۰
چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۱۵
موج محکوميت بين المللی جنايت اسرائيل ادامه دارد

نگرانی جهانی درباره تبعات حمله به کنسولگری ايران

ماجراي حمله موشکي اسرائيل به ساختمان کنسولگري ايران در دمشق ، ماجراجويي جديد تل آويو است که تبعات گسترده اي خواهد داشت. در جريان اين واقعه تعدادي از فرماندهان نيروي قدس سپاه پاسداران به شهادت رسيدند.
نگرانی جهانی درباره تبعات حمله به کنسولگری ايران
گروه ديپلماسي- مهدي يزدي: ماجراي حمله موشکي اسرائيل به ساختمان کنسولگري ايران در دمشق ، ماجراجويي جديد تل آويو است که تبعات گسترده اي خواهد داشت. در جريان اين واقعه تعدادي از فرماندهان نيروي قدس سپاه پاسداران به شهادت رسيدند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،براساس گفته سفير ايران در سوريه تعداد شهداي حمله تروريستي رژيم صهيونيستي به کنسولگري ايران در دمشق به 13 نفر افزايش پيدا کرده است. براساس آنچه که اعلام شده عمليات آواربرداري از ساختمان کنسولگري ايران در سوريه ادامه دارد و به مراحل پاياني خود نزديک شده و شهداي مستشاري ايران از زير آوارها خارج شدند، همچنين پيکر چهار نفر از شهروندان سوري که در اين اقدام تروريستي به شهادت رسيده‌اند از زير آوار خارج شده و دو نفر همچنان در زير آوار هستند و خروج آن ها از زير آوار ادامه دارد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي به مناسبت شهادت سردار رشيد اسلام، سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدي و جمعي از همرزمان وي بدست رژيم غاصب و منفور صهيونيست، تاکيد کردند:« آنها را از اين جنايت و امثال آن پشيمان خواهيم کرد، به حول و قوه‌ي الهي»
وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران اعلام کرد حمله موشکي عصر دوشنبه رژيم جعلي اسرائيل، به ساختمان بخش کنسولي سفارت ايران در دمشق را با شديدترين عبارات محکوم مي‌کند.وزارت خارجه اعلام کرد متأسفانه در اين حمله هدفمند به يک مکان شناخته شده ديپلماتيک، تعدادي از مستشاران نظامي‌ ضدتروريسم جمهوري اسلامي ايران - داراي مصونيت ديپلماتيک- که همزمان با حمله مزبور، در برنامه صرف افطار ماه مبارک رمضان در اين ساختمان حضور داشتند، به شهادت رسيدند. در اين بيانيه آمده است: «بي‌شک اين حمله زبونانه و نفرت‌انگيز، نقض مصونيت افراد و اماکن ديپلماتيک -ساختمان سفارت جمهوري اسلامي ايران در دمشق- و در مغايرت آشکار با مقررات بين‌المللي به‌ويژه کنوانسيون روابط ديپلماتيک 1961 وين، کنوانسيون راجع به پيشگيري و مجازات جرائم عليه اشخاص مورد حمايت بين‌المللي از جمله ماموران ديپلماتيک 1973 و منشور ملل متحد است، فلذا انتظار اين است که تعرض شنيع و خلاف حقوق بين‌الملل يادشده، از سوي دولت‌ها و مجامع بين‌المللي تقبيح و شديدا محکوم گردد». تهران تاکيد که از سازمان ملل متحد به‌ويژه شوراي امنيت و دبير کل آن سازمان انتظار مي‌رود در مسير مقابله با اعمال متخلفانه و ناقض مقررات بين‌المللي رژيم صهيونيستي اسراييل، که تهديد کننده صلح و امنيت بين‌المللي تلقي مي‌گردند، واکنش لازم و سريع را داشته و اينگونه اعمال جنايتکارانه و تروريستي را محکوم و تقبيح نمايند.
وزارت خارجه ايران اين حمله تروريستي را گوياي اوج استيصال، درماندگي و سرگرداني راهبردي رژيم صهيونيستي در نتيجه شکست نظامي، سياسي و اخلاقي در نوار غزه پس از 6 ماه جنگ ظالمانه، جنايتکارانه اما بدون هرگونه پيروزي عليه جريان‌هاي مقاومت و ملت صبور و مقاوم فلسطين توصيف کرد.
وزارت خارجه ايران هشدار داد: «جمهوري اسلامي ايران مقتدرانه و در کمال حکمت و درايت، رژيم متجاوز و مفلوک صهيونيستي را از جنايت جديد خود پشيمان خواهد کرد و اين رژيم جعلي با توسل به اين‌گونه جنايات ددمنشانه، هرگز از شکست محتوم نجات نخواهد يافت». جمهوري اسلامي ايران همچنين ضمن هشدار به جامعه بين‌المللي نسبت به فعاليت‌هاي ماجراجويانه رژيم جعلي اسرائيل براي گسترش دامنه‌هاي جنگ در منطقه و خارج از جغرافياي فلسطين اشغالي، اعلام کرد مسئوليت عواقب و پيامدهاي حمله جنايتکارانه به نمايندگي ديپلماتيک جمهوري اسلامي ايران در دمشق را متوجه رژيم غاصب صهيونيستي مي‌داند و در اين زمينه جمهوري اسلامي ايران حق مشروع و ذاتي خود را بر اساس قوانين بين‌المللي و منشور ملل متحد براي پاسخ قاطع به اين‌گونه اقدامات تروريستي محفوظ مي‌داند.
اعتراض  و نگراني هاي بين الملل
«دنيل لمبرت» خبرنگار و ديپلمات پيشين سازمان ملل در پيامي اين حمله را «جنون مطلق» تلقي کرد.لمبرت در پيامي که در صفحه شخصي خود در شبکه اجتماعي ايکس منتشر کرده است، نوشت: حمله شبانه اسراييل به سفارت ايران در سوريه جنون مطلق است. حتي در درگيري‌هاي بزرگ و جنگ سرد نيز کشورها سفارت‌خانه‌ها را بمباران نمي‌کنند.
او در ادامه گفت: اکنون آن‌ها ديگر کاملا خباثت به خرج مي‌دهند و تهديدي براي بقيه منطقه و حتي ثبات جهاني محسوب مي‌شوند.
«پيتر استانو» سخنگوي سرويس خارجي اتحاديه اروپا، ديروز(سه‌شنبه) گفت که اتحاديه اروپا از حمله هوايي رژيم صهيونيستي به ساختمان کنسولگري سفارت ايران در دمشق نگران است. وزارت امور خارجه عربستان، در بيانيه اي حمله به ساختمان کنسولگري ايران در دمشق پايتخت سوريه را محکوم کرد. اين وزارت‌خانه اعلام کرد: «رياض حمله به مراکز ديپلماتيک که نقض معاهدات بين المللي و اصل مصونيت ديپلماتيک است را به هربهانه‌اي و تحت هر توجيهي مردود مي‌داند.»
خبرگزاري فرانسه گزارش داد که «وانگ ونبين» سخنگوي وزارت امور خارجه چين در اين باره گفت: «چين اين حمله را محکوم مي‌کند. امنيت اماکن ديپلماتيک نبايد مختل گردد و بايد به حاکميت، استقلال و تماميت ارضي سوريه احترام گذاشته شود».
«سرگئي ناريشکين» رييس سرويس اطلاعات خارجي روسيه، گفت که حمله هوايي رژيم صهيونيستي به ساختمان کنسول‌گري سفارت ايران در دمشق يک «حمله تروريستي» است. خبرگزاري اسپوتنيک گزارش داد که ناريشکين درباره اين حمله گفت: «من مطمئن هستم فرماندهي سرويس اطلاعات خارجي تا بدين لحظه از امروز، اطلاعات و واکنش‌هاي بيشتري از کشورهاي متعدد درباره اتفاقي که افتاده، اين اقدام شنيع و جنايت‌کارانه در رابطه با کشور مستقل ايران و در رابطه با کشور مستقل سوريه دريافت کرده که اين اقدام تروريستي در خاک آن انجام شده است».
کاخ رياست جمهوري روسيه تاکيد کرد که حمله رژيم صهيونيستي به کنسولگري ايران در دمشق اقدامي «متجاوزانه» است.  مسکو همچنين خاطرنشان کرد که اين حمله تمام قوانين بين‌المللي را نقض مي‌کند.
مصر هم ضمن اعتراض و تاکيد بر حفظ تماميت ارضي سوريه نوشت: «هدف قرار گرفتن مقر کنسولگري ايران در دمشق را محکوم مي‌کنيم و تجاوز به مقرهاي ديپلماتيک با هر توجيهي را نمي‌پذيريم.» سفيان القضات، سخنگوي وزارت خارجه اردن در بيانيه‌اي رسمي ضمن محکوميت حمله رژيم صهيونيستي به کنسولگري ايران در دمشق تاکيد کرد: هدف قرار دادن کنسولگري نقض خطرناک قوانين بين‌المللي بوده و تجاوز به حرمت مقرهاي ديپلماتيک به‌شمار مي‌رود که به موجب توافق وين براي روابط ديپلماتيک از مصونيت برخوردار هستند.
وزارت خارجه پاکستان ضمن تاکيد بر حفظ معاهدات بين المللي کنوانسيون ژنو در بيانيه‌اي رسمي نوشت:« ما از شوراي امنيت سازمان ملل مي‌خواهيم که از ماجراجويي اسرائيل در منطقه و اقدامات غيرقانوني آن در حمله به همسايگان و هدف قرار دادن مراکز ديپلماتيک خارجي جلوگيري کند.»
وزارت خارجه لبنان هم درباره تبعات نقض امنيت اماکن ديپلماتيک هشدار داد. جاسم محمد البديوي، دبيرکل شوراي همکاري خليج فارس در بيانيه‌اي حمله رژيم صهيونيستي به کنسولگري جمهوري اسلامي ايران در دمشق را محکوم کرد.
کد مطلب: 214115
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *