در دو هفته گذشته تپسی، یکی از تاکسی های اینترنتی موفق در کنار اسنپ، لوگو و هویت بصری اش را تغییر داد.
نگاهی به بازطراحی لوگو و هویت بصری یک برند
سه نکته درباره لوگوی جدید تپسی
14 بهمن 1398 ساعت 23:15
در دو هفته گذشته تپسی، یکی از تاکسی های اینترنتی موفق در کنار اسنپ، لوگو و هویت بصری اش را تغییر داد.
در دو هفته گذشته تپسی، یکی از تاکسی های اینترنتی موفق در کنار اسنپ، لوگو و هویت بصری اش را تغییر داد.
بازطراحی و به روز شدن لوگو و هویت بصری برندها، همیشه و در همه جای دنیا در مواقع لازم انجام می شود و از این منظر تغییر لوگوی تپسی نشان از هوشیاری و به روز بودن این استارتاپ موفق کشورمان دارد. ضمن اینکه تغییر نام برند و آدرس اینترنتی آن از TAP30 به Tapsi حرکتی درست در حذف عدد در نام برند بود که در مقطع زمانی درستی صورت گرفت.
قطعاً لوگو و هویت بصری قبلی تپسی و آن رنگ مشکی، نه تنها سنخیتی با حال و هوای برند نداشت و باید یک تغییر اساسی میکرد، اما لوگو و هویت بصری جدید نیز خالی از نقد و بررسی و بعضا مخالفت متخصصان گرافیک و برندسازی نبود.
تپسی در ویدئوی معرفی هویت بصری جدیدش، چگونگی این بازطراحی و فلسفه لوگو و رنگ جدید (نارنجی) را توضیح داده است. دلایل و فلسفه هایی مثل لزوم به روزرسانی، رعایت سادگی و مینیمالیستی در لوگو، الهام گرفتن از خط کشی های خیابان (دو مستطیل موازی)، تداعی حرف «ت» اول تپسی و رنگ نارنجی یادآور تاکسی های نارنجی قدیمی و نوستالژیک.
اما نکته ای که بیشتر از همه موجب بحث و نقد در فضای مجازی و میان متخصصان شد، شباهت زیاد این لوگو به لوگوی چند برند داخلی و خارجی مثل ornikar یک آموزشگاه رانندگی آنلاین در فرانسه، trello اپلیکیشن مدیریت پروژه و حتی فست کلیک خودمان بود. جالب اینکه در ویدئوی معرفی لوگوی جدید تپسی به این موضوع توجه هم شده است. آنجا که برای توجیه این شباهتها میگوید : «دیگه گلومون پیش این لوگوی جدید گیر کرده بود»! یعنی « میدونیم که شبیه یه سری لوگو هستیم، اما دیگه همینو پسندیدیم و بیخیال انگ کپی کاری شدیم»!
این شباهت (و شاید کپی) بیشتر از همه مورد توجه و بحث اهالی برندسازی، طراحان گرافیک و فعالان صنعت تبلیغات در توئیتر و فضای مجازی قرار گرفت و برای آن جمله «در گلوگیرکردن لوگوی جدید» هم کلی جک و متلک ساخته شد!
فارغ از اینکه این بازطراحی برای تپسی لازم بود و به ویژه در بازار رقابت شدید با اسنپ، نیاز به یک اقدام ارتباطی از نوع به روزرسانی و بهانه برای گفتگو با مخاطبان داشت و همچنین فارغ از جکها و طعنه ها، چند نکته از منظر استراتژی برند اهمیت دارد که در این مطلب به آنها پرداخته شده است:
1- وقتی ما یک لوگو و هویت بصری را کپی یا شبیه به برندی دیگر میبینیم، باید ببینیم اشکالش را از چه منظری میخواهیم بررسی کنیم. از منظر اکثر قریب به اتفاق مخاطبان، این شباهت لوگو هیچ اهمیتی ندارد و اصلا از آن باخبر هم نمیشوند. اگرچه من به هیچ عنوان کپیکاری را موجه نمیدانم، اما مهمتر از شباهت یا عدم شباهت لوگو این است که ما از لوگو چگونه در ارتباطات با مخاطب بیشترین بهره برداری را میکنیم.
کد مطلب: 123169