم تهیه ماکت و نمونه اولیه در ابتدای راه تولید یک اسباببازی تأکید کرد. او در ادامه گفت: ماکت اولیه یک ایده باید ساده ساخته شود تا به منظور انجام بازیآزمایی و تست گرفتن از طرح مورد استفاده قرار بگیرد. اما ماکت بعدی طرح باید دارای جزئیات باشد تا بتوان برآوردهای مالی را به کمک آن به صورت نسبی تهیه کرد و ساخت ماکتهای مختلف و اصلاح محصول طی تستها میتواند ریسک تولید و بازار را کم کند.
ارغند به استفاده از نرمافزارهای سه بعدی در طراحی ماکتهای پیشرفتهتر محصول اشاره کرد و افزود؛ برای تهیه بسیاری از اجزای یک اسباببازی میتوان از نمونههای موجود نیز استفاده کرد و نیاز به تولید دوباره یک قطعه مانند تاس نیست.
این مدرس در ادامه، به تعریف هزینههای ثابت و هزینههای متغیر و تفاوت این دو مورد در نحوه برآورد هزینههای یک محصول اشاره کرد.
ارغند چند تکنیک محاسبه قیمت را معرفی و تشریح کرد و در ادامه، این تکنیکها را ابزارهای مناسبی برای محاسبه درصدهای فروش، درصد طراح و پشت جلد محصول دانست.
در پایان، مدرس رویداد به جمعبندی نکتههای ارایه شده و همچنین ارایه چندین نمونه جدول تنظیم هزینهها به ایدهپردازان پرداخت.
یادآوری میشود این جلسه در روز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت در صفحه اینستاگرام رویداد ملی ایده آزاد اسباب بازی
irantoyfestival@ بارگذاری شد.