دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳

مجلس

کاهش ساعات کاری هفته به ۴۰ ساعت

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس از افزایش تعطیلات رسمی هفتگی به ۲ روز و کاهش ۴ ساعته کار کارکنان با تصویب این کمیسیون خبر داد. حسین گودرزی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درخصوص نشست دیروز کمیسیون اجتماعی مجلس با موضوع بررسی ساماندهی تعطیلات گفت: دیروز در این جلسه با افزایش یک روز به تعطیلات هفته و تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه موافقت شد لذا روزهای کاری از شنبه تا چهارشنبه خواهد بود. وی با بیان اینکه این تصمیم در کمسیون اجتماعی مجلس با حضور معاون سازمان اداری و استخدامی به عنوان نماینده دولت اتخاذ شد، افزود: دولت نیز با تعطیلی روزهای پنجشنبه علاوه بر جمعه‌ها موافق بود به عبارت دیگر کمیسیون اجتماعی مجلس به نظر دولت برگشت. گودرزی ادامه داد: این مصوبه در راستای لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری بود ضمن اینکه ساعات کاری هفته نیز از ۴۴ به ۴۰ ساعت کاهش یافت به این معنا که در ماه ۱۶ ساعت از ساعات کاری موظفی کارکنان دولت کاسته شده است. آغاز و پایان ساعت کاری روز نیز با تصمیم دولت و متناسب با فصول سال تغییر می‌کند. سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: یک اختلافی که وجود داشت این بود که ما روز تعطیلی هفته را مراعا بگذاریم تا دولت خودش تصمیم بگیرد چه روزی تعطیل باشد اما نهایتا به این نتیجه رسیدیم که شأن قانون‌گذاری این است که روز تعطیلی در قانون مجلس شود. وی در پایان تاکید کرد: با توجه به فوریت داشتن لایحه مذکور این مصوبه امروز به هیأت رئیسه مجلس ارسال می‌شود تا در نخستین جلسه علنی خانه ملت به رأی گذاشته شود.

روند رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه
از زبان قالیباف

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بخش دوم لایحه بودجه درباره جداول کلان و پیوست‌ها شامل طرح‌های عمرانی و شرکت‌ها و واگذاری دارایی‌ها است.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر البرز حسینی نماینده خدابنده درباره روند رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: بخش دوم بودجه براساس بند «ب» ماده ۱۸۲ آیین‌نامه مورد بررسی قرار می‌گیرد. بنابر گزارش ایسنا، وی اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی و دولت حق ندارند که در زمان بررسی این بخش به منابع و مصارف دست زده و حکم جدیدی بنویسند لذا نمایندگان می‌توانند پیشنهادات خود را در هر سرفصل ثبت کنند بدون آنکه حکم و تبصره جدیدی اضافه شود. رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد که بخش دوم لایحه بودجه درباره جداول کلان و پیوست‌ها شامل طرح‌های عمرانی و شرکت‌ها و واگذاری دارایی‌ها است. سیدالبرز حسینی نماینده خدابنده در مجلس در تذکر خود اظهار کرد: روند رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه چگونه است؟ آیا قرار است سرفصل‌ها و بودجه دستگاه‌ها مورد رسیدگی قرار گیرد یا این‌که بودجه مربوط به پروژه‌های ریز دستگاه‌ها و مناطق مختلف کشور مورد رسیدگی قرار می‌گیرد؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تشریح کرد
ناهمخوانی حقوق کارگران
با افزایش ۴۰ درصدی نرخ کالا و خدمات
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی معتقد است؛ اینکه درصد افزایش کرایه تاکسی و تعرفه پزشکی، جریمه رانندگی و هزینه اینترنت بیش از رشد حقوق کارگران باشد باعث کاهش انگیزه می‌شود.
رحیم زارع با اشاره به الزامات توجه به حقوق کارگری در سال مزین به جهش تولید،گفت: انتظار می‌رود در تعیین حقوق کارگران زحمتکش در سال جهش تولید با مشارکت مردم تجدیدنظر شود تا با انگیزه بیشتر فعالیت کنند، چرا که بطور مثال سایر نرخ کالاها و خدمات بیش از ۴۰ درصد افزایش داشته‌اند. نماینده مردم «آباده، سرچهان و خرم بید» در مجلس شورای اسلامی افزود: بطور مثال حق مسکن کارگران در سال آتی ثابت مانده است که جای تعجب دارد. قرار نیست مبلغی بابت حق تاهل اضافه شود، اما مولفه حق مسکن تغییر نکند این مسائل کارگران عزیز را آزرده خاطر کرده است. عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قطعا نرخ تورم باید مهار شود و همه باید در این زمینه کمک کنیم، اما برای مهار تورم نباید تمرکز هر ساله روی محدودیت افزایش حقوق‌ها باشد. این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینکه درصد افزایش کرایه تاکسی و تعرفه پزشکی، جریمه رانندگی و هزینه اینترنت بیش از رشد حقوق کارگران باشد اشکال دارد. زارع تصریح کرد: میزان افزایش حقوق سایر سطوح کارگری حتی ۳۵ درصد نشده و حدود ۲۲ درصد بعلاوه مبلغ ثابت است که این بحث هم حداقل باید چنددرصد افزایش داشته باشد.