۰
شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
49 ايراد و 17 تذکر درباره لايحه عفاف و حجاب

شورای نگهبان لايحه حجاب را دوباره به مجلس بازگرداند

سخنگوي شوراي نگهبان در نشستي خبري از بازگرداندن اين لايحه به مجلس شوراي اسلامي خبر داد.درماه‌هاي گذشته نمايندگان مجلس در اقدامي کاملا غيرشفاف و به دور از نگاه کارشناسان اقدام به بررسي لايحه عفاف حجاب کرد براساس اصل 85 قانون اساسي کرد و بصورت مخفيانه پس از بررسي آن را به شوراي نگهبان فرستاد.
شورای نگهبان لايحه حجاب را دوباره به مجلس بازگرداند
گروه سياسي- فهيمه جهازيان: سخنگوي شوراي نگهبان در نشستي خبري از بازگرداندن اين لايحه به مجلس شوراي اسلامي خبر داد.
درماه‌هاي گذشته نمايندگان مجلس در اقدامي کاملا غيرشفاف و به دور از نگاه کارشناسان اقدام به بررسي لايحه عفاف حجاب کرد براساس اصل 85 قانون اساسي کرد و بصورت مخفيانه پس از بررسي آن را به شوراي نگهبان فرستاد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اين اقدام باعث شد که شوراي نگهبان براي بار اول ايراداتي به اين لايحه وارد کند و آنرا براي بررسي به مجلس بازگرداند.
پس از آن کميسيون قضايي و حقوقي که رييس آن عضو جبهه پايداري است از ايراداتي کم اهميت شوراي نگهبان به لايحه عفاف و حجاب خبر داد و نقدعلي ديگر نماينده تندرو مجلس گفت که خانواده‌هاي دينداران منتظر تاييد اين لايحه و اجراي آن هستند.
بااينکه نمايندگان مجلس در طي هفته‌هاي گذشته به دنبال بررسي لايحه برنامه هفتم توسعه بودند و براساس قانون نمي‌توانست هيچ لايحه اي در دستور کار قرار گيرد، بازهم کميسيون قضايي و حقوقي اقدام به رفع ايرادات شوراي نگهبان گرفت اما بازهم اين شورا با 49 ايراد و 17 تذکر لايحه عفاف و حجاب را به مجلس بازگرداند.
حضور خانواده کانديداها در خارج از کشور باعث رد صلاحيت نميشود
هادي طحان نظيف سخنگوي شوراي نگهبان در خصوص بررسي صلاحيت‌ها در هيات‌هاي اجرايي و شکايت داوطلبان گفت: قانون براي بررسي صلاحيت کانديداهاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي 3 مرحله را پيش‌بيني کرده‌است که 1 مرحله از آن هيأت‌هاي اجرايي هستند که ترکيب آن در قانون است و 5 تن از معتمدين مردمي و 3 نفر از اشخاص حقوقي هستند و بايد اظهارنظر کند و مرحله بعدي هيات‌هاي نظارت استان هستند.
وي افزود:افرادي که در هيات‌هاي اجرايي رد صلاحيت و يا عدم احراز صلاحيت شده باشند، مي‌توانند به هيات‌هاي نظارت اعلام شکايت کنند.
طحان نظيف ادامه داد: مرحله بعدي بررسي صلاحيت‌ها در خود شوراي نگهبان است که 30 روز براي اظهارنظر فرصت دارد.
وي گفت: قانون براي اتقان بيشتر و آسودگي بيشتر براي داوطلبان و مردم اين 3 مرحله را براي بررسي صلاحيت در نظر گرفته است تا اگر داوطلبان نکته‌اي دارند شنيده شود.
سخنگوي شوراي نگهبان گفت: حضور خانواده نامزدها در خارج از کشور في نفسه نمي‌تواند منجر به رد صلاحيت شخص شود ولي قانون نسبت به خود شخص تاکيد و تصريحي دارد اما درباره خانواده چنين چيزي وجود ندارد.
وي اظهار داشت: در اين دوره 5288 نفر از داوطلبان از طريق سامانه داوطلب اعتراض خودشان به نظر هيات‌هاي اجرايي را براي هيأت‌هاي نظارت استاني ارسال کرده‌اند و حدود هزار و 600 نفر هم شکايت نکرده‌اند.
موضوع مطرح شده از سوي سخنگوي شوراي نگهبان درتضاد با اقدام اين شورا در انتخابات رياست جمهوري گذشته است که به دليل حضور يکي از اعضاي خانواده علي لاريجاني به کشورهاي غربي و بازگشت وي به ايران، او را ردصلاحيت کرده اند.
موضوع ردصلاحيت حسن روحاني
هادي طحان نظيف همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا درخواست‌هايي از شوراي نگهبان ردصلاحيت حسن روحاني براي انتخابات مجلس خبرگان رهبري وجود داشته، گفت: فعلاً ثبت نام مجلس خبرگان رهبري انجام شده است و فقهاي شوراي نگهبان صلاحيت نامزدهاي مجلس خبرگان را بررسي مي‌کنند.
وي ادامه داد: شوراي نگهبان توصيه پذير نيست و به دنبال انجام وظيفه قانوني خود است؛ حال ممکن است در فضاي سياسي فعالان سياسي که رقابت‌هايي با هم دارند مطالبي را طرح کنند اما انتظار اين است که متعرض وظايف قانوني دستگاه‌هاي ديگر نشوند و اجازه دهند دستگاه‌ها از جمله شوراي نگهبان به وظايف قانوني خود عمل کنند و مسئوليت را که برعهده دارند با دقت و آرامش و براساس قانون انجام دهند.
وي افزود: هنوز شوراي نگهبان وارد بررسي صلاحيت نامزدهاي انتخابات مجلس خبرگان رهبري نشده است.
طي روزهاي گذشته و پس از ثبت نام حسن روحاني رييس جمهوري پيشين در انتخابات مجلس خبرگان رهبري افرادي از جمله رحيم پور ازغدي از شوراي نگهبان خواست که صلاحيت حسن روحاني را تاييد نکند.
پاسخ سخنگوي شوراي نگهبان به سوالاتي درباره افزايش سن بازنشستگي و بررسي
برنامه هفتم توسعه
وي همچنين درباره شکايت ردصلاحيت شدگان نيز اظهار داشت: در اين دوره 5288 نفر از داوطلبان از طريق سامانه داوطلب اعتراض خودشان به نظر هيأت‌هاي اجرايي را براي هيأت‌هاي نظارت استاني ارسال کرده‌اند و حدود 1600 نفر هم شکايت نکرده‌اند. طحان نظيف همچنين درباره تصويب يک بند جديد در قانون انتخابت نيز گفت: طرح اصلاح بند يک ماده‌ 83 قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي در خصوص پيگيري‌هاي مردم‌ از نمايندگان، در جلسه اخير شوراي نگهبان مورد بررسي قرار گرفت و مغاير شرع و قانون اساسي شناخته‌ نشد.
وي تصريح کرد: در اين اصلاح به انتهاي بند يک ماده 83 قانون انتخابات مجلس عبارت ارجاع و پيگيري تقاضاهاي مردم به دستگاه‌هاي اجرايي و مراجع قانوني و همچنين پيگيري امور حوزه انتخابيه از شمول اين حکم مستثني است. اين حکم از زمان تصويب لازم الاجرا است، اضافه مي‌شود. عضو حقوقدان شوراي نگهبان درباره مصوبه افزايش سن بازنشستگي تصريح کرد: اين موضوع در برنامه هفتم به تصويب رسيده و مربوط به روزهاي اخير است به همين دليل هنوز در شوراي نگهبان بررسي نشده است.
وي ادامه داد: ما به صورت غير رسمي جلساتي را براي برنامه هفتم داشتيم ولي هنوز به اين مورد نرسيديم.
سخنگوي شوراي نگهبان درباره آزمون‌هاي داوطلبان مجلس خبرگان رهبري نيز اظهار داشت: هفته قبل آزمون کتبي خبرگان براي افرادي که نياز به آزمون داشتند برگزار شد و 328 نفر براي اين آزمون دعوت شدند که 69 نفر از اين افراد غايب بودند. کساني که در ادوار قبل قبول شدند را طي يک يا دو هفته آتي براي آزمون شفاهي دعوت مي‌کنيم و براي افرادي که در آزمون اخير شرکت کردند، نيز پس از تعيين نمره کتبي دعوت به مصاحبه مي‌شود. افرادي که حضور پيدا کردند، از شيعه و سني بودند و آن‌هايي که نياز نداشتند، طبيعتاً حضور پيدا نکردند.
طحان نظيف درباره مصوبه مجلس درباره کاهش مدت سربازي تصريح کرد: هنوز برنامه هفتم را بصورت رسمي دريافت نکرديم و انشاءالله پس از دريافت برنامه موضوع را بررسي خواهيم کرد. و بايد سوابق موضوع را مورد بررسي قرار خواهيم دهيم.
وي درباره نتايج بررسي صلاحيت‌هاي داوطلبان انتخابات مجلس شوراي اسلامي از سوي هيأت‌هاي اجرايي اظهار داشت: اطلاعي از ادله، مستندات و مباني کار هيأت‌هاي اجرايي ندارم که توضيح دهم چرا فردي ردصلاحيت يا عدم احراز يا فردي تأييد صلاحيت شده است. اميدواريم طبق قانون همه امکانات دولتي و عمومي غير دولتي مانند شهرداري‌ها به صورت عادلانه در اختيار کانديداها قرار بگيرد.
وي همچنين گفت: شوراي نگهبان داور است و درهاي شوراي نگهبان به روي همه احزاب، گروه‌ها و افراد در چارچوب قانون باز است.
سخنگوي شوراي نگهبان درباره برنامه‌هاي اين شورا براي افزايش مشارکت در انتخابات افزود: ما از ابتداي سال جلساتي با دستگاه‌هاي مختلف درباره موضوع انتخابات داشتيم، اگر در چارچوب قانون همگي به وظايف خود عمل کنيم، در افزايش مشارکت هم تاثيرگذار خواهد بود.
کد مطلب: 207007
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *