۰
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
آخرين وضعيت تهديدات عليه واشنگتن به‌روزرسانی شد

حساسيت بالای جامعه اطلاعاتی آمريکا به ايران

پکن، مسکو و تهران، ايالات متحده را به چالش کشيده‌اند
جامعه اطلاعاتي آمريکا روز دوشنبه، گزارش سالانه خود درباره «ارزيابي تهديدات بين‌المللي» را در وبگاه خود منتشر کرد.
حساسيت بالای جامعه اطلاعاتی آمريکا به ايران
گروه ديپلماسي: جامعه اطلاعاتي آمريکا روز دوشنبه، گزارش سالانه خود درباره «ارزيابي تهديدات بين‌المللي» را در وبگاه خود منتشر کرد. در اين گزارش که دوشنبه شب همزمان با جلسه استماع سران نهادهاي اطلاعاتي آمريکا در سنا منتشر شد، آمده است: چين بلندپرواز اما نگران، روسيه مقابله‌جو و برخي قدرت‌هاي منطقه‌اي مانند ايران و بسياري از بازيگران غيردولتي، قوانين قديمي نظام بين‌الملل و همچنين برتري آمريکا در درون اين نظام را به چالش کشيده‌اند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،« آوريل هينس» رئيس آژانس مديريت اطلاعات ملي آمريکا در جلسه استماع سنا از قانونگذاران درخواست کرد که با ارائه کمک‌هاي نظامي بيشتر به اوکراين موافقت کنند.«ويليام برنز» مدير آژانس اطلاعات مرکزي آمريکا (سنا) نيز در اين جلسه اظهار کرد که ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه در مورد مذاکره براي پايان دادن به جنگ در اوکراين جدي نيست.
هينس و برنز با تاکيد بر تقويت دولت اوکراين خواستار آن شدند که آمريکا در مورد تهاجم احتمالي پکن به همسايگانش از جمله تايوان يا اقدام تهاجمي در درياي چين جنوبي، پيامي به چين مخابره کند.
از سوي ديگر، هينس با ابراز نگراني در مورد اينکه درگيري ميان اسرائيل و حمايت ممکن است که ناامني جهاني را گسترش دهد، گفت: بحران غزه نمونه بازري است از اينکه تحولات منطقه‌اي چه ظرفيتي براي گسترش و حتي تبعات جهاني دارند.
نگاه به برنامه اتمي تهران
جامعه اطلاعاتي آمريکا در اين گزارش 41 صفحه‌اي درباره ايران آورده است: «ايران در حال حاضر، در حال انجام دادن فعاليت‌هاي اصلي در زمينه توليد تسليحات که براي توليد يک سلاح اتمي قابل آزمايش مورد نياز است، نيست». مقامات ايران بارها تاکيد کرده‌اند توليد و به‌کارگيري تسليحات اتمي جايي در برنامه دفاعي ايران ندارد و ماهيت برنامه هسته‌اي ايران، با وجود پيشرفت‌هايي که در آن وجود دارد، صرفا، صلح‌آميز است.
در ادامه اين گزارش آمده است: «اگرچه از سال 2020، تهران اعلام کرده ديگر پايبند به هيچ يک از محدوديت‌هاي برجام(توافق هسته‌اي) نيست، تا اندازه زيادي برنامه هسته‌اي خود را گسترش داده، نظارت آژانس را کاهش داده و فعاليت‌هايي را انجام داده که اگر تصميم به توليد يک سلاح هسته‌اي داشته باشد، اين کشور را در اين موقعيت قرار مي‌دهد». ادعا درباره عدم پايبندي ايران به تعهدات برجامي از سال 2020 در حالي بدون اشاره به دليل آن مطرح مي‌شود که ايران با گذشت يک سال و نيم پس از خروج يک‌جانبه دولت پيشين آمريکا از توافق هسته‌اي در سال 2018 و بازگرداني تحريم‌ها توسط آن، متحمل شدن تحريم‌هاي تازه و بدعهدي شرکاي اروپايي برجام در عمل به وعده‌هاي خود در زمينه کاهش تاثير تحريم‌هاي آمريکا از طريق ايجاد سازوکارهايي براي عادي‌سازي روابط تجاري با ايران، اعلام کرد که مطابق بند 36 برجام از تعهدات داوطلبانه خود در توافق، در چند گام تدريجي فاصله مي‌گيرد.
اگرچه، مقامات ايران تاکيد داشتند که اين اقدامات بازگشت‌پذير است و به محض بارگشت تمامي اعضاي اصلي توافق به پايبندي کامل به تعهداتشان، اين اقدامات را به حال قبل باز مي‌گرداند. اين امر تا کنون محقق نشده است. هر چند دولت «جو بايدن» مذاکرات غيرمستقيم با ايران در وين را با مشارکت ديگر اعضاي برجام براي احياي اين توافق در مارس 2021 از سر گرفت و پيشرفت‌هايي نيز در اين توافق انجام شد، اين مذاکرات به دليل مطرح شدن مسائل فرابرجامي از سوي شرکاي غربي، از جمله مسائل داخلي ايران و اتهام حمايت نظامي تهران از مسکو در جنگ اوکراين، ادعايي که از سوي ايران و روسيه رد شده است، مدتي طولاني است که با وقفه مواجه شده است.
با اين حال، ايران تاکيد کرده است اگر طرفين توافق حسن نيت و اراده سياسي لازم را نشان دهند، آماده نهايي کردن توافقي خوب در وين براي لغو کليه تحريم‌ها است که در راستاي منافع ملي کشور باشد.
قدرت پرنفوذ ايران در خاورميانه
در بخش ديگري از اين گزارش با اشاره به نقش منطقه‌اي ايران ادعا شده است: «قدرت‌هاي بومي و منطقه‌اي نيز در تلاش هستند گاهي حتي به ضرر همسايگان و نظم جهاني نفوذ و قدرت خود را افزايش دهند. ايران يک تهديد منطقه‌اي با فعاليت‌هاي مخرب گسترده‌تر باقي مي‌ماند و کره شمالي نيز که بازيگري اخلالگر در عرصه منطقه‌اي و جهاني است، فعاليت‌هاي خود در زمينه توليد تسليحات کشتار جمعي را ادامه خواهد داد».همچنين در اين گزارش درباره توانمندي‌هاي نظامي ايران ادعا شده است: «رويکرد هيبريدي ايران نسبت به تسليحات، يعني هم توانمندي‌هاي متعارف و هم نامتعارف، تا مدت‌ها، تهديدي براي منافع آمريکا در منطقه محسوب خواهد شد. عمليات‌هاي جنگي غيرمتعارف ايران و شبکه شرکاي شبه‌نظاميان و نيروهاي نيابتي آن، تهران را قادر مي‌سازد که منافع خود را دنبال کرده و عمق راهبردي خود را حفظ کند».
اين گزارش ادعا مي‌کند که «ايران دريافت هواپيماهاي آموزشي پيشرفته را آغاز کرده و احتمالا، به دنبال دست‌يافتن به سامانه‌هاي تسليحاتي متعارف جديد، مانند هواپيماهاي جنگنده پيشرفته، بالگرد و تانک‌هاي رزمي اصلي خواهد بود.» جامعه اطلاعاتي آمريکا با اشاره به توانمندي‌هاي دفاعي ايران مدعي شد: «توانمندي‌هاي موشکي، پهپادي، دفاع هوايي و دريايي ايران اموال تجاري و نظامي آمريکا و شرکايش در خاورميانه را، همچنان تهديد خواهد کرد».
اين نهاد اطلاعاتي درباره برنامه موشکي ايران نيز مدعي شد: «بزرگ‌ترين ذخاير موشکي منطقه متعلق به برنامه موشکي ايران است و تهران بر بهبود دقت، مرگ‌آوري و قابل اطمينان بودن موشک‌هاي خود تاکيد دارد. در عين حال، فعاليت ايران در زمينه پرتاب موشک‌هاي ماهواره‌بر، از جمله موشک‌ سيمرغ، چنانچه تهران تصميم به توليد يک موشک قاره‌پيما داشته باشد، بازه زماني آن را کوتاه‌تر مي‌کند، چراکه فناوري‌هاي به‌کار رفته در آن‌ها مشابه است».
نقش ايران در طوفان الاقصي
طبق گزارش جامعه اطلاعاتي آمريکا، «ايران حمله 7 اکتبر را ترتيب نداده و از پيش اطلاعي از آن نداشت.» همچنين ادعا شده است که ايران و رژيم صهيونيستي در تلاش هستند اقداماتشان عليه يکديگر را به گونه‌اي تنظيم کنند تا از گسترش تنش‌ها تا حد جنگي تمام‌عيار جلوگيري شود.
جامعه اطلاعاتي آمريکا درباره موضع ايران در قبال جنگ غزه نيز مدعي است که ايران تلاش خواهد کرد از جنگ غزه براي «متهم کردن اسرائيل، تقبيح نقش آن در منطقه استفاده کند و ديگر کشورهاي خاورميانه را از برقراري روابط نزديک با اسرائيل منصرف و در عين حال، بر نقش خود ايران به عنوان قهرمان آرمان فلسطين تاکيد کند.»
در اين گزارش همچنين آمده است: ايران تا مدت‌ها پس از جنگ غزه نيز تهديدي براي اسرائيل و متحدان آمريکا و منافع آن خواهد بود و احتمالا به مسلح کردن و کمک به متحدانش براي تهديد آمريکا و حمايت از حماس و گروه‌هاي ديگري ادامه خواهد داد که تلاش مي‌کنند در برقراري صلح ميان اسرائيل و فلسطين مانع ايجاد کنند.
اسرائيل در مخاطره
در اين گزارش اشاره شده است در حالي که رژيم صهيونيستي بر «نابود کردن حماس» با حمايت گسترده جمعيت اراضي اشغالي متمرکز است، «اعتبار نتانياهو به عنوان يک رهبر و ائتلاف راست‌گراي افراطي حاکم در دولت او که متشکل از احزاب ارتدوکس است و سياست‌هايي افراطي را در زمينه فلسطين و مسائل امنيتي دنبال مي‌کند، ممکن است به مخاطره افتاده باشد.»
 اين مطلب مي‌افزايد: «بي‌اعتمادي به توان نتانياهو براي حکمراني، حتي بيش از سطح بالاي آن پيش از جنگ، در ميان عموم مردم عميق‌تر شده و گسترش يافته است و ما انتظار داريم که اعتراضات گسترده‌اي براي مطالبه استعفاي او و برگزاري انتخابات تازه برگزار شکل‌بگيرد.
امکان تشکيل دولتي متفاوت و ميانه‌روتر وجود دارد.»
قدرت مانور جبهه مقاومت
جامعه اطلاعاتي آمريکا درباره نقش حزب‌الله لبنان در جنگ غزه اشاره کرد که تصميم‌گيران آن، احتمالا، «بر اساس عملکرد اسرائيل، طيفي از گزينه‌هاي تلافي‌جويانه را طي سال‌هاي پيش رو بررسي خواهد کرد.»
اين نهاد اطلاعاتي همچنين هشدار داد که حملات انصارالله يمن «خطر واقعي بروز يک درگيري گسترده‌تر را ايجاد مي‌کند و رخ‌دادهاي هفتم اکتبر انگيزه‌اي براي القاعده و داعش ايجاد کرده است تا حاميان خود را نسبت به حمله به منافع اسرائيل و آمريکا و انجام دادن فعاليت‌هاي تروريستي يهودي‌ستيزانه و اسلام‌هراسانه در سراسر جهان ترغيب کنند».
همچنين در اين گزارش عنوان شده مقاومت عراق به حملات خود عليه نيروهاي آمريکا در سوريه و عراق ادامه خواهد داد.
کد مطلب: 213234
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *