۱
شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۷
یک شرکت آنلاین به برندگان مسابقه شان یک جایزه عجیب می دهد:

جایزه بزرگ؛ مار پیتون زنده

ایده های مشتری یابی گاهی زیاد عجیب و غریب می شوند. هنوز خیلی ها شاید جایزه ی بزرگ را که به برنده ی نهایی اش در برنامه ی مسابقه ی بزرگ 300 هزار تومان جایزه می داد یادشان هست. بنز الگانس یکی از بانک های بزرگ هم جایزه بزرگ 200 میلیون تومانی بود که دست آخر به یک کارگر رسید و همه یادمان مانده است. حالا یک گروه پیدا شده اند که می گویند، جایزه حتما نباید بزرگ باشد تا چشم و گوش را جذب کند و آدمها را مدهوش.
جایزه بزرگ؛ مار پیتون زنده

ایده های مشتری یابی گاهی زیاد عجیب و غریب می شوند. هنوز خیلی ها شاید جایزه ی بزرگ را که به برنده ی نهایی اش در برنامه ی مسابقه ی بزرگ 300 هزار تومان جایزه می داد یادشان هست. بنز الگانس یکی از بانک های بزرگ هم جایزه بزرگ 200 میلیون تومانی بود که دست آخر به یک کارگر رسید و همه یادمان مانده است. حالا یک گروه پیدا شده اند که می گویند، جایزه حتما نباید بزرگ باشد تا چشم و گوش را جذب کند و آدمها را مدهوش.

به گزارش پایگاه خبری فریادگر، یکی از شرکت های آنلاین که کار اصلی اش ارتباط دادن مراکز فروش اغذیه، رستوران ها و ساندویچ فروشی ها به مشتریان دنیای مجازی است، مدتی است به فکر افتاده تا از راه جدیدی برای خودش شهرت و مشتری جذب کند. بر همین اساس، یک گروه از دانشجویان 27 تا 30 ساله ی دانشگاه صنعتی شریف که عمدتا دوران فوق لیسانس در رشته ی MBA تحصیل کرده اند، در قالب گروهی به نام «خلاق» در این مرکز مشغول به کار شده اند. کار گروه خلاق این است که، برای بازاریابی ایده های جدید و ماجراجویانه ای بدهند. اعضای ثابت گروه همین دانشجویان هستند اما در نهایت، هرکسی که ایده ای داشته باشد، می تواند به آنها ملحق شود و حرفش را بزند. در همین گروه خلاق بود که ایده ی هدیه دادن مار پیتون به برنده ی اصلی مسابقه ی مار و پله عنوان شد و اتفاقا رای هم آورد. این پیشنهاد را گروهی از بچه های گروه خلاق که طرفدار حقوق حیوانات بودند مطرح کردند با این انگیزه که توجه مردم به مهربانی با جانوران اهلی جلب شود.

 

چرا مار پیتون؟

همه ی ما فکر می کنیم ما یک موجود دهشتناک و خطرناک است که تا آدم را نکشد، دست از سر قربانی برنمی دارد اما واقعا این طور نیست. این طور که مهراد عبدالرزاق از مدیران این شرکت در گفت و گو با مردم سالاری"می گوید: «تصویری که از مار پیتون در ذهن افراد است ماری بسیار بزرگ، زهردار و خطرناک است در حالی که هدیه ما مار بال پیتون یک خزنده با طول حداکثر 130 سانتی متر که اصلا نیش و زهر ندارد و از آنجایی که در محیط نگهداری تطبیق داده شده و پروزش یافته است به خوردن غذاهای منجمد عادت داردو بسیار دوست داشتنی است و ارتباط خوبی هم با انسان برقرار می کند.

 

گروه‌های حامی حیوانات مخالفت کردند

اهدای مار پیتون به عنوان جایزه از همان اول هم کار خیلی عجیبی به نظر می‌رسید و دنیای مجازی هم نسبت به آن واکنش نشان داد. از جمله برخی دوستداران حقوق حیوانات چنین طرحی را اشتباه و نادرست دانستند. «مهراد عبدالرزاق» در این باره می‌گوید: «به هیچ عنوان انتظار این برخورد را نداشتیم چرا که مراکزی در ایران به صورت علمی و قانونی این حیوانات را تکثیر می کنند و انتظار آن می رفت که دوستانی که دستی بر آتش این ماجرا دارند نیز آشنا و مطلع با این مساله باشند.»

داستان مارپیتون دنیای رسانه‌ها را هم مدتی مشغول کرده بود. از جمله برخی خبرگزاری‌ها به این موضوع پرداخته و گزارش‌هایی در این باره منتشر کردند، ‌گزارش‌هایی که گاهی به ضرر گروه خلاق شرکت شد. این‌طور که عبدالرزاق می‌گوید: «متاسفانه بسیاری از دوستان در رسانه های پرمخاطب بدون هماهنگی و انجام بررسی های لازم، مجموعه ما را به نقض حقوق حیوانات متهم کردند که اتفاقا این اقدام ما درست بر خلاف این موضوع جهت تاکید بر این نکته است که می توان مصاحبت مسالمت آمیزی با برخی گونه های حیوانات داشت به آنها عشق ورزید و به یکنواختی زندگی پر سرعت و ماشینی امروز رنگ تنوع بخشید همانطور که بسیاری از معترضین به این هدیه خود از حیوانات دیگری مانند سگ ها، گربه ها و ماهی ها نگهداری می کنند.»

جایزه‌ی بزرگ،‌ دقیقا چیست؟

طرحی که گروه خلاق دانشجویی ارایه داده، شرکت‌کنندگان را به شرکت در یک بازی مار و پله دعوت می‌کند. چند جایزه هم برای برندگان در نظر گرفته شده اما جایزه‌ی اصلی و بزرگتر، یک مار پیتون است. این بهترین جایزه‌ی گروه است اما اگر کسی دلش با مار خوش نشد، می‌تواند جایزه‌اش را با هرچه دلش خواست، تعویض کند.

این مار پیتون عجیب از یک شرکت که کار اصلی‌اش تهیه و فروش حیوانات خانگی خاص است، تهیه می‌شود و طبق گفته‌ی مدیر بازاریابی این سایت: « این مار از مجموعه با تجربه و با مجوزهای لازم تهیه می شود و به همراه تمامی وسایل لازم جهت نگهداری به شخص برنده خواهد شد، مجوزهای لازم و گواهی نگهداری پیش از تحویل توسط فروشنده به نام شخص برنده صادر می‌شود و آموزش های لازم نیز در همین مدت به شخص داده خواهد شد. »

سایت‌هایی که گزارش‌هایی درباره‌ی این جایزه‌ی بزرگ مطرح کرده بودند،‌این شایبه را مطرح کردند که مار بزرگ،‌ در خطر انقراض بوده یا حتی ممکن است قاچاقی باشد. اما این‌طور که «عبدالرزاق» می‌گوید: «نگهداری خزندگان از این دست به دلیل نرخ بالای قاچاق و شکار غیر قانونی آنها از طبیعت نیاز به مجوز و گواهی سازمان حفاظت از محیط زیست خواهد داشت که برای شخص برنده نیز صادر می شود. »

نگران نباشید. مار پیتون قرار نیست کسی را نیش بزند. «در صورتی که وسایل نگهداری مناسب برای نگهداری تهیه شود مشکلی در این رابطه وجود نخواهد داشت. مانعی برای انصراف و دریافت جایزه دیگر وجود نخواهد داشت. یعنی اگر کسی دلش پیتون نخواست، هیچ اجباری به این‌کار ندارد.»

مار پیتون،‌ مار بدون زهرمار!

مار پایتون که در اصل پیتون تلفظ می‌شود، جزو مارهای بدون زهر است که در آفریقا،‌آسا و استرالیا می‌توانید پیدایشان کنید. این خانواده در گروه بزرگترین خانواده مارها محسوب می‌شود و اندازه‌شان دو برابر بیشتر از بزرگترین مار سمی جهان است.

این مارها جزو افسانه‌های عجیب مردم محلی آسیای شرقی هستند. آنها می‌گویند، این نوع مارها در هنگام شکار، نفسی آلوده به شکار منتقل می کند که باعث می شود شکار از جای خود حرکت نکرده و شکار آسانی شود ولی چنین گفته هایی احتمالا واقعیت نداشته وشکار برای اینکه پیتون تصور کند مرده است خودش را به مردن می زند.
گزارش : اشکان خسروپور

کد مطلب: 56583
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *