۰
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۲۲
لاوروف در رابطه با آمریکا اذعان کرد؛

بن بست مذاکرات سپر موشکی

ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه روسیه اذعان کرد اختلاف مسکو و واشنگتن در باره مساله سپر موشکی آمریکا در اروپا پابرجاست و دو طرف نمی توانند به توافقی در این زمینه دست بیابند.
 لاوروف روز چهارشنبه در سخنان خود در شورای فدراسیون که به تشریح مسایل مهم سیاست خارجی روسیه اختصاص داشت و ساختار امنیت موشکی قاره اروپا را بررسی می کرد، در خصوص اختلاف نظرهای روسیه و آمریکا در باره سپر موشکی واشنگتن در اروپا گفت: در حال حاضر نمی توانیم راه حلی برای این مساله بیابیم.

وی افزود: علت دست نیافتن به راه حلی در این خصوص، عدم آمادگی طرف آمریکایی برای پذیرفتن هر گونه تعهد محدود کننده توانمندی این کشور در استقرار مراکز سامانه موشکی خود در قاره اروپا می باشد.

لاوروف گفت: پیشنهادهای ما در باره ایجاد ساختار مشترک پاسخ به تهدیدهای موشکی خارج از مرزهای اروپا، نادیده گرفته می شود و در علت رد این پیشنهادات گفته می شود که ناتو نمی تواند بخشی از مسئولیت خود را برای تامین امنیت کشورهای عضو، به دیگران محول کند.

وزیر امور خارجه روسیه در باره روابط و همکاریهای روسیه و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ˈناتوˈ هم خاطرنشان کرد که نشست شورای روسیه - ناتو در سطح وزیران تا پایان سال جاری میلادی (دو ماه آینده) برگزار خواهد شد.

وی گفت: روسیه مصمم است همکاریهای خود با ناتو را به آمادگی این سازمان برای توجه به منافع قانونی روسیه در عرصه های امنیتی و ثبات راهبردی، تناسب بخشد، این موضوع را نیز در دیدار اخیر با ˈآندرس فوگ راسموسنˈ دبیر کل ناتو، به اطلاع وی رساندیم.

لاوروف همچنین با انتقاد از رویکردهای غرب در قبال روسیه گفت: برخی از کشورهای غربی قصد دارند روسیه را به عنوان دشمن ژئوپلیتیکی معرفی کنند تا برای رویارویی با این کشور فرصت برای تحکیم روابط میان آمریکا و کشورهای اروپایی عضو ناتو، فراهم آید.

وی با بیان اینکه هنوز طرز تفکر بلوکی بر نخبگان سیاسی غرب حاکم است،اظهار داشت: درخواست برای بازداشتن روسیه هم در این ارتباط است.

وی افزود: غرب برای پذیرفتن اصل ˈتقسیم ناپذیر بودن ساختار امنیت کشورهاˈ و عقد قرارداد جدید امنیت قاره اروپا آمادگی ندارد اما روسیه پیشنهاد خود را در این زمینه پس نخواهد گرفت.

اجرای خزنده و گام به گام طرح استقرار سپر موشکی آمریکا در مرزهای غربی روسیه از اختلافات اصلی مسکو با غرب است. مقام های روس بارها اعلام کرده اند که این طرح به دلیل تاثیر منفی بر توانمندی های راهبردی موشکی مسکو خط قرمز کرملین در مذاکره با اردوگاه غرب به سرکردگی آمریکا محسوب می شود.

اختلاف بر سر سپر موشکی آمریکا در اروپا میان مسکو و واشنگتن تا حدی بالا گرفت که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اواخر سال گذشته به صراحت اعلام کرد که مذاکرات کشورش با غربی ها بر سر این طرح به بن بست رسیده است.

متوقف شدن مذاکرات کرملین و کاخ سفید بر سر سپر موشکی از سوی کارشناسان مسایل سیاسی به عنوان خط بطلانی بر سیاست ˈنوسازیˈ در روابط روسیه و آمریکا ارزیابی شد که مدودیف و اوباما از آن به عنوان دستاورد چشمگیر دولت های خود در عرصه سیاست خارجی یاد می کردند.

از سوی دیگر به دنبال اقدام آمریکا در احیای موافقت نامه استقرار بخشی از اجزای سپر موشکی در خاک لهستان و جمهوری چک که اجرای آن از تابستان ۲۰۱۰ پس از موافقت مسکو با قطعنامه ضدایرانی شورای امنیت سازمان ملل برای مدتی متوقف شده بود، تنش در مناسبات روسیه و آمریکا بار دیگر بالا گرفت و دمیتری مدودیف رییس جمهوری وقت روسیه اواخر سال گذشته میلادی در یک برنامه غافلگیرانه با حضور در استان کالینینگراد این کشور مجاورت مرزهای لهستان، سامانه جدید ردیابی با شعاع پوشش شش هزار کیلومتر را افتتاح کرد.

بن بست در روابط مسکو و واشنگتن بر سر سپر موشکی همچنین موجب شد که پای مقام های نظامی روس به میدان مباحث سیاسی در این خصوص کشیده شود و ˈنیکلای ماکاروفˈ رییس کل ستاد نیروهای مسلح روسیه اعلام کرد که مسکو در صورت نیاز اجرای سپر موشکی آمریکا در اروپا را مورد هدف قرار خواهد داد.
کد مطلب: 10187
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *