دستورالعمل کادرسازی مدیریتی در قوه قضاییه در ۲۷ ماده و ۱۲ تبصره از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ شد.
به گزارش ایسنا، به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، متن دستورالعمل حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی به این شرح است:
با عنایت به اهمیت توسعهی منابع انسانی، ارتقاء توانمندیهای مدیران و نظر به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) مبنی بر ضرورت کادرسازی و جانشین پروری و تربیت انسانهای صالح و متخصص، به ویژه برای مناصب مدیریتی قوه قضاییه و تاکید معظم له در بیانیه گام دوم انقلاب که مهمترین ظرفیت امیدبخش کشور را نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی تبیین فرموده اند، دستورالعمل «کادرسازی مدیریتی در قوه قضاییه» به شرح مواد آتی است.
ماده ۱- اهداف این دستورالعمل به شرح زیر است:
۱- شناسایی، تربیت و به کارگیری نیروهای مستعد مشاغل و مسئولیتهای مدیریتی در قوه قضاییه.
۲- ایجاد بستر مناسب برای تحقق اصل شایسته سالاری در انتصاب و ارتقاء افراد.
۳- افزایش انگیزه کارکنان و مدیران توانمند از طریق ایجاد فضای رقابنی سالم و عادلانه کردن فرآیند انتخاب و انتصاب در مشاغل مذکور.
ماده ۲- تعاریف و اختصارات این دستورالعمل به شرح زیر است:
الف - کادرسازی: فرآیند مشتمل بر شناسایی، جذب، آموزش، هدایت، حمایت و به کارگیری افراد مستعد و نخبه برای احراز مشاغل مدیریتی.
ب - مشاغل مدیریتی: پستهای قضایی یا اداری که مدیریت بخشی از قوه قضاییه را بر عهده دارند و شامل دو گروه مدیریت اداری و مدیریت قضایی هستند.
پ - الگوی شایستگی: مجموعهای از شاخصهای مورد نیاز برای تصدی مشاغل مدیریتی در ابعاد نگرش، دانش، توانایی، مهارت و ویژگیهای شخصیتی مرتبط با شغل است؛ به نحوی که ماموریتها و وظایف شغلی در حد استانداردهای مورد انتظار انجام پذیرد.
ت - ارزیابی: فرآیند بررسی شاخصهای مورد نیاز مشاغل مدیریتی و تعیین میزان توانمندی افراد بر اساس الگوی شایستگی.
ث - کمیسیون: کمیسیون نقل و انتقال قضات.
ج - کمیته: کمیته سرمایه انسانی موضوع بخشنامه معاونت توسعه و مدیریت سرمایه انسانی ریاست جمهوری در خصوص کمیتههای تخصصی شورای راهبری توسعه مدیریت دستگاههای اجرایی.
چ - کارگروه: متولی انجام فرآیند ارزیابی و اعلام نظر به کمیسیون یا کمیته است.
ه - اداره کل کادرسازی: اداره کل کادرسازی زیر مجموعه معاونت منابع انسانی است.
ماده ۳ - فرآیند استعدادیابی و جانشین پروری در مشاغل مدیریتی قوه قضاییه به شرح زیر است:
۱ - جمع آوری اطلاعات و شناسایی اولیه واجدان شرایط و اخذ پیشنهادات از اشخاص حقیقی و حقوقی بر اساس شاخصها و ضوابط مصوب؛
۲- ارزیابی براساس الگوی شایستگی به منظور تعیین سطح شایستگی؛
۳- انتخاب استعدادهای برتر و افراد دارای حد نصاب امتیازات تعیین شده؛
۴- معرفی افراد واجد شرایط به مرکز آموزش قوه قضاییه برای طی دورههای آموزشی در چارچوب ضوابط مربوط؛
۵- درج اسامی و مشخصات واجدین شرایط در بانک اطلاعاتی؛
۶- بهره گیری از بانک اطلاعاتی در انتصابات، جابجاییها و ارتقاء افراد در مشاغل مدیریتی از طریق ارائه پیشنهاد انتصاب به مراجع ذیربط.
ماده ۴ - شرایط و شاخصهای عمومی و اختصاصی تصدی پستهای مدیریتی مشمول این دستورالعمل، بر اساس شیوه نامهای است که به توسط معاونت منابع انسانی تهیه به تصویب رئیس قوه قضاییه میرسد.
ماده ۵ - معاونت راهبردی قوه قضاییه ضوابط و فرآیندهای موجود در قوه قضاییه را بر مبنای الگوی شایستگی و متناسب با الزامات و اقتضائات سازمانی و با رویکرد مدیریت استعدادیابی و جانشین پروری تدوین مینماید.