۰
سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۵

گمانه‌زنی درباره علت سقوط هواپیمای باری

صبح دوشنبه 24 دی ماه 1397، یک حادثه هوایی دیگر در تاریخ ترابری ایران ثبت شد، در این حادثه یک فروند بوئینگ 707 ارتش جمهوری اسلامی ایران از فرودگاه بیشکک عازم فرودگاه پیام کرج بود اما در فرودگاه فتح که در نزدیکی فرودگاه پیام قرار دارد دچار حادثه شد و 15 سرنشین آن جان باختند و فقط یک نفر زنده ماند.
صبح دوشنبه 24 دی ماه 1397، یک حادثه هوایی دیگر در تاریخ ترابری ایران ثبت شد، در این حادثه یک فروند بوئینگ 707 ارتش جمهوری اسلامی ایران از فرودگاه بیشکک عازم فرودگاه پیام کرج بود اما در فرودگاه فتح که در نزدیکی فرودگاه پیام قرار دارد دچار حادثه شد و 15 سرنشین آن جان باختند و فقط یک نفر زنده ماند.
به گزارش ايسنا، از همان ابتدای وقوع حادثه، برخی از فعالان حوزه هوایی احتمال دادند نزدیکی دو فرودگاه پیام و فتح، خلبان را به اشتباه انداخته و به تصور اینکه فرودگاه پیام پیش روی اوست، در فرودگاه فتح به زمین نشسته است؛ اشتباهی که دی ماه برای یک خلبان مسافربری هم در همین منطقه رخ داده بود.
یک خلبان در این خصوص گفت: احتمال دارد به دلیل هم‌راستایی باندهای فرود فرودگاه پیام و فتح، خلبان در انتخاب محل فرود اشتباه کرده باشد.
سعید عابدین‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایسنا خاطرنشان کرد: وقوع یک حادثه هوایی به عوامل بسیار زیادی از جمله آشنا نبودن خلبان با منطقه فرود، بدی هوا، کاهش دید و ... بستگی دارد.
عابدین‌پور افزود: عامل حادثه‌ای که صبح دوشنبه برای هواپیمای کارگو ارتش رخ داد هم باید بررسی شود اما احتمال دارد به دلیل هم راستایی باندهای فرود پیام و فتح، هواپیما باند اشتباهی را برای فرود انتخاب کرده باشد و از آنجایی که بوئینگ 707 برای فرود به یک باند بلند نیاز دارد و باند فتح چنین شرایطی ندارد این حادثه رخ داده است.
وی با بیان اینکه این هواپیما از قرقیزستان به مقصد فرودگاه پیام در حال حرکت بوده است، ادامه داد: باند فرود پیام و فتح در یک فاصله از هم تقریباً هم راستا هستند، اشتباه در انتخاب باند به دلیل این هم راستایی موضوعی غیر عادی نیست و از دهه‌های گذشته تاکنون ایرلاین‌های زیادی بوده‌اند که در جهان بر اثر چنین اشتباهی دچار حادثه شده‌اند.
این خلبان خاطرنشان کرد: ‌این یک احتمال برای حادثه امروز است و علت دقیق آن باید کارشناسی شود.
با مطرح شدن این احتمال، قضیه رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت، بررسی‌های بیشتر و گفت و گوی ایسنا با یک کارشناس هوانوردی که نخواست نامش فاش شود، نشان داد که این موضوع یک بار دیگر آن هم به فاصله چند ماه از مسافربری شدن فرودگاه پیام تکرار شده است.
این کارشناس هوانوردی به ایسنا گفت که آبان ماه امسال یک هواپیما از مشهد به سمت فرودگاه پیام در حرکت بود، خلبان که از کادر کارکشته پروازی یکی از ایرلاین‌های کشور بوده با وجود دسترسی به اطلاعات مورد نیاز، فرودگاه فتح را با پیام اشتباه می‌گیرد و ارتفاع را برای فرود کم می‌کند اما در آخرین لحظات متوجه اشتباه خود می‌شود و دوباره برای فرود در پیام اوج می‌گیرد، این اشتباه عممکن بود به قیمت جان 150 مسافر به همراه خدمه پروازی تمام شود.
حال در چنین شرایطی و با توجه به حادثه 24 دی ماه و ماجرای آبان ماه، مجاورت این دو فرودگاه در کنار فرودگاه ناجا ریسک پروازی در این منطقه را بالا برده و باید پیش از هر حادثه‌ دیگری برای آن چاره‌اندیشی کرد.
کد مطلب: 101108
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *