وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در میان مناطق آموزشی کشور، شهر تهران از کمترین فضاهای آموزشی در کشور برخوردار است گفت: بسیاری از مدارس تهران تراکم دانش آموزی استانداردی ندارند.
علیرضا کاظمی در نشست هماندیشی و مشترک با شهردار، استاندار تهران و دیگر مسئولان با موضوع نهضت محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی شهر تهران که در محل وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، با ارائه گزارشی در تبیین وضعیت مدارس و سرانههای مختلف در شهر تهران بیان کرد: در میان مناطق آموزشی کشور، شهر تهران از کمترین فضاهای آموزشی در کشور برخوردار است.وی ادامه داد: در شهر تهران با محدودیتهای فیزیکی بسیاری در مسائل آموزشی مواجه هستیم.
به گفته کاظمی؛ بسیاری از مدارس تهران تراکم دانش آموزی استانداردی ندارند.کاظمی با اشاره به اینکه همه مناطق تهران از تراکم بالا برخوردارند،گفت: مناطق ۱۵و ۴ بیشتر از این موضوع رنج میبرند. وی ادامه داد: سرانه آموزشی در دوره ابتدایی شهر تهران، نصف سرانه کشور است و ۵ منطقه در شهر تهران در وضعیت نامناسبی قرار دارند.
به گزارش ایسنا به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، کاظمی به انتظارات آموزش و پرورش از شهرداری تهران در نهضت مدرسهسازی اشاره کرد و گفت: مشارکت در تأمین زمین، تأمین هزینههای ساخت فضای آموزشی، تسریع وتسهیل مولدسازی، ایجاد مدارس بزرگ مقیاس، تحقق ماده ۱۳ قانون شورای آموزش و پرورش و ... از رویکردهایی است که میتواند در بهبود این وضعیت کمک بسیاری کند.
نیاز تهران به احداث ۱۳ هزار کلاس درس
استاندار تهران نیز در این نشست ضمن تأکید بر استفاده از تمامی ظرفیتهای موجود برای تسریع در نهضت مدرسه سازی گفت: برای اینکه در شهر تهران به متوسط سرانه آموزشی برسیم، باید ۱۳ هزار کلاس درس احداث کنیم.
محمدصادق معتمدیان با موضوع نهضت محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی شهر تهران که در محل وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: در جلسات دولت بر لزوم استفاده از تمامی ظرفیتهای موجود برای تسریع در نهضت مدرسه سازی تأکید شده است.وی با اشاره به سهم اندک شهر تهران از فضاهای آموزشی بیان کرد: برای اینکه در شهر تهران به متوسط سرانه آموزشی برسیم، باید ۱۳ هزار کلاس درس احداث کنیم. همچنین میانگین مطلوب ۴.۸ متر مربع است اما این سرانه در شهر تهران ۵ مترمربع است.
معتمدیان از ورود سالانه ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت تهران خبر داد و گفت: در کنار سایر مسائل، افزایش جمعیت در پایتخت نیز به مشکلات تأمین سرانه فضای آموزشی دامن میزند. وی با تأکید بر اینکه برای رفع این مشکل ظرفیتهای دولتی به تنهایی پاسخگو نیست، افزود: باید از ظرفیت خیرین، صندوق توسعه ملی و مجلس شورای اسلامی، برای افزایش بودجه و منابع و باقی ظرفیتها استفاده کرد. استاندار تهران بر طبقاتی کردن مدارس تأکید کرد و گفت: باید برخی استانداردها تغییر یابد تا سرانه آموزشی افزایش یابد.
وی ادامه داد: بر اساس تکالیف قانونی، اعتبارات ملی و استانی، صندوق توسعه مسکن، وزارت راه و شهرسازی از دیگر موقعیتهایی است که بر اساس قانون موظفند به این نهضت کمک کنند. استاندار تهران افزود: ۴۰ درصد فعالیتهای اقتصادی در تهران صورت میگیرد، ولی به همان اندازه، مسئولیتهای اجتماعی در خصوص سرانههای آموزشی وجود ندارد. معتمدیان ادامه داد: ۳۹ درصد مدارس کشور در وضعیت نامناسبی هستند که برای بهبود شرایط باید ظرفیتهای مختلف به کمک ما بیایند. وی تأکید کرد که بر اساس مصوبه قانونی، شهرداریها موظفند ۳ درصد از سهم عوارض که شامل صدور پروانه ساختمانی، تراکم و.... است را به حساب آموزش و پرورش واریز کنند و این اعتبار باید صرف احداث و ساخت مدرسه شود.بر اساس گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، استاندار تهران بیان کرد: ما آمادگی داریم در نهضت مدرسهسازی که یک تکلیف قانونی و اجتماعی است حضور داشته و به مردم خدمت کنیم.