دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳

ابتکارات جدید سعید آقاخانی در «نون.‌خ۵»

محمدرضا رفیعی
سریال «ن.خ» را چه بخواهیم و چه نخواهیم باید یکی از موفق‌ترین سریال‌های طنز بدانیم؛ قصه‌ای روان دارد با مردمی‌ساده‌دل و لهجه‌ای شیرین. همین فاکتورها کافی است تا مردم با این مجموعه مانوس شده و از دیدن آن لذت ببرند.
در آخرین فصل سریال ن.خ، سعید آقانی ابتکارات متعدد به خرج داده و با تغییر فضا آن را از تکرار و ملالت بیرون آورده. بردن داستان از غرب کشور به جنوب شرق،یک جهش ویژه و موفقیت‌آمیز برای آقاخانی و دست اندرکاران این مجموعه محسوب می‌شود. با اینکه فرهنگ مردم غرب با شرق کشور بسیار متفاوت است، اما ن.خ نشان می‌دهد که تمام مردم ایران با وجود تفاوت فرهنگی زیر یک پرچم واحد زیست کرده و با یکدیگر همدل هستند.
سعیدآقاخانی نشان داده بی‌حاشیه و بدون ادعا کار کردن در ژانر کمدی که خیلی خوب آن را می‌شناسد و نزدیک سی سال در آن تجربه کرده باعث شده همچنان پرچم «نون.خ» بالا باشد و بتواند مخاطبان مختلف را به سمت خود بیاورد. مجموعه تلویزیونی «نون.‌خ» در فصل پنجم خود با آرایشی جدید و تصاویری رنگارنگ از آداب، رسوم و فرهنگ‌ مردمان تلاشگر سیستان و بلوچستان به روی آنتن شبکه یک سیما رفته است. «نون.‌خ» این‌بار داستان و فضای روایتی متفاوتی را در دستور کار خود قرار داده و به اقوام اصیل ایرانی در منطقه سیستان و بلوچستان نگاه ویژه‌ای داشته‌اند.
عوامل و دست‌اندرکاران سریال به نوعی خواسته‌اند که از دریچه دوربین این مجموعه به بخشی از آداب و رسوم و فرهنگ مردمان این منطقه پهناور مرزی کشورمان بپردازند، مسیر قصه خانواده «نورالدین خانزاده» که از تبار فرهنگ کرد سرزمین‌مان هستند به سمت دیار قوم بلوچ و سیستان تغییر پیدا می‌کند و این‌بار حرکت کاروان «خانزاده» از کرمان تا چابهار ادامه پیدا می‌کند تا تصاویر تلویزیونی ما به دورترین نقطه صفر مرزی هدایت شود.
هرچند که مجموعه تلویزیونی «نون خ» سعی دارد که با دیالوگ‌های طنز، خنده‌دار و سکانس‌های کمدی، فضای شاد و مفرحی را برای بیننده‌های تلویزیونی خود به وجود بیاورد اما جذابیت تصاویر بصری همراه با گفتارهای طنز بازیگران آن هم در حال و هوای فرهنگی ادبی و آداب و رسوم اقوام ایرانی به نوعی بیننده را به تأمل و اندیشیدن در بافت فرهنگ اصیل ایرانی وا ‌دارد که به نظر می‌رسد مجموعه تلویزیونی «نون.‌خ» تا اندازه زیادی توانسته به آن اهدافش که نمایش فرهنگ و آداب و رسوم اصیل ایرانی است، دست پیدا کند.
به نظر می‌رسد «نون.‌خ» توانسته به عنوان یک مجموعه طنز فراگیر در بین مخاطبان و بیننده‌های تلویزیونی خودش را در صف مجموعه‌های محبوب جعبه جادو حفظ کند و شاید بتوان گفت اصلی‌ترین دلیل این موفقیت توجه سعید آقاخانی به اتفاقات بکر و دور شدن از کلیشه‌ها و تکرارهاست.