; ?>; ?> آقای رئیسی چای دبش بغل گوش شما اتفاق افتاد - مردم سالاری آنلاين
 
چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
معین الدین سعیدی:

آقای رئیسی چای دبش بغل گوش شما اتفاق افتاد

آقای سعیدی حس شما درباره ردصلاحیت تان چیست؟
حس دوگانه‌ای است. از یک طرف فرصت خدمت برای پهنه‌ای که کمترین شاخص‌های توسعه ای را در کشور دارد، از من گرفته شد که از این مسئله خوشحال نیستم، اما احساس می‌کنم این ردصلاحیت از سوی مردم نبوده و اخیرا که به استان رفته بودم، استقبال عجیب و خودجوشی از من انجام دادند.
به شما گفتند چرا ردصلاحیت شدید؟
بله، البته مصادیق را عنوان نکردند، اما در جلسه‌ ای که با کارشناسان شورای نگهبان داشتیم، تعبیر دوستان این بود که موضع گیری‌های من باعث سیاه نمایی و سوء‌استفاده دشمنان شده است.
غیر از شما برخی دیگر از نمایندگان فعلی در انتخابات مجلس ردصلاحیت شدند، درباره برخی از آنان شائبه‌هایی از تخلفات مالی شنیده می‌شود، درباره ی شما هم گفته شده است؟
من در این جلسات هم عنوان کردم، اگر هرگونه نقطه خاکستری در عملکر مالی بنده وجود دارد، من را در دروازه دولت دار بزنید. این موضوعات مطرح نبوده است.
نطق‌های شما هم باعث ردصلاحیت تان شده است؟
دوستان به شدت روی آب رودکی که در اوایل کار مجلس خوردم، ایراد گرفتند، به خصوص آنکه من گفته بودم اتفاقاتی برای یک بانوی عفیفه‌ رخ داده است. دوستان گفتند که شما هیچ مستنداتی برای اظهارات خود ارائه نکردید. از من دوبار در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت شد، یکی درباره همین مسئله بود و دیگری برای بحث فوت مهسا امینی بود که نیروی انتظامی‌از من شکایت کرد.
ماجرای این شکایت چه بود؟‌
گفته بودم که ساختمان ارشاد امنیت بچه‌های ما را به خطر انداخته است. بنده منتقد گشت ارشاد و نظایر آن بودم که دوستان معتقد بودند در آن شرایط ملتهب، بیان این اظهارات کار درستی نبود.
گفته می‌شود بسیاری از نمایندگان از بیان نظرات خود در مجلس می‌ترسند چون ممکن است صلاحیت شان برای مجلس بعدی تایید نشود. شما این مسئله را قبول دارید و یا مشاهده کردید که نمایندگان در جلسات خصوصی یک نظر دیگری بدهند و در صحن حرف دیگری بزنند؟
بارها و بارها چنین دوگانگی‌هایی را شاهد بودیم. بارها می‌گفتند که شما سر نترسی دارید ولی ما ملاحظاتی داریم، البته این گونه نیست که فقط منتقدان دولت و ساختار اجرایی رد صلاحیت شده باشند و حتی افراد سینه چاک دولت نیز از تیغ رد صلاحیت بی بهره نبودند. اما افرادی که در بیان مطالبات مردم تعارف و مسامحه‌ای نکردند، تیغ ردصلاحیت بیشتر بود.
آقای سعیدی، نظر شما درباره ترکیب مجلس دوازدهم و تفاوت‌های آن با مجلس یازدهم چیست؟
من قبل از آنکه نگران ترکیب مجلس آینده باشم، نگران حاکم شدن روحیه ریا در بین مسئولان اجرایی و تقنینی هستم. من نمی‌توانم پدیده انسان‌هایی که مهر بر روی پیشانی خود دارند را درک کنم، به نظرم این‌ها پدیده خطرناکی باشند.
اینکه به من گفته شود که به علت ردصلاحیت شدن، محبوب تر خواهی شد همه را باید به فکر بی‌اندازد. چرا این اتفاق باید بی افتد؟ از ۴۰ درصد مردمی‌که پایی صندوق آرا آمدند تشکر میکنم اما باید فکر کنیم که چرا ۶۰ درصد مردم نیامدند؟
اما درباره ترکیب مجلس دوازدهم، من بلوچ هستم و بلوچ‌ها انسان‌های خوش بینی هستند؛ با این حال زمانی که برخی از گزاره‌ها را کنار هم می‌گذارم، شاید من بلوچ هم خوش بین نباشم. امیدوارم که اشتباه کرده باشم.
یعنی فکر می‌کنید که مجلس آینده، مجلس متشتتی خواهد بود و فراکسیون اکثریت نخواهد داشت؟ نبود فراکسیون اکثریت مسئله بدی است؟
خیر، من تنوع درآرا و سلیقه‌ها را یک عنصر مثبت تلقی می‌کنم و به نظرم یکدست شدن برای مجلسی که محل تضارب آرا است، مفید نباشد. اما من پدیده‌ای را مشاهده می‌کنم که فردی که به تازگی منتخب مردم شده است؛ دست روی نقاط ناراحت کننده مردم می‌گذارد.
در حال حاضر، آقایان از فضای مجازی تلگرام، واتس‌اپ و اینستاگرام و... برای تبلیغات استفاده کردند اما بلافاصله بحث ادامه محدودیت‌ها را بیان می‌کنند. این مسئله اخلاقا درست نیست. فردی که در مجلس یازدهم مباحثی را تحت عنوان ازدواج دختران ایرانی با خارجی‌ها مطرح کرده بود، از کم کردن ۳ میلیون تومان از حساب مردم به خاظر بی حجابی سخن گفته است.
مجلس یازدهم نیز آش دهان سوزی نبود.
نگران هستم که در مجلس آینده حسرت همین مجلس ضعیف را بخوریم و این مسئله نگران کننده است.
شما به اصل ۸۵ شدن طرح صیانت و لایحه عفاف و حجاب رای دادید؟
من به شدت مخالف بودم. متاسفانه ما ۳ قانون مهم را مشمول اصل ۸۵ کردیم که ایرادات ساختاری جدی دارند. در کمیسیون ویژه قانون جوانی جمعیت، موضوعی را عنوان کردند که با اصول قانون اساسی در تضاد بود؛ در عجب هستم که چرا شورای نگهبان آن را تایید کرد و یک تبعیض ایجاد شد.
از عمر دولت آقای رئیسی حدود دو سوم آن گذشته است، شما سال ۱۴۰۳ را برای دولت ایشان چطور پیش بینی می‌کنید؟
وعده‌های دولت آقای رئیسی را در کنار این وضعیت بسیار وحشتناکی که به لحاظ مدیریت اقتصادی کشور مشاهده می‌کنیم بگذاریم آن وقت فاصله بسیار زیاد شعار تا عمل رخ نمایی می‌کند.
شما بلافاصله بعد از انتخابات شاهد افزایش ارز و طلا بودید، البته در وزارت جهاد کشاورزی تلاش می‌شود تا کالاهای اساسی تورم لجام گسیخته را تجربه نکنند اما نگرانی‌های زیادی وجود دارد.
سرانه مصرف گوشت کشور به شدت کاهش پیدا کرده است و با این قیمت‌ها و این حیف و میل‌ها بسیار سال سختی را پیش بینی می‌کنم. همچنین آقای رئیسی در خوزستان بیان کردند که مبادا بشنوم فسادی در مجموعه اجرایی وجود داشته باشد، چای دبش در بغل گوش شما اتفاق افتاد.
آقای سعیدی نگاه شما به بودجه چیست؟
سعیدی: من معتقد هستم که بودجه و جهت گیری‌های آن بر اساس قانون برنامه باید باشد. زمانی که برنامه هفتم تصویب نشده بود، لایحه بودجه آمد و جهت گیری قانون برنامه را نداشتیم. نگاهی که به حوزه مالیات داشتین بسیار مخرب بوده و مسئله معیشت مردم را تنگ خواهد کرد. مسئله افزایش ۲۰ درصدی حقوق را مطلقا متناسب با افزایش تورم نمی دانم با این روش بودجه ریزی کسری و ناترازی بودجه بیشتر شده و نگرانی جدی برای سال
آینده خواهیم داشت.