۰
سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۸
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازی کشور مطرح کرد

طرح فروش اوراق اعتباری خودروسازان

خودروسازان از شرکت‌های تامین‌کننده قطعات خواسته‌اند درحداقل زمان اقدام به‌اصلاح قیمت محصولات خود کنند. این درحالی‌است که قطعه‌سازان همچنان درانتظار ابلاغ بسته مشوق خودروسازان هستند؛ این شرکت‌ها معتقدند خودروسازان باید بسته مشوق داخلی‌سازی را تدوین و اعلام کنند.
طرح فروش اوراق اعتباری خودروسازان

خودروسازان از شرکت‌های تامین‌کننده قطعات خواسته‌اند درحداقل زمان اقدام به‌اصلاح قیمت محصولات خود کنند. این درحالی‌است که قطعه‌سازان همچنان درانتظار ابلاغ بسته مشوق خودروسازان هستند؛ این شرکت‌ها معتقدند خودروسازان باید بسته مشوق داخلی‌سازی را تدوین و اعلام کنند.

به گزارش مردم سالاری آنلاین، خودروسازان از شرکت‌های تامین‌کننده قطعات خواسته‌اند درحداقل زمان اقدام به‌اصلاح قیمت محصولات خود کنند. این درحالی‌است که قطعه‌سازان همچنان درانتظار ابلاغ بسته مشوق خودروسازان هستند؛ این شرکت‌ها معتقدند خودروسازان باید بسته مشوق داخلی‌سازی را تدوین و اعلام کنند و تا زمانی که این بسته ابلاغ نشود، اتفاق عملی در داخلی‌سازی رخ نمی‌دهد و میزهای دوم و سوم برای داخلی‌سازی قطعات بی‌نتیجه خواهد ماند. دراین‌خصوص آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع‌همگن قطعه‌سازی کشور معتقد است: «برگزاری میزهای تعمیق ساخت‌داخل، گام بزرگی برای کاهش ارزبری و وابستگی به‌خارج و همچنین تکمیل خودروهای ناقص کف کارخانجات بوده، اما به‌گفته قطعه‌سازان تا زمانی که بسته‌های مشوق داخلی‌سازی از سوی خودروسازان تدوین و ابلاغ نشود، برای قطعه‌سازان جذابیت لازم برای تعمیق داخلی‌سازی قطعات به‌وجود نمی‌آمد و اتفاق عملی در داخلی‌سازی رقم نخواهد خورد.»

   اصلاح قیمت قطعات ظرف یک‌ماه آینده
دبیر انجمن تخصصی صنایع‌همگن قطعه‌سازی کشور با اشاره به‌وضعیت نگران‌کننده از نظر نقدینگی درواحدهای قطعه‌سازی گفت: «تا زمانی‌که بسته‌های مشوق داخلی‌سازی از سوی خودروسازان اجرایی نشود، جذابیت لازم برای تعمیق داخلی‌سازی قطعات ایجاد نمی‌شود.» وی با بیان اینکه اصلاح قیمت از سوی قطعه‌سازان ظرف یک‌ماه آینده اتفاق خواهد افتاد، گفت: «درهمین‌زمینه یکی از راهکارهای مورد توافق برای تامین مالی خودروسازان، طرح فروش اوراق توسط خودروسازان برای رفع مشکل پرداخت به‌نظر می‌رسد. براین اساس، بانک‌مرکزی موافقت کرده است درقالب طرح فروش، اوراق اعتباری برای کمک به‌هر یک از دوشرکت ایران‌خودرو و سایپا اختصاص یابد.» این مقام مسئول درانجمن قطعه‌سازان همگن کشور تاکید کرد: «قطعا طرح فروش اوراق می‌تواند به‌تامین مالی خودروسازان کمک کند؛ اما این طرح به‌جهت حجم تخصیص اعتبار، همانند تزریق پول به‌شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی تاثیرگذار نخواهد بود.» محبی‌نژاد تصریح کرد: «اینکه تصور شود با هر روشی می‌توان مشکل مالی این صنعت را حل کرد، اشتباه است؛ چراکه امروز تنها تزریق پول نقد مشکل خودروسازان و قطعه‌سازان را حل می‌کند.»

   جزئیات طرح فروش اوراق توسط خودروسازان
وی بااشاره به‌جزئیات طرح فروش اوراق توسط خودروسازان گفت: «صرفا تزریق فوری پول نقد صنعت‌خودرو را نجات می‌دهد؛ براساس این طرح، خودروسازان می‌توانند اقدام به‌فروش اوراق مشارکت در تولید کنند و با جذب این منابع، رقم حاصل را به‌مصرف فرآیند تولید داخلی شرکت‌ها برسانند؛ اما اینکه چه‌میزان از نقدینگی حاصل از فروش این اوراق به قطعه‌سازان برسد، مشخص نیست.» 
وی اظهار کرد: «درقالب این طرح قرار است حدود 700 تا 900 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای کمک به‌هر یک از دوشرکت خودروساز به‌فروش برسد. اما این عدد، رقمی نیست که مشکل خودروساز و قطعه‌ساز را حل کند. همچنین اجرای موفق آن بستگی به‌میزان استقبال و مشارکت مردم دراین طرح دارد.» دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن تاکید کرد: «اگرچه طرح فروش اوراق مشارکت راهکار خوبی برای تامین مالی است، امروز تنها تزریق فوری پول نقد است که صنعت‌خودرو را نجات می‌دهد.»

   واژگونی میزهای تعمیق ساخت‌داخل درصورت نرسیدن نقدینگی
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور با اشاره به‌تامین نیاز مالی میز اول تعمیق داخلی‌سازی از سوی قطعه‌سازان و اولویت‌های درنظر گرفته‌شده دراین طرح گفت: «درمیزهای اول تعمیق ساخت‌داخل، قطعه‌سازان با منابع خودشان و درقالب قراردادهایی جریان داخلی‌سازی را آغاز کردند؛ اما درصورتی‌که بسته مشوق داخلی‌سازی ابلاغ نشود، میزهای دوم و سوم به‌ثمر نخواهد رسید.» محبی‌نژاد معتقد است: «مساله داخلی‌سازی و تاکید قطعه‌سازان برارائه بسته تشویقی درحالی همچنان جزو شروط برای ادامه این جریان است که نزدیک یک‌سال است زنجیره خودروسازی کشور با چالش مالی بزرگی روبه‌رو است و به‌رغم طرح‌های تسهیلاتی دولت، در سال جاری نه‌تنها هیچ‌تسهیلات مصوبی به‌این صنعت پرداخت نشده، بلکه هر روز نقدینگی در این صنعت به‌دلیل عدم‌پرداخت مطالبات معوق و عدم‌اصلاح قیمت از سوی خودروسازان نگران‌کننده‌تر می‌شود.» وی درادامه با توجه به‌رشد خوب تولید خودروسازان درهفته‌های اخیر و لزوم حفظ شرایط موجود تولید درشرکت‌های خودروساز گفت: «افزایش تولید خودروسازان با صرف هزینه‌های بزرگی حاصل شده است و نباید گذاشت از دست برود و باید به‌هر نحو شده جریان رشد تولید حفظ شود.» دبیر انجمن صنایع‌همگن قطعه‌سازی کشور درخصوص تاثیر پیش‌فروش‌های خودروسازان درتامین نقدینگی و پرداخت مطالبات قطعه‌سازان گفت: «خودروسازان ارقام حاصل از پیش‌فروش را صرف تکمیل و تجاری‌سازی خودروهای در کف خواهند کرد؛ همان‌طور که در سال جاری از 180 هزار دستگاه خودرو در کف، این رقم به‌حدود صفر رسید؛ از این رو، وجوه دریافتی از محل پیش‌فروش‌ها، رقمی نیست که کمکی به‌پرداخت مطالبات قطعه‌سازان کند.»
منبع اخبار خودرو
کد مطلب: 121544
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *