چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۳

کوتاه از استان‌ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی:
بر مواضع خود در خصوص متوقف کردن مازوت‌سوزی نیروگاه شازند پایبندیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با بیان اینکه سلامت مردم خط قرمز این دانشگاه است و برای داشتن هوای سالم و عاری از آلایندگی از هیچ تلاشی دریغ نمی‌شود، گفت: دانشگاه علوم پزشکی، همچنان بر مواضع خود در خصوص متوقف کردن مازوت‌سوزی نیروگاه حرارتی شازند برای همیشه پایبند است.
به گزارش ایلنا، علیرضا امانی در جلسه کارگروه ماده 14 قانون هوای پاک استان مرکزی، افزود: کلانشهر اراک به زودی با پدیده ریزگردها روبه‌رو خواهد شد و این مسئله نیز سلامت مردم را با خطر مواجه می‌کند. بنابراین باید در صورت امکان، ماده 12 و 14 قانون هوای پاک در خصوص نیروگاه حرارتی شازند اعمال شود.
وی بر جابجایی هر چه سریعتر واحدهای تولیدی و صنعتی آلاینده از محدوده شهر اراک تأکید داشته و ادامه داد: انتقال واحدهای آلاینده به خارج از محدوده شهری امری ضروری است و باید تمامی دستگاه‌های اجرایی با اولویت قرار دادن حفظ سلامت مردم در این خصوص همکاری‌های لازم و کافی را داشته باشند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی به تعداد روزهای آلاینده اراک در سال 1402 اشاره کرده و اظهار داشت: اراک یکی از 8 کلانشهر آلوده کشور است که سال گذشته 132 روز ناسالم را در کارنامه آلایندگی‌های خود به ثبت رسانده است.

ششمین سد در استان کردستان
سرریز شد

سد زیویه کامیاران به دلیل بارش‌های خوب اخیر، دو روز گذشته با دبی یک مترمکعب بر ثانیه سرریز کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان گفت:به دلیل بارش‌های موثر و مناسب، سد زیویه شهرستان کامیاران به عنوان ششمین سد در استان کردستان سرریز کرد و موجبات خوشحالی اهالی و کشاورزان منطقه را فراهم نمود.
آرش آریانژاد خاطرنشان کرد: سد زیویه بر روی رودخانه شاهینی قرار دارد و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۸۴ آغاز و در ۲۳ فروردین ماه سال ۱۳۹۲ افتتاح شد و آخرین سرریز آن در۲۶ دیماه سال ۱۳۹۷ اتفاق افتاد.وی افزود: امسال نیز طی بارش‌های مناسب این سد با دبی یک مترمکعب بر ثانیه سرریز کرد.این سد در استان کردستان و در ۲۶ کیلومتری شمال غربی کامیاران و در فاصله یک کیلومتری جنوب غربی روستای زیویه، بر روی رودخانه فصلی شاهینی واقع شده است.
این سد خاکی با هسته رسی، ارتفاع از پی ۵۲ متر، طول تاج ۵۶۰ متر، در تراز نرمال دریاچه ۱۵۸۵ حجم مخزن سد ۱۶ میلیون مترمکعب بوده و شبکه آن از نوع ثقلی می‌باشد.در پی بارندگی‌های یک ماه اخیر سد‌های چراغ ویس سقز، گاران مریوان، سبدلو بانه، عباس آباد بانه، آزاد و قسلاق سنندج نیز سرریز کرده‌اند.

پایان طرح نوروزی راهداری کرمانشاه
با ثبت بیش از ۱۲ میلیون تردد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه با اشاره به پایان طرح نوروزی راهداری کرمانشاه، از ثبت بیش از ۱۲ میلیون تردد خودروهای سبک و سنگین در محورهای استان خبر داد.
سیدشهرام کهریزی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه طرح نوروزی راهداری کرمانشاه از ۲۴ اسفند سال گذشته آغاز شد و تا پایان روز گذشته(سیزدهم فروردین) ادامه داشت، گفت: در این مدت بالغ بر ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تردد در محورهای مواصلاتی استان کرمانشاه به ثبت رسید که از این میزان ۱۰ میلیون و ۹۵۹ هزار تردد مربوط به خودروهای سبک و یک میلیون و ۳۳۷ هزار تردد مربوط به خودروهای سنگین بود.
وی مجموع خودروهای ورودی به استان در این مدت را ۸۷۳ هزار دستگاه و خودروهای خارج شده را نیز ۸۸۴ هزار دستگاه اعلام کرد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه با اشاره به ثبت بیش از ۶۴۲ هزار تردد در محور بیستون به کرمانشاه، از این مسیر به عنوان پرترددترین محور استان در ایام نوروز یاد کرد و افزود: کمترین تردد را نیز در محور قصرشیرین به سرپل‌ذهاب داشتیم.
به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، پیک تردد در محورهای کرمانشاه را نیز در روزهای منتهی به پنجم فروردین که اوج سفرهای نوروزی بود را داشتیم.
کهریزی همچنین از جابجایی بیش از ۱۸۲ هزار و ۶۰۰ مسافر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری استان در ایام نوروز خبر داد و خاطرنشان کرد: از این میزان ۵۵ هزار و ۹۰۰ نفر وارد استان شده و ۶۴ هزار و ۱۹۰ مسافر هم از استان خارج شدند. ۶۲ هزار و ۵۸۷ مسافر نیز توسط ناوگان حمل و نقل عمومی درون استان جابجا شدند.وی از پایان طرح نوروزی راهداری کرمانشاه یاد کرد و گفت: در این ایام ۴۵۰ نفر نیروی راهداری به صورت شبانه‌روزی و در قالب گشت‌های ثابت و سیار و یا در راهدارخانه‌ها فعال بودند.

مدیرکل استاندارد البرز:
فروش مصنوعات طلا بدون کد شناسایی
ممنوع است

مدیرکل استاندارد البرز از ممنوعیت فروش مصنوعات طلای فاقد کد شناسایی خبر داد.
محمد آئینی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سال گذشته علاوه بر نمونه برداری از مراکز تولید کننده مصنوعات طلای استان، مراکز عرضه این محصولات نیز کنترل شده است.وی ادامه داد: طبق دستور العمل‌های تدوین شده، فروشندگان مصنوعات طلا باید از فروش تولیدات بدون کد شناسایی استاندارد خودداری کنند.
مدیرکل استاندارد البرز افزود: در طرح طاها نیز در سطح بازار نمونه طلاهای استان‌های دیگر آزمون و کنترل می‌شود و در صورت مغایرت بلافاصله موضوع به استان‌های مربوطه جهت پیگری اعلام می‌شود.
دبیر شورای استاندارد البرز گفت: هر استان دارای کد شناسایی و ردیابی مخصوص به خود بوده و به عنوان مثال البرز با حروف انگلیسی a و عدد پس از آن شناسایی می‌شود. آئینی گفت: شهروندان البرزی در هنگام خرید مصنوعات طلا حتماً به کد شناسایی استاندارد توجه و از خرید مصنوعات بدون کد ردیابی خودداری کنند.

بیش از ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تردد
در شبکه راه‌های خراسان شمالی ثبت شد

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: از ابتدای اجرای طرح نوروزی (۲۴ اسفند ۱۴۰۲) تا ۱۳ فروردین امسال، بیش از شش میلیون و ۹۸۲ هزار تردد وسیله نقلیه در شبکه راه‌های خراسان شمالی ثبت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یک درصد کاهش را نشان می دهد.
محمد مشتری در گفت و گو با ایسنا، تردد ورودی به استان را ۶۵۳ هزار و ۹۹۰ خودرو دانست که حاکی از کاهش هشت درصدی نسبت به سال قبل است و افزود: در این بازه زمانی ۶۲۹ هزار و ۴۷۷ وسیله نقلیه از استان خارج شدند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد کاهش یافته است.وی با بیان اینکه در این بازه زمانی بیش از یک میلیون و ۲۸۳ هزار تردد بین استانی ثبت شده است، اظهارکرد: شیروان- بجنورد با ۴۴۵ هزار و ۶۷۴ تردد به عنوان پرترددترین محور و گراتی- صفی آباد با ۱۱ هزار و ۳۵۱ تردد به عنوان کم ترددترین محور ثبت شد.
مشتری ادامه داد: متوسط تردد بین استانی روزانه از ابتدای طرح تا روز (۱۳ فروردین) ۶۷ هزار و ۵۵۱ وسیله نقلیه بوده است.به گفته این مسئول، ۳۹ هزار و ۹۵۸ تخلف سرعت در محورهای مواصلاتی خراسان شمالی توسط دوربین‌های ثبت تخلف ثبت شده که بیشترین تخلف سرعت مربوط به محور چمن بید- جنگل گلستان است.