دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳

کسی این نشانه را جدی می‌گیرد؟

موضوع حجاب در کشورمان پیچیده بود و حالا با اتفاقاتی که در سال جدید رخ داده پیچیده‌تر نیز شده است. همانطور که می‌دانید گشت ارشاد تحت نام جدیدی فعالیت خود را از سر گرفته تا مشخص شود تصمیم‌گیران اصلی نظام برخلاف تصور برخی، بر موضوع این نوع برخورد با بی‌حجابی و بدحجابی اصرار دارند.
به هرحال، مثل بسیاری دیگر از موضوعات، موضوع حجاب هم به یک دوقطبی تبدیل شده است. بخشی از جامعه معتقد هستند در چنین موضوعاتی باید کار فرهنگی شود تا بتوان به نتیجه رسید ولی بخش دیگری اعتقاد دارند که اگر بنا بود کار فرهنگی جواب دهد ما نباید حتی یک بدحجاب در سطح خیابان مشاهده کنیم. در حقیقت این گروه به جد اعتقاد به برخورد سخت و چکشی با خانم‌های بی‌حجاب و بدحجاب دارند و می‌گویند بایستی ترسی در دل آنها انداخت تا به هر شیوه ممکن حجاب خود را رعایت کنند.
البته گروه سومی هم در این میان وجود دارد که اساسا بحث‌اش در مورد حجاب زیربنایی‌تر است و معتقد به تغییر قانون در این زمینه است. هرچند که این اعتقاد وجود دارد حجاب تکلیفی شرعی است که تبدیل به قانون شده بنابراین بحث تغییر قانون موضوعی غیرممکن است. در حال حاضر با آغاز به کار گشت ارشاد و بازگشت ون‌های سفید بحث‌ها پیرامون این موضوع به شدت داغ شده است. چرا که اخیرا ویدئوهایی از برخورد با بانوان بدحجاب منتشر شده که چالش‌های بسیاری را بوجود آورده است.
این موضوع به حدی گزنده بود که یکی از اعضای سرشناس دفتر مقام رهبری طی پستی در شبکه اجتماعی اعلام کرد رهبری در این خصوص تذکرهایی را داده‌اند. عین جمله‌ای که نقل شد این بود: «کشف حجاب، هم حرام شرعی است هم حرام سیاسی است... منتها... دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم. کارهای بی‌قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد.»
بسیاری تصور می‌کردند این پست این مقام مهم دفتر مقام رهبری پایانی باشد بر مجادلاتی که طی روزهای اخیر رخ داده و آن عده‌ای که قائل به برخوردهای خشن هستند کوتاه آمده و دراین باره سخنی نگویند. هرچند که این انتظار، انتظار نا به جا و باطلی بود. زیرا عده‌ای از این افراد که به واقع افراطی و تندرو هستند این بار از طریق دیگری وارد شدند و جریانی را ایجاد کردند که القاء کنند آنچه عضو دفتر مقام رهبری گفته قرابتی با سخنان مقام رهبری ندارد. البته به این هم اکتفا نکردند بلکه در لفافه نقدهای نیش دار و کنایه‌داری را هم خطاب به عضو دفتر مقام رهبری روانه نمودند تا به‌گونه‌ای وی را از میدان خارج کنند. به هرحال این موضوع به همین جا ختم نشد چرا که یک توئیت قدیمی از این عضو دفتر رهبری را بازنشر دادند تا بگویند او از گفته قبلی خود نادم است و پشیمان شده! همین القائات سبب شد تا دوباره این عضو دفتر مقام رهبری به میدان وارد شود و تاکید کند از آنچه نوشته و گفته کوتاه نیامده است.
اما نتیجه‌گیری این چند خط مهم است: تندروها نسبت به هیچ فرد و گروهی خط قرمزی ندارند. صرفا خط قرمزشان همان چیزی است که در مغزشان می‌گذرد و اگر کسی خلاف آن حرف بزند و عمل کند لایق حمله و برخورد است. رفتاری که با عضو دفتر مقام رهبری شد نشانه‌ای بسیار مهم است. صرفنظر از اینکه گشت ارشاد باید چگونه عمل کند این رفتارهای دگمی و کوته نظرانه هشداری است برای کسانی که تصور می‌کنند تندروها یک سرمایه سیاسی محسوب می‌شوند!