۱
جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۰۶
طرح مجلس در مورد کاهش تعطیلات چه فایده‌ای دارد؟

حذف تعطیلی روزهایی که عملا تعطیل است

حذف تعطیلی روزهایی که عملا تعطیل است

مجلس شورای اسلامی همچنان در پی کاهش تعطیلات رسمی کشور است اما به نظر می‌رسد طرح جدید نمایندگان هم فایده‌ای نداشته باشد و تلاش برای کاهش تعطیلات، آب در هاون کوبیدن است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، میزان تعطیلات کشور همواره در سال‌های اخیر محل بحث و مناقشه بوده است. اغلب کارشناسان معتقدند میزان تعطیلات رسمی در ایران از سایر کشورها بیشتر است و باید برای کاهش تعطیلات چاره‌ای اساسی اندیشیده شود. این امر از دوجنبه دارای اهمیت است. اول آنکه میزان ساعات کاری مفید در کشور بسیار پایین‌تر از سایر کشورها است و برخی از آمارها، میزان کار مفید در ادارات را در کشور ما کمتر از یک ساعت اعلام کرده‌اند. هر چند میزان تعطیلات ارتباط مستقیمی با ساعات کار مفید در روزهای غیر تعطیل ندارد اما طراحان این طرح معتقدند با کاهش روزهای تعطیل، میزان کار مفید در کشور افزایش می‌یابد. نکته دوم اینکه روزهای پنجشنبه و جمعه که ایران تعطیل است، در سایر کشورهای جهان، روزهای عادی محسوب می‌شود و شنبه و یکشنبه که در اکثر کشورهای جهان تعطیل است، در ایران نمی‌تون با کشورهای دیگر ارتباط برقرار کرد و به همین دلیل عملا تنها در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه یعنی سه روز در هفته می‌توان روابط اقتصادی و تجاری را با سایر کشورهای جهان تنظیم کرد که بسیار کم است. اما گاه همین سه روز هم به دلیل تعطیلات فراوان در تقویم رسمی کشور، تعطیل می‌شود و همین امر مبادلات و تعاملات بازارهای ایران با سایر کشورهای جهان را دچار اختلال می‌کند. به همین دلیل کاهش تعطیلات رسمی کشور دارای اهمیت است. اما این تنها یک روی سکه است.
طرح جدید یا آب در هاون کوبیدن
براساس طرح جدید مجلس شورای اسلامی با عنوان«طرح ساماندهی تعطیلات رسمی کشور» که با ۱۶ امضا به صورت عادی تقدیم هیات رئیسه مجلس شده، قرار است ۷ روز از تعطیلات رسمی حذف شود. براساس این طرح، روزهای ۲۹ اسفند، ۱۲ فروردین، ۱۵ خرداد و یک روز از تعطیلات نوروز، از فهرست تعطیلات رسمی کشور حذف می‌شود.

از بین روزهای پیشنهاد شده، تعطیل بودن یا تعطیل نبودن 29 اسفند، 12 فروردین و یکی از روزهای تعطیلات نوروز، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. چرا که روزهای اول تا سیزدهم فروردین عملا تعطیل است و در اداراتی هم که تعطیل نیستند کار چندانی انجام نمی‌شود. روز 29 اسفند هم روز چسبیده به تعطیلات نوروز است
همچنین روزهای شهادت حضرت امام رضا(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت امام جعفرصادق(ع) نیز از تعطیلات حذف می‌شود. اما به نظر نمی‌رسد این طرح که پیرو طرح مرکز پژوهش‌های مجلس در سال گذشته ارائه شده، فایده چندانی داشته باشد. از بین روزهای پیشنهاد شده، تعطیل بودن یا تعطیل نبودن ۲۹ اسفند، ۱۲ فروردین و یکی از روزهای تعطیلات نوروز، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. چرا که روزهای اول تا سیزدهم فروردین عملا تعطیل است و در اداراتی هم که تعطیل نیستند کار چندانی انجام نمی‌شود. روز ۲۹ اسفند هم روز چسبیده به تعطیلات نوروز است و گاهی تحویل سال نو در آخرین ساعات روز ۲۹ اسفند انجام می‌شود. در طرح جدید مجلس هم ذکر شده که ۲۹ اسفند نیمه تعطیل و ساعت کاری آن تا ۱۲ ظهر است و بنابراین مشخص است که کاهش این سه روز تعطیلی عملا بی‌فایده است. همچنین قرار شده روز شهادت امام رضا(ع) و روزهای شهادت امام جعفر صادق(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) به ترتیب فقط در استان‌های خراسان‌رضوی و قم تعطیل باشد. اما نکته جالب در این طرح این است که در این سه روز و همچنین روز ولادت امام رضا(ع)، ساعت کاری در کل کشور یک ساعت دیرتر شروع می‌شود که این هم از نکات قابل تامل است. در چنین شرایطی، طرح کاهش تعطیلات سالیانه در کشور، طرحی بی‌فایده است که تنها نام پرطمطراقی را یدک می‌کشد و در صورت اجرایی شدن هم نمی‌تواند تاثیری در رشد فعالیت‌های کاری در کشور داشته باشد. ضمن اینکه درگزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی هم ذکر شده که برخلاف آنچه گفته شده، تعطیلات رسمی در ایران کمتر از اغلب کشورهای جهان است و با اشاره به نقش نظام کاری غیررسمی در افزایش تولید ناخالص ملی جهان و تاکید اعلام بر کار و تلاش حتی در روزهای تعطیل، عملا از میزان کنونی تعطیلات رسمی در کشور دفاع شده است. به همین دلیل به نظر می‌رسد طرح جدید کاهش تعطیلات سالیانه هم فایده‌ای در برنداشته باشد و حتی اگر چند روز تعطیل هم از تقویم حذف شود، عملا در روزهای کم‌اهمیت‌تر سال از نظر کاری قرار خواهد داشت.

کد مطلب: 24532
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *