دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳

کوتاه از استان‌ها

تامین پایدار آب شرب 2 شهر و 19 روستا
با بهره‌برداری از فاز اول طرح توسعه‌ای
تصفیه‌خانه آب خوانسار

گروه شهرستانها – زهرا مسیبی‌زاده: در سه ماهه نخست سال جاری با بهره‌برداری ازفاز اول طرح توسعه‌ای تصفیه خانه آب خوانسار، آب شرب 2 شهر و 19 روستا در این منطقه به صورت پایدار تامین می‌شود.
مدیر عامل آبفای استان اصفهان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در خرداد ماه سال جاری فاز اول طرح توسعه‌ای تصفیه‌خانه آب خوانسار به بهره برداری برسد اظهار داشت: با بهره برداری از این طرح، 100 لیتر بر ثانیه به ظرفیت تامین آب شرب مردم منطقه خوانسار که جمعیتی بالغ بر 32هزار نفر تخمین زده شده است، افزوده می‌شود.حسین اکبریان در خصوص هدف اجرای این پروژه افزود: بررسی‌ها حاکی از آن است که با توجه به موقعیت جغرافیایی خوانسار، توریست پذیر بودن و جمعیت رو به رشد این منطقه، حدود 4.5 میلیون متر مکعب آب شرب درسال برای جمعیتی بالغ بر 58 هزار نفر در منطقه خوانسار در سال 1420 مورد نیاز است.
مدیرعامل آبفای استان اصفهان با اشاره به روند طرح آبرسانی به خوانسار گفت: عملیات اجرایی طرح آبرسانی به خوانسار از سال 1388در دو فازاجرایی شد که فاز اول شامل احداث 2 ایستگاه پمپاژ به مجموع 400 متر، احداث3 باب مخزن ذخیره در مجموع به ظرفیت 5 هزار مترمکعب واجرای حدود 34 کیلومتر خط انتقال آب ازخروجی تونل هنده تا خوانسار بوده است که فاز اضطراری این تصفیه‌خانه آب با هزینه‌ای بالغ بر 202 میلیارد ریال در سال 1395 به بهره برداری رسید.
اکبریان با بیان اینکه فاز دوم طرح توسعه‌ای تصفیه خانه آب خوانسار که شامل احداث فاز متعارف تصفیه خانه و احداث ایستگاه پمپاژ از سد گلپایگان بوده است اعلام کرد: طرح توسعه ای تصفیه خانه آب خوانسار در خرداد ماه سال 1402 در بخش سازه ای، ایجاد تجهیزات مکانیکال و الکتریکال آغاز شده و این پروژه به منظور افزایش ظرفیت تصفیه آب، در دو مدول که حدود 200 لیتر درثانیه بوده است در دستور کار قرار گرفت .پیش بینی می‌شود با تکمیل طرح جامع آبرسانی به خوانسار جمعیتی بالغ بر 58 هزار نفر از منافع این طرح بهره‌مند شوند.

مجتمع آب شیرین‌کن لیردف
به بهره‌برداری نزدیک می‌شود

مدیرعامل آبفای استان هرمزگان گفت: مجتمع آب شیرین کن لیردف جاسک در مراحل پایانی قرار گرفته و بزودی آماده بهره‌برداری خواهد شد.
به گزارش ایسنا در هرمزگان، عبدالحمید حمزه‌پور از مراحل ساخت مجتمع آب شیرین‌کن کاشی کمبکی کرتی لیردف جاسک بازدید کرد.وی در این بازدید گفت: این مجتمع در مراحل پایانی قرار گرفته و بزودی آماده بهره‌برداری خواهد شد که در نتیجه آن نیاز بیش از ۱۳ هزار نفر در جاسک برطرف خواهد شد.
مدیرعامل آبفای استان هرمزگان ادامه داد: این منطقه شرقی‌ترین نقطه استان است و برای رفع نیاز مردم آن، استاندار پیگیری‌های خوبی انجام داد و سرمایه‌گذار طرح هم برای اجرای آن تلاش کرد و در کمتر از یک سال آماده بهره‌برداری است.
وی ظرفیت این مجتمع را ۳ هزار و ۳۰۰ مترمعکب عنوان کرد و گفت: فعال شدن این مجتمع به پایداری وضعیت آب یک شهر و ۲۳ روستا در شرق جاسک کمک می‌کند.این مسئول خاطرنشان کرد: اعتبار هزینه شده برای این طرح، ۵۳۸ میلیارد ریال بود.

وقوع بیش از ۱۲ هزار ‌مورد حیوان‌گزیدگی
در خوزستان در سال گذشته

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به وقوع بیش از ۱۲ هزار مورد حیوان‌گزیدگی در سال گذشته، از افزایش ۳۰ درصدی این موارد در استان خوزستان خبر داد.دکتر پژمان بختیاری‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: سال گذشته ۱۲ هزار و ۴۶۸ مورد حیوان‌گزیدگی در ۲۳ شهرستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز رخ داده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن ۳۰ درصد افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه بیشترین موارد حیوان‌گزیدگی‌ها، گازگرفتگی سگ است، افزود: در این مدت تعداد کل موارد سگ‌گزیدگی ۱۰ هزار و ۷۲ مورد بوده است که ۲ هزار و ۳۹۰ مورد از این تعداد مربوط به گزش سگ‌های بلاصاحب بوده است.بختیاری‌نیا بیان کرد: همه موارد حیوان‌گزیدگی به عنوان مورد مشکوک به‌هاری در نظر گرفته می‌شود و اقدامات سرم‌تراپی و واکسیناسیون برای آن‌ها انجام می‌شود.

آغاز عملیات اجرایی
ساخت توربین‌های بادی نیروگاه خواف

مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک گفت: عملیات اجرایی پروژه ساخت توربین‌های بادی طرح توسعه نیروگاه بادی خواف در ماشین سازی اراک آغاز شد.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رضا سرائی بیان کرد: قرارداد ساخت ۳۰ دستگاه برج و قطعات فنی توربین بادی، ملحقات و بالابر مربوط به طرح توسعه نیروگاه بادی خواف در این شرکت منعقد شد. وی عنوان کرد: این قرارداد بین شرکت ماشین‌سازی اراک و شرکت فن‌آوران انرژی منعقد و عملیات اجرایی این پروژه با تامین متریال و مواد اولیه به طور رسمی‌ به همت صنعتگران ماشین سازی اراک در فروردین ماه سال جاری آغاز شد.
مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک ادامه داد: شرکت فناوران انرژی پاک زیر مجموعه گروه اقتصاد مفید در سال ۱۴۰۰ احداث نیروگاه بادی خواف به عنوان بزرگترین نیروگاه بادی کشور به ظرفیت ۱۰۰ مگاوات و با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار را در دستور کار خود قرار داد که فاز ۱۰ مگاوات آن در حال تکمیل و طرح توسعه آن با ظرفیت ۷۵ مگاوات با خرید تجهیزات و بخش مهندسی در حال اجرا است.
سرائی خاطر نشان کرد: شرکت ماشین‌سازی اراک علاوه بر فعالیت در حوزه نیروگاه‌ها و انرژی‌های تجدیدپذیر در حوزه صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، صنایع معدنی و فولاد، تاسیسات حرارتی و دیگ‌های بخار، ریخته‌گری آلیاژی، آهنگری، پل و سازه‌های فلزی و تاسیسات بندری به عنوان صنعتی صنعت ساز فعالیت است. وی در رابطه با آورده مالی این قرارداد برای شرکت ماشین‌سازی نیز گفت: رقم نهایی سود این قرارداد برای شرکت ماشین‌سازی برآورد نشده و بعد از پایان پروژه سودآوری این قرارداد مشخص می‌شود. شرکت دانش بنیان و مادر تخصصی ماشین سازی اراک با بهره‌مندی از ماشین‌آلات مدرن، خطوط تولید پیشرفته و کادر مهندسی مجرب یکی از شرکت‌های صنایع زیربنایی و استراتژیک کشور محسوب می‌شود که حیطه گسترده‌ای از فعالیت‌های مختلف تولیدی و اجرای طرح‌های صنعتی را به خود اختصاص داده است.

پُر شدن کامل تالاب هشیلان
به‌دنبال بارش‌های اخیر

رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرمانشاه از پُر شدن کامل تالاب هشیلان به دنبال بارش‌های اخیر خبر داد و گفت : با این وجود باز هم احتمال خشک شدن این تالاب در فصل تابستان وجود دارد.محمدحسین فلاحتی رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرمانشاه با اشاره به بارندگی‌های خوب چند وقت اخیر، گفت : خوشبختانه این بارش‌ها منجر به پُر شدن کامل تالاب هشیلان شده و اکنون اطراف جزایر تالاب به طور کامل آب دارد.
وی دبی کنونی سراب سبزعلی به عنوان منبع اصلی تامین آب تالاب هشیلان را حدود ۲۰۰ لیتر در ثانیه اعلام کرد که نسبت به ماه‌های گذشته مناسب است و یادآور شد: البته سنوات گذشته در چنین ایامی‌دبی این سراب حدود ۴۰۰ لیتر در ثانیه بود.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه از حدود ۴۰ روز قبل بخشی از آب رودخانه رازآور نیز به تالاب هشیلان هدایت و باعث بهبود شرایط این تالاب شد، عنوان کرد: مقرر شد تامین آب هشیلان از رازآور تا پایان فروردین باشد، اما در تلاشیم که این روند ادامه پیدا کند، زیرا هرچقدر تامین آب بیشتری صورت بگیرد، خشک شدن تالاب در فصل گرما به تعویق خواهد افتاد. فلاحتی معتقد است با وجود شرایط بسیار خوبی که در حال حاضر تالاب هشیلان دارد باز هم امکان خشک شدن آن در فصل گرما هست، زیرا با اوج گرفتن فعالیت‌های کشاورزی و آبیاری مزارع اطراف، اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی حاشیه تالاب رخ می‌دهد و بر وضعیت هشیلان اثر خواهد گذاشت.