خلاصهای از نامه شماری از احزاب عضو خانه احزاب ایران به شهردار تهران، رئیس شورای شهر تهران و وزیر کشور به شرح زیر است:
ایده ساخت مسجد به وسعت هشتصد متر مربع در پارک قیطریه، که از دوران قاجار باغ بوده و دارای درختانی بسیار کهنسال و ارزشمند است و مالکش در سال ۵۸ به نیّتِ بوستان شدن آن را به شهرداری اهدا کرده، با اعتراضهای فراوانی همراه شده است. کافی است نگاهی به کارزارِ شکلگرفته بیندازیم تا متوجه شویم بیش از صد و چهل هزار تن از شهروندانِ اکثراً تهرانی، که مالیاتدهنده و صاحب واقعی شهر تهران هستند، با آن مخالفت کردهاند. خوشبختانه ــ همچنان که در اخبار این مدت در تعرض به درختان الیمالات نور شاهد بودیم هر چند متأسفانه هنوز برخوردی با متخلفان صورت نگرفته ــ افکار عمومی نسبت به تعرض به درختان و ثروتهای سبز سرزمین خود حساس شده است، بهویژه آن که تهران شهری به شدت آلوده و دارای نرخ بالای مرگومیر در این زمینه است.
و نیز آنکه ساختن نمازخانههای کوچک در بوستانها مرسوم بوده و به تقریب دهههاست که همه بوستانها دارای چنین فضاهایی هستند، اما ــ جدا از اشتباهِ جدّی در هم آمیختنِ فضاهای عمومیِ شهری با هم، که هر کدام کارکردی دارند و اینها در هم اختلال بهوجود خواهند آورد ــ با توجه به وجود مسجدهای بسیار در سطح شهر ساختِ مسجد در این بوستان چه منطقی دارد؟
در آغاز نگاهی کنیم به دلایلِ معترضان، که بهویژه از سوی یک مقام حکومتی (شهردار تهران در هیأت وزیران حضور مییابد) و کارگزار مردم (شهردار برگزیده شورای شهر است) شایسته توجه است:
الف ـ درختان مورد نظر بر خلافِ سخنِ شهردار محترم نهال («درخت جوان نورسته» ـ فرهنگ معین) نیستند، بلکه پانزده درخت ارزشمند قدیمی هستند با قطرهای چندده سانتیمتری که امکان جابهجایی آنها حتی در فصل مناسب هم نیست. و فراموش نشود رهبری نظام، یک دهه پیش، تصریح کرده بودند که قطع یک درخت حتا برای ساخت حوزه علمیه هم جرم است!
(و نیز بنگرید به سخن تولیت آستان قدس رضوی در دیدار رئیس، معاونان و خانواده شهدای سازمان حفاظت محیطزیست: برای احداث بنایی در جوار حسینیه امام خمینی قرار بود درختی قطع شود و از آن محل دیوار عبور کند، هنگامی که مقام معظم رهبری مطلع شدند به طور جدی با قطع آن درخت مخالفت کردند)؛
ب ـ جدا از آنکه آیا شهر تهران دارای کسری فضای سرانه مسجد است و آیا جمعیت محلی به نسبتی که باید از این مسجدها بهره میبرند یا نه، بدیهی است که باید فاصله برای ساختشان رعایت شود، امری که بهویژه در مورد مسجدها بیشتر باید رعایت شود تا از کارکردِ اجتماعی خود در یک محله فاصله نگیرند. به گفته مردم محلی هماکنون در آن بوستان گاه صدای اذانِ دو سه مسجد با هم تلاقی دارد؛ در روبهرو مسجد صاحبالامر، ۲۰۰ متر جلوتر مسجد مفتخر و پشت پارک در کوچه مفید مسجد نور؛
پ ـ ساخت مسجد، همچنان که در تاریخ طولانیاش آشکارا دیده میشود، مردمیترین عمل مؤمنانه جمعی است که میباید به شکلِ یک نیاز از دل اهل محل بجوشد و با اراده آنان تأمین مالی شده و بنیادش گذاشته شود. تکمیلش هم بعضاً چند سال طول میکشد چون ذره ذره و با پول و پشتیبانیِ مردم ساخته میشود. زمین مسجد نیز باید پاک و طیب و همراه با رضایتِ صاحبانش باشد. آیا زمینی که در پارک قیطریه برای بنای مسجد تعیین شده با قصد بانیان و اهداکنندگانش سازگاری دارد و آنها راضیاند که بخشی از محل تفرجگاه مردم کم و درختان آن قسمت قطع و به مسجد تبدیل شود؟
ت ـ جدا از مورد فوق، حکومتی شدن همه پدیدههای دینی، همچنان که در این سالها دیدیم، هم سبب میشود کار خیر از هدف اولیه دینی خود دور گردد و هم آن که به شکل یک «پروژه عمرانی» درآید و برخی بگویند ریشههای مسألهاش را باید در اقتصاد سیاسی شهر جستوجو کرد که در نهایت، تصویر زشتی را از آن به نمایش میگذارد؛
ث ـ افزون بر موارد پیشین، ساخت مسجد کار شهرداری نیست، شهرداری باید به وظیفه خود بپردازد که پاکیزهسازی شهر و بهویژه توجه به آلودگیها، حمل زبالههای شهری، ساخت بوستان، احداث بزرگراه، توسعه سامانههای شهری، بهینه کردن مسیرها و... از راه صدور مجوزهای ساختوساز و دریافت عوارض است.
ج ـ قوانین شهرداری هم چنین کاری را منع کردهاند چرا که بوستانها پهنه «جی» محسوب میشوند و تغییر کاربریِ این پهنهها بدون مصوبه مراجع قانونی ممنوع است.
چ ـ در حالی که در موردهایی از فعالیتهای عمرانی بر دست نهادهای بزرگ حکومتی و دولتی شائبه گنجیابی وجود دارد و متأسفانه وزیر میراث فرهنگی خود علناً به چنین موضوعی معترف بوده و در موردهایی در وزارتخانه زیر نظرش چنین کاری انجام شده بحث گورها و آثار تاریخی در بوستان یادشده نیز به میان کشیده شدهاند که چون ادارهکل میراث تهران هم جز بیانِ سخنی تبلیغی در این مورد ورودی نداشته است بر نگرانیهای ملی و شمار معترضان افزوده است؛
ح ـ سخن کوتاه و در ظاهر لجبازانه شهردار محترم تهران در اینباره در هشتم فروردینماه که «حتماً ما تو پارکها مسجد میسازیم، مساجد خوب هم میسازیم» سبب توجه بیشتر مردم به موضوع و همسوییِ آنان ــ از مذهبی و روحانی تا محیطزیستی و طرفداران میراث فرهنگی ـ تاریخی و حقوقدان و نیز مردم بومی محله قدیمی قیطریه ــ گردید. اینچنین برخوردهایی جدا از آنکه با نفس مسؤولیت ایشان نمیخواند با توجه به شرایط اجتماعی حال حاضر، که برآمده از وضعیتِ بسیار بدِ اقتصادی و نارضایتی از شیوه مدیریت امور است، بر خشم پنهان مردم اثری منفی خواهد گذارد.
از این رو ما، شماری از احزابِ عضو خانه احزاب ایران، خواهشمندیم مانند یک مدیر واقعی و حرفهای از سخن یادشده خود عذرخواهی کنید و به خواست مردم احترام بگذارید و با برداشتنِ حصارها در بوستان یادشده به مسائل اصلی شهر بپردازید.
حزب مهستان ایران - حزب اتحاد ملی - حزب اقتدار مردم - حزب اراده ملت - حزب ترقی ایران - حزب فرزندان ایران - سازمان رهروان فردا - مجمع هماهنگی اصلاحطلبان کرمانشاه.