دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳

نکاتی درباره «ای‌دی‌اچ‌دی»

براساس داده‌هایی که در ماه مه توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا منتشر شد، از هر ۹ کودک در ایالات متحده، یک کودک مبتلا به «اختلال نقص توجه/بیش فعالی» (ADHD) تشخیص داده شده است.
بیش از ۸ درصد از دانشجویان کالج نیز مبتلا به ADHD هستند و اغلب در سکوت با پیامدهای این اختلال دست و پنجه نرم می‌کنند از جمله حواس پرتی در سخنرانی‌ها، ناتوانی در انجام تکالیف به موقع یا مشکل در دوست‌یابی.
این عارضه حتی می‌تواند باعث فراموش کردن مصرف داروهای ADHD شود که از سوی پزشک برای کمک به آنها تجویز می‌شود تا کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.
«آندریا کرونیس توسکانو»، استاد در گروه روانشناسی دانشگاه مریلند و رئیس انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان انجمن روانشناسی آمریکا، متخصص این اختلال عصبی-رشدی مزمن است که با علائم بی توجهی، بیش فعالی، تکانشگری و/یا اختلال در تنظیم احساسات مشخص می‌شود. اکتبر (ماه جاری میلادی)، ماه آگاهی از اختلال کمبود توجه/بیش فعالی است و کرونیس توسکانو چند نکته کلیدی در مورد این اختلال را که همه باید بدانند به اشتراک گذاشته است:
ADHD قابل درمان است
او گفت: همه ما افراد مبتلا به ADHD را می‌شناسیم که یاد گرفته‌اند با آن کنار بیایند، جایگاه خود را پیدا کرده‌اند و عملکرد بسیار خوبی دارند. این یکی از امیدوارکننده‌ترین نکات در مورد ADHD است.
درمان‌ها می‌تواند شامل درمان رفتاری و شناختی-رفتاری، آموزش مهارت‌ها و داروهای محرک باشد. این متخصص توصیه می‌کند که با یک پزشک مراقبت‌های اولیه یا یک متخصص اطفال به عنوان اولین قدم برای تشخیص و درمان این بیماری صحبت کنید. او گفت: ما بیش از هر زمان دیگری در مورد ADHD و سلامت روان جوانان گفت‌وگو می‌کنیم. اگر بخواهیم انگ سلامت روان را کاهش دهیم و دسترسی به درمان‌ها را افزایش دهیم، این گفت‌وگوی آزادانه واقعاً مهم است.
در صورت عدم درمان، ADHD می‌تواند اثرات مخربی داشته باشد
این متخصص گفت که مردم به شدت تأثیر ADHD درمان نشده بر افراد، خانواده‌ها و جامعه را دست‌کم می‌گیرند.
ADHD می‌تواند منجر به افسردگی، خودکشی، مصرف مواد، ترک تحصیل و حتی حبس شود. او گفت که امید به زندگی در افراد مبتلا به این اختلال که درمان نشده است بین ۱۰ تا ۱۵ سال به دلیل عواقب سلامت جسمی و روانی کاهش می‌یابد. او اظهار کرد: ما باید این اختلال را جدی بگیریم زیرا عدم درمان آن می‌تواند عواقب جدی داشته باشد.
نابرابری‌ها و موانعی که برای درمان ADHD وجود دارد
به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، این متخصص اشاره کرد همه به یک پزشک مراقبت‌های اولیه یا متخصص اطفال دسترسی ندارند تا بتوانند اولین گام‌ها را برای تشخیص یا درمان خود یا فرزندشان بردارند. همچنین بسیاری از مدارس کمبود منابع دارند و نمی‌توانند ارزیابی به موقع برای دانش‌آموزانی که مشکل دارند، فراهم کنند.