۰
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۰۱

پايان اجلاس شوراي وزيران اکو

بیستمین نشست شورای وزیران امور خارجه اکو ساعتی پیش با تصویب پیش نویس پیشنهادی کارشناسان ارشد در باکو پایان یافت
پیشنهادهای شورای وزیران امور خارجه اکو نیز فردا سه شنبه در دوازدهمین اجلاس سران اکو بررسی و با تائید آنها بیانیه باکو مبنی بر چشم انداز توسعه همکاریهای اکو تا سال ۲۰۱۵ منتشر خواهد شد.
علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست با ارایه پیشنهادهائی برای توسعه همکاریهای تجاری ، انرژی ، حمل و نقل و بانکی در اکو گفت: تقویت همکاریهای اکو باعث شکوفایی اقتصادی منطقه خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه در سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران سازمان اکو جایگاه خاصی دارد به تشریح فعالیت های ایران برای تقویت همکاریها در اکو پس از نشست سال ۲۰۱۰ در استانبول پرداخت.
اقای صالحی با تاکید بر اینکه در زمینه توسعه همکاریهای حمل و نقلی و ترانزیتی اکو جمهوری اسلامی ایران گام های جدی برداشته است به پروژه ‌های اکو شامل راه‌آهن بندرعباس - آلماتی، ساخت و ساز راه‌آهن خواف - هرات میان ایران و افغانستان، ساخت راه‌آهن از گرگان - اینچه برون میان قزاقستان، ترکمنستان و ایران و مطالعه امکان‌سنجی احداث راه‌آهن در تاجیکستان اشاره کرد.
وی همچنین با اشاره به برگزاری نشست تسهیل تجارت و تجارت الکترونیکی اکو در کیش افزود: کشورهای عضو اکو با استفاده از فناوریهای جدید و تعیین تسهیلات گمرکی و بانکی می توانند به جهش در همکاریهای اقتصادی دست یابند.
صالحی با اشاره به بحران اقتصادی غرب ، همکاریهای اقتصادی درون منطقه ای را عامل مهمی برای مقابله با تبعات بحران اقتصادی جهانی خواند و افزود کشورهای اکو با داشتن ثروتهای زیرزمینی فراوان می توانند در اقتصاد جهان تاثیرگذار باشند.
بر اساس این گزارش دوازدهمین نشست سران اکو فردا سه شنبه با حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری کشورمان در باکو برگزار خواهد شد.
رئیس جمهوری کشورمان به منظور شرکت در این اجلاس امروز دوشنبه وارد باکو پایتخت آذربایجان شد.
سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در سال ۱۹۸۴ با مشارکت سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان با هدف گسترش همکاریهای اقتصادی اعضاء و اعتلای سطح زندگی اقتصادی مردم منطقه تاسیس شد.
کشورهای افغانستان،تاجیکستان،آذربایجان،ازبکستان،ترکمنستان،قزاقستان،قرقیزستان در ۱۹۹۲ به این سازمان پیوستند و در حال حاضر اکو ده عضو دارد.
کد مطلب: 10797
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *