معاون اول رئیس جمهور با حضور در کارخانه واگنسازی تهران از بخشهای مختلف این مجموعه صنعتی بازدید کرد و با توضیحات مسئولان شهرداری تهران و مدیران کارخانه، از جزئیات فعالیتهای این کارخانه مطلع شد. رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران، محسنهاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، پیروز حناچی شهردار تهران و مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در این بازدید حضور داشتند.
اسحاق جهانگیری پس از بازدید از کارخانه واگنسازی تهران در جلسهای که با حضور وزیر صمت، رئیس شورای شهر، شهردار و استاندار تهران به منظور بررسی راههای کمک دولت به توسعه فعالیتهای این کارخانه و توسعه قطار شهری، برگزار شده بود، گفت: درست است که با شرایط تحریم مواجه هستیم اما هنر مدیریت این است که از دل محدودیتها فرصت خلق کند.
معاون اول رئیس با اشاره به این که فرصتهای زیادی در کشور داریم که اگر به درستی از آنها استفاده کنیم میتوانیم از دل همین شرایط سخت کارهای ماندگاری برای کشور انجام دهیم، افزود: امروز توانمندیهای خوبی در کشور شکل گرفته است و شاهکارهای مهندسی در گوشه و کنار این سرزمین قابل مشاهده است و کوچک انگاشتن یا نادیده گرفتن آنها ظلم به کشور است.
جهانگیری اظهار داشت: در شرایط جنگ اقتصادی و فشار همه جانبه دشمن نباید مسئولانی را که به دنبال بهرهگیری حداکثری از توانمندیهای داخل کشور هستند علاوه بر مقابله با دشمن خارجی، در جبهههای مختلف داخلی نیز درگیر کنیم و فضا را برای ابتکار عمل آنان محدود کرده و ناامنی کاری برایشان ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: امروز وزیر نفت و کارکنان این وزارتخانه در خط مقدم مقابله در جنگ اقتصادی تمام عیار قرار دارند و باید برای تلاشهایشان احساس آرامش داشته باشند تا بتوانند حتی یک بشکه بیشتر نفت تولید و صادر کنند.
معاون اول رئیس جمهور با بیان این که باید فضا را برای فعالیتهای سازنده در مسیر مقابله با تحریمها آرام و امن کنیم، تصریح کرد: یا باید در برابر مردم و ملت ایران سر تعظیم فرود بیاوریم تا همه ظرفیتها را در جبهه مقابله با جنگ اقتصادی پای کار بیاوریم یا این که در برابر دشمنان سر تعظیم فرود بیاوریم. هر عقل سلیمی تأیید میکند که کار منطقی تعظیم و تکریم در برابر مردم خودمان است.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه سخنانش تصریح کرد: یکی دیگر از محورهای مهم مورد توجه دولتهای یازدهم و دوازدهم درعرصه حمل و نقل عمومی توسعه ریلی بوده است که خوب هم پیش رفته است و امروز تعداد زیادی از استانهای کشور به شبکه ریلی سراسری متصل شدهاند. حمل و نقل عمومی حومهای نیز مورد توجه جدی دولت قرار دارد و توسعه قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر دیگر نیز از موضوعات مورد توجه در دولتهای یازدهم و دوازدهم بوده که در حد توان به حل مشکلات و توسعه آنها کمک شده است.
جهانگیری با بیان این که جمعیت ده میلیونی تهران موضوعی است که حتی در صورت جدی شدن موضوع انتقال پایتخت نمیتوان از آن چشم پوشی کرد، خاطرنشان کرد: توسعه قطار شهری در کلانشهرها و به خصوص تهران به طورخاص مورد توجه دولت بوده است و پس از برجام یکی از موضوعات اولویت دار برای جذب منابع خارجی قلمداد شد.
رضا رحمانی وزیر صمت نیز در این جلسه با بیان این که تا سال 1400 حداقل به 40 هزار دستگاه واگن جدید نیاز داریم گفت: باید نظام بانکی به طور کامل پای کار آمده و همه ظرفیتهای کشور بسیج شوند تا از عرصههایی مثل صنعت ساخت واگن برای رونق تولید بیشترین بهره را ببریم.
محسنهاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز در سخنانی با تشکر از دکتر جهانگیری که در زمان تصدی خود در وزارت صنایع و معادن در دولت اصلاحات مجوز اولیه ساخت کارخانه واگنسازی تهران را صادر کرد اظهار داشت: اگر دولت از چنین مجموعههایی حمایت کند ظرفیت برای افزایش تولید و تبدیل کارخانههایی مثل واگن سازی تهران به یک برند ملی وجود دارد.
پیروز حناچی با اشاره به اینکه کارخانه واگن سازی تهران ٧٠ درصد واگنهای متروی تهران را تامین میکند، اظهار کرد: ٣۶ تا ۴٠ درصد از این تعداد واگن، داخلی است و تلاش میشود میزان تولیدات داخلی افزایش یابد. امروز نیز به مناسبت ترخیص ٧٠ واگنی که در گمرک مانده بود، ٣ قطار آماده به ناوگان شبکه شهری پایتخت الحاق میشود.
وی با بیان اینکه برنامه ما این است که هر ماه یک قطار به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه کنیم، گفت: نقطه بحرانی ما تعداد قطارها است.
شهردار تهران با اظهار امیدواری نسبت به اینکه با حمایتهایی که صورت میگیرد کارخانه واگن سازی تهران بتواند به حداکثر بهرهوری برسد، عنوان کرد: در حال حاضر این کارخانه قطار موردنیاز برخی از کلانشهرهای دیگر را نیز تامین میکند و بدون شک یکی از مصادیق رونق تولید شمرده میشود.
وی با اشاره به اینکه برای رساندن سرفاصله قطارها به ٢ دقیقه به ٢۰۰۰واگن نیاز داریم، افزود: بهطور معمول واگنها به شکل سیکیدی وارد کشور میشوند؛ میزان تولید داخل نیز حدود ٣٠ تا ۴٠ درصد است و تلاش میکنیم این میزان افزایش یابد. در حال حاضر ظرفیت کارخانه واگن سازی تهران کم تر از ٣٠ درصد است که امیدواریم توسعه یابد؛ اصلیترین مشکل برای رسیدن به این هدف نیز محدودیت مالی است.
شایان ذکر است در این نشست مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران و عضو شورای ساماندهی امور پایتخت با تاکید بر اینکه مشکل ترافیک و حمل و نقل عمومی و آلودگی محیط زیست ناشی از آن، از جمله مهمترین مشکلات ابرشهر تهران میباشد، گفت: معاون محترم اول ریاست جمهوری و وزیر صنعت و همچنین بانک مرکزی باید هر چه سریعتر مشکل صنعت واگنسازی و از جمله واگنسازی تهران را حل کنند و اعتبارات لازم را ذر اختیار بگذارند و البته ما هم در مجلس از وزارت نفت خواهیم خواست سهم مترو در بهینهسازی مصرف سوخت را حتما پرداخت کنند. زیرا در صورت پرداخت این سهم که گفته میشود سالیانه 5 میلیارد سفر در تهران صورت میگیرد، هم مشکل واگن سازی و هم موضوع حمل و نقل عمومی، و هم مشکل ترافیک و در نتیجه آلودگی محیط زیست حل خواهد شد.
وی در ادامه تاکید کرد : قطعا افکار عمومی در صورت عملکرد مثبت شهرداری و شورای شهر تهران ، قضاوت خوبی نسبت به عملکرد دولت و همچنین کارآمدی نظام خواهد داشت.
انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران نیز در این دیدار اعلام کرد : براساس برنامه ریزهای دولت از سال ۹۵ تا اواسط سال ۹۹ در حدود ۶۳۰ واگن به سیستم ریلی داخل شهری پایتخت اضافه میشود که در حال حاضر تعدادی از این واگنها تحویل مترو تهران شده است.
استاندار تهران اضافه کرد: امروز بزرگترین مشکل بخش واگن سازی مترو کمبود نقدینگی و تأمین منابع مالی است که باید با برنامه ریزی دقیق و مدون مشکلات مالی این بخش برطرف شود.
وی بیان کرد: کارخانه واگن سازی تهران نباید فقط با ۳۳ درصد ظرفیت تولید داشته باشد و بایستی مشکلات مالی این کارخانه مادر حل تا این صنعت رونق یابد.