دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳

ماجرای تعطیلی فیتیله از زبان عمو قناد پس از ۱۰ سال

مجید قناد، مجری و برنامه ساز حوزه کودک که به عمو قناد شهرت دارد، با گذشت نزدیک به ۱۰ سال از تعطیلی برنامه کودک «فیتیله جمعه تعطیله» که عموماً با نام فیتلیه شناخته می‌شود، در گفتگوی تازه‌ای درباره علت این اتفاق افشاگری کرده است.
به گزارش روزیاتو، مجید قناد مهمان جدیدترین قسمت از برنامه «برمودا» با اجرای کامران نجف‌زاده بود که از شبکه نسیم پخش می‌شود.
مجید قناد در این گفتگو درباره علت تعطیلی برنامه «فیتیله جمعه تعطیله» گفت: «از نظر من آن برنامه دیگر برنامه همیشگی من نبود. آن برنامه دیگر برای بچه‌ها نبود، برای بزرگ ترها شده بود.»
مجید قناد همچنین از ناراحتی شدید خود به خاطر تعطیلی برنامه «فیتیله جمعه تعطیله» گفت. مجید قناد در بخش دیگری از برنامه برمودا درباره سختگیری‌های عجیب صدا و سیما در دهه ۶۰ صحبت کرد. او گفت که دست زدن بچه‌ها در برنامه ممنوع بود و باید یک انگشتی تشویق می‌کردند!
مجید قناد پیش تر در سال ۱۴۰۱ هم در گفت‌وگویی با خبرگزاری «ایرنا» درباره علت تعطیلی برنامه «فیتیله جمعه تعطیله» گفته بود: همه کاستی‌ها و نواقص لزوما از صدا و سیما نیست. در برخی موارد، ایراد، خود ما هستیم. برنامه خودم را مثال می‌زنم. وقتی چهارچوب رعایت نمی‌شود، بروز مشکل طبیعی است. چهارچوب‌ها حدودی است که تلویزیون برای خودش دارد و اگر رعایت نشود، آن برنامه مسلما با موفقیت روبرو نشده و به مشکل خواهد خورد و هر برنامه هم برای خودش چهارچوبی دارد. شاید اگر این چهارچوب‌ها رعایت می‌شد، برنامه فیتیله، جمعه تعطیله می‌توانست سالیان سال ادامه پیدا کند اما متاسفانه عزیزانی که در کنار من بودند، به چهارچوب‌ها پایبند نبودند. ما چون در این رسانه کار می‌کنیم، باید چهارچوب‌ها را رعایت می‌کردیم. در نتیجه، من در این مورد به صدا و سیما حق می‌دهم که این برنامه باید قطع می‌شد و نباید ادامه پیدا می‌کرد. هرچیز در جایگاه خودش کارکرد دارد و مصلحت آن زمان صدا و سیما این بود.
وی گفت: پس از پخش نمایش «هتل فیتیله‌ای» در ۱۵ آبان سال ۱۳۹۴ و انتقاداتی که به دیالوگ‌‌های این نمایش از سوی برخی آذری زبانان کشور صورت گرفت، پخش این مجموعه متوقف شد. صدا و سیما در بیانه‌ای رسمی، دلیل توقف پخش این مجموعه را وجود «دیالوگ‌هایی به زبان ترکی آذربایجانی» در این مجموعه اعلام کرد که «باعث تمسخر و در نتیجه رنجش خاطر و ناراحتی» ایرانیان ترک‌زبان شده بود.