۰
دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۴۵

درخشش فیلم ایرانی درجشنواره فیلمهای مستند

درحالی که نیمی از زمان برگزاری ایدفا 2019 به عنوان مهمترین جشنواره فیلم‌های مستند جهان سپری شده است، در فاصله چندروزه از آیین معرفی برندگان آن، جدیدترین اثر مهرداد اسکویی، مشهورترین فیلم این دوره از جشنواره است.
درحالی که نیمی از زمان برگزاری ایدفا 2019 به عنوان مهمترین جشنواره فیلم‌های مستند جهان سپری شده است، در فاصله چندروزه از آیین معرفی برندگان آن، جدیدترین اثر مهرداد اسکویی، مشهورترین فیلم این دوره از جشنواره است.
به گزارش خبرنگار ایسنا از آمستردام، پس از آن که فیلم مستند "سایه‌های بی‌خورشید"، اثر جدید مهرداد اسکویی، فیلمساز ایرانی، در اتفاق بی سابقه ای برای سینمای ایران، به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره امسال انتخاب و در حضور حدود 1300 نفر از اهالی رسانه و سینما پخش شد - اتفاقی که گویا در 32 سال گذشته برای هر کارگردان منتخبی تنها یک بار واقع شده است - این فیلم ایرانی به سرشناس ترین و مورد توجه ترین فیلم جشنواره تبدیل شده است.
همچنین نقدها و معرفی‌های مختلفی به زبان های متعدد در رسانه‌ها، ازجمله رسانه های معتبر در حوزه سینما منتشر و نام این فیلم در فهرست های مختلف 10 فیلم منتخب قرار گرفته است.
علاوه بر این، بلیت‌های تمامی نمایش های آن در جشنواره، از همان روز نخست به طور کامل فروش رفت.
ازجمله، روز یکشنبه، نمایش عمومی آن در سالن 560 نفره سینما "مانت" 11 شهر آمستردام با تمامی ظرفیت و با استقبال مخاطبان برقرار و سپس جلسه پرسش و پاسخ با کارگردان فیلم برگزار شد.
بخشی از پرسش‌های مخاطبان در نمایش های "سایه های بی خورشید" به سرنوشت دختران حاضر در فیلم، بویژه با توجه به اعلام خودکشی یکی از آن ها در پایان فیلم، معطوف می‌شود.
اسکویی در نمایش روز یکشنبه در پاسخ به این پرسش، اعلام کرد که کلیه دخترهای حاضر در فیلم از زندان مخصوص نوجوانان آزاد شده، سه نفر از آنها به تحصیل در دانشگاه ها مشغول هستند و هیچ کدام از مادران آنها نیز به خاطر قتل مشترک پدران دخترها، به سرنوشت اجرای حکم اعدام منتهی نشده‌اند.
بخش دیگری از پرسش‌ها و اظهار نظرهای این چندروزه، به مکانیزم روایت و قصه پردازی در فیلم "سایه‌های بی خورشید" مربوط است. مهرداد اسکویی در جلسه پرسش و پاسخ پس از نمایش یادشده، در این باره گفت: بچه های حاضر در فیلم، آنقدر لایه‌های درونی عمیقی داشتند که در جاهایی از فیلم فهمیدم که باید به عنوان عوامل سازنده، از لوکیشن خارج شویم تا بچه‌ها، در برابر دوربین روشن، حرف‌هایشان را راحت تر بزنند. ضمن آنکه به عنوان منتقل کننده پیام های ویدیویی بین آنان و مادرانشان در زندان های دیگر نیز تبدیل شدم.
نمایش بعدی فیلم مهرداد اسکویی در جشنواره ایدفا 2019 شامگاه روز دوشنبه در سالن مدرن آی سینمای شهر آمستردام است.

از دیگر مستندهای بلندی که روز پنجم ایدفای امسال به نمایش گذاشته شد، فیلم مستند "Fat Front" با مدت زمان یک و نیم ساعت، محصول کشورهای دانمارک، نروژ و سوئد بود.

این فیلم روایتگر داستان چهار زن چاق یا بسیار چاق اسکاندیناوی هستند که جنبش و کمپینی را ترتیب داده‌اند که طی آن، با فشار بر روی زنان برای لاغری به منظور ایجاد جذابیت، مبارزه می‌کنند. شعار آنان این است که شما همان طور که هستید، زیبا هستید.
این فیلم با ساختاری بسیار حرفه‌ای در ساخت، چند لغزش ولو جزئی در تصویربرداری و تدوین و همچنین در جاهایی، مطول گویی آزاردهنده دارد، ضمن آنکه از پایان درخشان یا موثری نیز برخوردار نیست.

بنا بر این گزارش، از جمع فیلمسازان ایرانی که امسال با محصول‌هایی از کشور ایران یا دیگر کشورها در ایدفا 2019 حضور دارند، به جز فیلم "فقدان" اثر فاطمه ذوالفقاری که به طرز عجیبی، در ابتدای جشنواره کنار گذاشته شد، تاکنون تنها بهزاد نعلبندی در نیمه نخست نمایش های جشنواره، نمایشی را تجربه نکرده است.

"کاغذپاره‌ها" اثر این مستندساز که در بخش غیر رقابتی حضور دارد، شامگاه روز دوشنبه نخستین نمایش خود را در جشنواره (ایدفا) تجربه می‌کند.

سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام (ایدفا) از تاریخ ۲۰ نوامبر تا ۱ دسامبر (۲۹ آبان تا ۱۰ آذر) در پایتخت کشور هلند برگزار می‌شود. 

جایزه این جشنواره به سبب اهمیت برای مستندسازان با جایزه اسکار مقایسه و از آن به عنوان جشنواره "کن" سینمای مستند نیز یاد می‌شود.

 
کد مطلب: 118824
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *