دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیس موسسه تحقیقات آب کشور هشدار داد

هشدار سیلاب در ۱۵ استان ایران

رئیس موسسه تحقیقات آب کشور از پیش‌بینی وقوع سیلاب در ۱۵ استان کشور خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود در استان‌های کرمان، یزد و مازندران در مدت نزدیک به ۶۰ ساعت، ۷۰ تا ۹۰ میلی‌متر بارندگی را شاهد باشیم.
محمدرضا کاویان‌پور از فعال‌شدن سامانه بارشی جدید در برخی نقاط کشور خبر داد و افزود: این سامانه بارشی از روز گذشته فعال شد و اوج بارندگی‌ها در روز چهارشنبه هفته جاری پیش‌بینی شده است.
وی بیان‌داشت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، در برخی از نواحی استان‌های سمنان، گلستان، اصفهان و فارس ۵۰ تا ۷۰ میلی‌متر بارندگی رخ خواهد داد.
رئیس موسسه تحقیقات آب ادامه‌داد: همچنین در مدت ۴۸ ساعت، بین ۴۰ تا ۶۰ میلی‌متر بارندگی را در استان‌های تهران، البرز، مرکزی، همدان، قم و نیز چهارمحال‌وبختیاری شاهد خواهیم بود.
به گزارش ایرنا، کاویان‌پور اضافه‌کرد: پیش‌بینی می‌شود از بعدازظهر روز دوشنبه هفته جاری، در مدت ۳۶ ساعت در شمال سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان جنوبی بین ۳۰ تا ۶۰ میلی‌متر بارندگی به ثبت برسد.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه پیش‌بینی تاثیرات جریانات دورپیوند جوی بر دما و بارش کشور با احتمالات زیاد همراه است، اظهارکرد: یکی از این جریان‌ها، دورپیوند نوسان جنوبی (ان‌سو) نام دارد و دارای سه فاز لانینا، ال‌نینو و شرایط خنثی است. احتمال حاکمیت شرایط خنثی این جریان دورپیوند در ماه‌های آوریل، می، ژوئن و جولای زیاد است و احتمال خیلی کمی‌(تا ۳۰ درصد) برای حاکمیت شرایط ال‌نینو وجود دارد.
صادق ضیائیان اضافه کرد: طی فصل‌های تابستان، پاییز و زمستان پیش‌بینی می‌شود که این دور پیوند در فاز لانینا باشد.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت دما و بارش کشور در صورت حاکمیت شرایط لانینا گفت: دورپیوند «ان‌سو» یا نوسان جنوبگان یکی از صدها عامل موثر بر وضعیت دما و بارش کشور است و در شرایطی بین ۳۰ تا ۶۰ درصد می‌تواند بر دما و بارش کشور تاثیرگذار باشد و در شرایطی کمتر موثر است.
وی اضافه کرد: در شرایطی که حاکمیت لانینا اهمیت بیشتری پیدا کند، احتمال دریافت بارش نرمال کاهش می‌یابد البته از حالا پیش‌بینی برای بارش‌های پاییزی و زمستانه خیلی زود است و با خطای بسیار زیادی همراه است.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تاکید کرد: جریان‌های دورپیوند دیگری مانند AO،NAO،MJO، دو قطبی اقیانوس هند و غیره بر دما و بارش کشور می‌تواند موثر باشند و شرایط جوی را متغیر می‌کنند.
ضیاییان در پایان درباره تاثیر تغییرات اقلیمی‌بر عملکرد دور پیوندها و میزان پیش بینی‌پذیری آن‌ها گفت: تغییرات اقلیمی‌موجب افزایش تغییرات دورپیوند می‌شود، در نتیجه عدم قطعیت پیش‌بینی‌ها افزایش می‌یابد.به گزارش ایسنا پدیده ال نینو- لانینا یک شاخص اقلیمی‌بزرگ مقیاس است که در پهنه وسیعی از آب‌های منطقه حاره‌ای اقیانوس آرام رخ می‌دهد. زمانی که دمای آب اقیانوس به عمق حدود ۲۰۰ متر تغییر می‌کند، اگر نیم درجه گرم‌تر شود وارد فاز «ال‌نینو» یا فاز گرم می‌شود و اگر نیم درجه سردتر از حالت نرمال شود یعنی وارد فاز «لانینا» شده است.
تداوم رگبار و رعدوبرق
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی همچنین در گفت و گو با ایسنا افزود: امروز (۳ اردیبهشت) در برخی نقاط استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، بخش‌هایی از مرکز ، برخی نقاط شرق و جنوب شرق استان‌های واقع در دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز مرکزی رگبار و رعد و برق وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می.شود.
وی اضافه کرد: سه شنبه (۴ اردیبهشت) دامنه بارش‌ها علاوه بر مناطق ذکر شده شمال شرق را نیز در بر می‌گیرد. چهارشنبه (۵ اردیبهشت) بارش در شمال غرب و غرب پایان می‌یابد ولی در سایر مناطق ذکر شده و در سیستان و بلوچستان و برخی نقاط هرمزگان بارش تداوم دارد.
ضیاییان افزود: سامانه بارشی پنجشنبه (۶ اردیبهشت)در شمال شرق، شرق و جنوب شرق کشور فعال خواهد بود.وی اضافه کرد: روزهای دوشنبه و سه شنبه در نوار شمالی کشور کاهش نسبی دما رخ خواهد داد. دریای خزر نیز در این مدت مواج خواهد شد.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده گفت: آسمان تهران امروز (۳ اردیبهشت) نیمه ابری تا ابری، گاهی رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۸ و حداکثر دمای ۲۷ درجه سانتیگراد و طی سه شنبه ( ۴ اردیبهشت) ابری، در بعضی ساعت‌ها رگبار و رعدوبرق و وزش باد با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۳ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.