تغییر ارقام جداول بودجه 1400 حاشیه های فراوانی در بر داشته است. دلیل اصلی بروز چنین شرایطی می تواند نشأت گرفته از تفسیرهای گوناگون مرتبط با اصول قانون اساسی در رابطه با سازوکار تهیه و تصویب بودجه باشد.
اصلاح و تصویب مجدد بودجه 1400
علی علی پور فلاح پسند
14 ارديبهشت 1400 ساعت 14:32
تغییر ارقام جداول بودجه 1400 حاشیه های فراوانی در بر داشته است. دلیل اصلی بروز چنین شرایطی می تواند نشأت گرفته از تفسیرهای گوناگون مرتبط با اصول قانون اساسی در رابطه با سازوکار تهیه و تصویب بودجه باشد.
تغییر ارقام جداول بودجه 1400 حاشیه های فراوانی در بر داشته است. دلیل اصلی بروز چنین شرایطی می تواند نشأت گرفته از تفسیرهای گوناگون مرتبط با اصول قانون اساسی در رابطه با سازوکار تهیه و تصویب بودجه باشد. با وجود این، با توجه به اصول و تفاسیر قانونی موجود، نقش و وظایف کلی دولت و مجلس در رابطه با تهیه و تصویب بودجه سالانه کشور به صراحت بیان شده است. طبق اصل 52 قانون اساسی، بودجه سالانه کل کشور به ترتیبی که در قانون مقرر می شود از طرف دولت تهیه و برای رسیدگی و تصویب به مجلس شورای اسلامی تسلیم می گردد. بر اساس همین اصل، هر گونه تغییر در ارقام بودجه نیز تابع مراتب مقرر در قانون خواهد بود.
ظاهراً این نخستین بار نیست که چنین اختلاف نظری میان دولت و مجلس پدید آمده است. شورای نگهبان در موارد دیگری نسبت به شفاف سازی اصل 52 قانون اساسی اقدام نموده است. طی ادوار گذشته در رابطه با شفاف سازی ابهامات فرایند تهیه و تصویب بودجه کل کشور برخی پرسش ها همچون تشریح ماهیت بودجه و متمم و اصلاحات مربوط به آن مطرح شده است. عنوان شده که آیا بودجه، متمم ها و اصلاحات باید از نوع لایحه باشند یا ارائه طرح کفایت می کند. بر طبق اصل 74 قانون اساسی، لوایح قانونی پس از تصویب هیات وزیران به مجلس تقدیم می شود و طرح های قانونی به پیشنهاد حداقل پانزده نفر از نمایندگان، در مجلس شورای اسلامی قابل طرح است. به عبارت دیگر امور بودجه ای در صورتی که به عنوان طرح تلقی شوند بدون نیاز به تأیید از جانب دولت، رأساً توسط مجلس در کمیته 15 نفره مورد تصویب قرار می گیرند. اما تهیه و تقدیم لایحه فرایندی است که باید از مجرای قوه مجریه طی شود.
شورای نگهبان در پاسخ به پرسش مطرح شده اینگونه اظهارنظر کرده که:
کد مطلب: 149335