۰
يکشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
اصولگرايان هم از کاهش مشارکت در انتخابات نگران هستند

انتخابات رقابتی يا تشکيل مجلس يکدست

مهم ترين دغدغه براي انتخابات پيش روي مجلس، ميزان مشارکت مردم است. اين موضوع حتي اگر ابراز هم نشود باز هم در ذهن همه کساني اهالي سياست هست و مي‌دانند که با توجه به معنايي که کاهش مشارکت مردم دارد، تا چه اندازه بايد براي افزايش اقبال و انگيزه مردم براي حضور در انتخابات تلاش کرد.
انتخابات رقابتی يا تشکيل مجلس يکدست
گروه سياسي - خاطره ميرزا: مهم ترين دغدغه براي انتخابات پيش روي مجلس، ميزان مشارکت مردم است. اين موضوع حتي اگر ابراز هم نشود باز هم در ذهن همه کساني اهالي سياست هست و مي‌دانند که با توجه به معنايي که کاهش مشارکت مردم دارد، تا چه اندازه بايد براي افزايش اقبال و انگيزه مردم براي حضور در انتخابات تلاش کرد. اين در حالي است که باوجود اينکه در آخرين ماه سال انتخابات برگزار مي‌شود ولي هم اکنون جو انتخاباتي در ميان جامعه وجود ندارد؛ مردم در دو انتخابات قبلي (مجلس و رياست جمهوري) مشارکت پاييني داشتند و بايد گفت که با توجه به ناکارآمدي مجلس و دولت و افزايش مشکلات اقتصادي و معيشتي بايد انتظار کاهش بيشتر را هم داشت. اما سوال اصلي اين است که آيا راهي براي افزايش مشارکت وجود دارد يا بايد تسليم شرايط شد؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اين واقعيت است که بخشي از اصولگرايان حاکم نه تنها از کاهش مشارکت ناراحت نيستند، بلکه آن را نعمتي براي کسب دوباره کرسي‌هاي مجلس مي‌دانند. تجربه تاريخي به آنها نشان داده که هر گاه مردم در انتخابات حضوري حداکثري داشته باشند، حتي با وجود رد صلاحيت‌هاي گسترده، باز هم راي آوري آنها بسيار پايين خواهد آمد. اما در غير اين صورت مي‌توان مجلسي حداقلي با اکثريت مطلق تشکيل داد و به قولي يکدست سازي را باز هم تکرار کرد. ولي صاحب نظراني با ديدگاه ملي – و نه جناحي – هم هستند که نسبت به عواقب اين امر هشدار مي‌دهند و بر اين باور هستند که کاهش مشارکت تا چه اندازه خطرآفرين و داراي عواقب ناگوار براي حاکميت است.
بر اين اساس در حالي که برخي افراد چون محمدرضا باهنر و حداد عادل همچنان بر روش‌هاي قديم اصرار دارند و سخناني مي‌گويند که نشان دهنده غلبه تفکر جناحي بر ملي است،  مصطفي پورمحمدي دبيرکل جامعه روحانيت مبارز در نشست دبيران کل احزاب مرتبط با شوراي وحدت، گفته است: جامعه روحانيت مبارز به وحدت نيروهاي ارزشي و انقلاب اعتقاد دارد و خالص سازي را درست نميداند.
او افزوده است: آمارها گويا است. در انتخابات مجلس گذشته از 61.8 درصد مشارکت به 43 درصد رسيديم که آمارها در تهران به 18 درصد رسيد. متأسفانه در انتخابات رياست جمهوري هم شاهد کاهش مشارکت بوديم.
 او با اشاره به برخي نظرات در خصوص بيان واقعيت‌ها و مشکلات اقتصادي به مردم، تصريح کرد: مردم ميگويند ما مديراني ميخواهيم که با همين امکانات اقتصادي حاضر بتوانند شرايط را مديريت کرده و مشکلات را حل کنند.
 او با تأکيد بر لزوم مشارکت بالا در انتخابات امسال، گفت: اگر قبول داريم مشارکت بالا براي کشور لازم است و اقتدار بالا ايجاد کرده و دشمنان را دفع ميکند، پس بايد توجه کنيم اين بحث جدي است و بايد در انتخابات مشارکت بالا با همه طيف‌ها و سليقه‌ها و ديدگاه‌ها شکل گيرد.
 پورمحمدي بيان داشت: بايد به جاي اهميت دادن و پذيرش پيروزي جناح و گروه خود، پيروزي نظام را در نظر بگيريم و بپذيريم.
با اين حال به نظر مي‌رسد اين نوع نگاه در ميان جناح حاکم چندان خريدار ندارد. چندي پيش محمد مهاجري روزنامه نگار اصولگرا در گفتگويي عنوان کرده بود: در مشارکت‌هاي بالا جريانات تندرو اصولگرا اساسا حرفي براي گفتن ندارند و امکان انتخاب آنها تقريبا نزديک به صفر خواهد بود و کلا از ساختار سياسي حذف خواهند شد. از اين‌رو است که اتفاقا جريان تندرو اصولگرا به همين بيبرنامگي اصولگرايان و همچنين تشتت و بيبرنامگي اصلاح‌طلبان براي انتخابات به‌شدت علاقه‌مند هستند؛ چون به دنبال آن‌اند که انتخابات پيش‌رو يک انتخابات کاملا سرد باشد و در حداقل مشارکت ممکن برگزار شود؛ چون همين فضاي سرد انتخاباتي و کاهش مشارکت است که زمينه را براي حضور مجدد آنها فراهم مي‌کند. او درباره نوع نگاه دولتمردان به انتخابات پيش رو هم گفت: دولت رئيسي هم بيميل به چنين فضايي نيست؛ چراکه حضور اين افراد از جريان تندرو اصولگرا باعث شکل‌گيري مجلسي خواهد شد که کمتر مزاحم کار دولت است. اما اگر افزايش مشارکت شکل بگيرد و از ديگر جريان‌ها و احزاب به‌ويژه اصلاح‌طلبان، نمايندگان قدرتمندي در مجلس دوازدهم حضور پيدا کنند، يقينا اختلافات جدي بين دو قوه شکل ميگيرد و اين مطلوب نگاه دولت سيزدهم نيست. پس ميتوان گفت که دولت رئيسي بيميل به کاهش مشارکت نيست.
شايد بر همين اساس است که «جليل رحيميجهان‌آبادي» نماينده فعلي مجلس در واکنش به اظهارات اخير باهنر درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات در توييتر نوشت: «خلاصه پيشنهاد باهنر به اصلاح طلبان: شما در انتخابات شرکت کنيد، بعد شما را رد صلاحيت کنيم اما شما مردم را تشويق کنيد تا مشارکت بالا برود چون مردم به حرف ما پاي صندوق نمي‌آيند بعد ما اصولگرايان با خودمان رقابت کنيم و پيروز شويم و شما شکست مفتضحانه خود را بپذيريد و از ما تشکر کنيد.»
بديهي است که يکي از مهمترين شرايط براي افزايش مشارکت در انتخابات، رقابتي بودن آن است؛ اين موضوع سازنده دوراهي اي است که بايد در مورد آن تصميم گيري شود: اينکه در تائيد صلاحيت‌ها نگاه جناحي نباشد و سخت گيري‌هاي بي مورد و عجيب کنار گذاشته شود تا بتوان انتخاباتي با مشارکت بالا داشت، يا اينکه همچنان با برگزاري يک انتخابات بدون هيجان و با حداقل مشارکت، به نتيجه مورد رضايت اصولگرايان رسيد. اين موضوع را عبدالواحد موسوي لاري وزير کشور دولت اصلاحات به گونه اي ديگر مطرح کرده است: «اصلاح‌طلبان هميشه گفته‌اند که کنشگري سياسي ما از طريق صندوق‌هاي رأي است مشروط بر اينکه انتخاباتي وجود داشته باشد. انتخاباتي که ميگويد مردم رأي بدهند اما من تصميم ميگيرم رد کنم، اين چه انتخاباتي است؟ شما عنوانِ انتخابات را پيدا کنيد اصلاح‌طلبان از انتخابات رويگردان نيستند ولي زماني که انتخابات با اين قانون و امثال آن به انتصابات تبديل ميشود من نميتوانم بگويم که کسي شرکت ميکند يا نه، اصلاً موضوع انتخابات منتفي است که مردم شرکت کنند يا شرکت نکنند.»
کد مطلب: 198878
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *