چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
احمد علیرضابیگی:

قالیباف رئیس مجلس می‌شود، اما ریاست نمی‌کند

حس ردصلاحیت، خوب است؟ بد است؟ یا...
علی‌القاعده نماینده‌ای که ردصلاحیت شده و مانند من یک سال حبس خورده است، در اظهارنظر درباره موضوعات یک ملاحظاتی باید داشته باشد یا در حضور پیدا کردن میان مردم، شرم و حیایی دارد. اما من از محبتی که از همشهری‌های خودم یا در مترو و همسایه‌ها در تهران مشاهده می‌کنم، یک شیرینی گوارایی حس می‌کنم و نمی‌دانم چرا اینقدر راحت هستم. علی‌القاعده نباید راحت باشم ولی مسرورم.
ماجرای حبس چیست؟
پس از فعلی که من در ماجرای خودروهای شاسی بلند انجام دادم، هیات نظارت بر رفتار نمایندگان آن را در چارچوب نمایندگی تشخیص نداد. این هیأت اعلام کرد که کار من در زمره و فعالیت نمایندگی نیست و دروغ گفته‌ام. در واقع مصونیت پارلمانی من به عنوان نماینده ملت برداشته شد و به واسطه شکایت وزیر سابق صمت به دادگاه معرفی شدم. در یک فرایند کمتر از دو هفته که مرحله دادسرا و دادگاه را سپری کردم، در دادگاه بدوی به فاصله بیست دقیقه پس از خروج من از دادگاه، حکم یک سال حبس صادر شد.
شما هنوز پای اظهارات خود درباره فیدلیتی‌ها هستید؟
من بر مبنای مستندات صحبت کردم. بنده ده‌ها پرونده این چنینی را کار کردم، در مجلس گذشته، در استیضاح وزرا، در مواجهه با رئیس جمهور، در بطلان واگذاری‌های صورت گرفته، ماشین سازی تبریز، کشت وصنعت مغان، کشت و صنعت هفت تپه و ... با دلایل و مستندات در محاکم حضور پیدا کردم. در مسئله واگذاری خودرو به نمایندگان نیز با مدرک و سند وارد شدم. فهرست و قراردادی را که با کارت ملی دو دختر چوپان در کوهدشت لرستان با شرکت بهمن موتور بسته شده بود را پیدا کردم درحالی که به دست آوردن این مدارک کار راحتی نبود؛ اما سبقه گذشته من این امکان را برای من ایجاد کرد که این اسناد را به دست بیاورم.
آن نمایندگانی که شما می‌دانستید که خودروی شاسی بلند گرفته‌اند، به شما مراجعه نکردند و بگویند چه آدم بی معرفتی هستید؟
بنای من بر افشای اسامی‌نمایندگان نبود بلکه معتقد بودم که یک سازمانی با هدف و انگیزه این اقدام را انجام داده است، تعدادی از نمایندگان می‌گفتند که معاونت مجلس با آنان تماس گرفته و بیان کرده است که خودروی شاسی بلند برایتان در نظر گرفتیم و به خاطر محدودیت‌هایی که وجود دارد آن را به نام عروس، راننده‌ای یا دامادی سند می‌زنیم.
این نشان می‌دهند که یک اراده ای موضوع را به جلو می‌برد و اساس مقصود ایجاد یک سازمان غیر رسمی‌رای بوده است که نمایندگان تطمیع شده و با اراده یکی بلنده شده و بنشینند.
بالاخره یک نفر برکنار شد.
رسما گفتند که برکنار شده است اما زمانی که مسئله را پیگیری کردم، معاون مجلس که امضای او پای قراردادها بود از این مسئولیت برداشته و در مسئولیت دیگری به عنوان پروژه گسترش مجلس که با همسایه‌ها تفاوهم می‌شود، گذاشتند.
ترکیب مجلس دوازدهم مشخص شده است. شما ارزیابی از آینده مجلس دوازدهم دارید؟
تفاوت مجلس یازدهم با مجلس دوازدهم، تفاوت‌های برجسته ای است. اولا مجلس دوازدهم فاقد فراکسیون اکثریت خواهد بود و هم نوایی که به واسطه دعوای خانوادگی رخ داده و به یک گسست قابل توجهی منجر شده است، در تعیین ریاست مجلس خود را نشان خواهد داد. گروه‌هایی که توانستند رای مردم را به خودشان اختصاص بدهند، تلاش در دفع همدیگر خواهند داشت.
البته این مسئله سبب نمی‌شود که آقای قالیباف دوباره رئیس مجلس نشود، اما ایشان نمی‌تواند اعمال ریاست بکند. پیوندهایی که ایشان به واسطه آنان می‌توانست اعمال ریاست کند، گسسته شده و از بین رفته است. تعداد قابل توجهی از نمایندگان شاید به جهت سیاسی با آقای قالیباف هم جهت باشند اما تلاش می‌کنند که از ایشان اعلام برائت کنند تا خودشان را نزد مردم موجه نشان بدهند. همین مسئله سبب واگرایی بیشتر خواهد شد. فراکسیون اقلیت نیز نسبت به مجلس یازدهم با جسارت بیشتری شکل خواهد گرفت و چه بسا همین فراکسیون باعث تمرکز و قدرتمند شدن طرف مقابل شود.
تحلیل شما از عملکرد آقای قالیباف چیست؟
عملکرد ایشان از شاکله شخصیتی ایشان نشأت می‌گیرد. ایشان در مجلس یازدهم نتوانست آن ظرفیت و قابلیتی که نمایندگان حرفی در آن داشته و باید به آن احترام گذاشته شود را متجلی کند و سبب ناکارآمد شدن مجلس یازدهم شد. در مجلس یازدهم بسیاری از موضوعات که مربوط به آیین نامه داخلی است و حرمت بند بند آن باید حفظ شود، به راحتی زیرپا گذاشته شد. شاید مسئله صوری به نظر برسد اما تعیین کمیسیون تلفیق پس از تقدیم لایحه بودجه به مجلس صورت می‌گیرد، اما درحالی کمیسیون تلفیق شکل گرفت که هنوز بودجه به مجلس تقدیم نشده بود. زمانی که به این مسئله اعتراض کرده و گفتیم خلاف آیین نامه مجلس است، آقای قالیباف فرمودند که لایحه بودجه به مجلس واصل شده است و گویا پیک موتوری آن را آورده است. ما در رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۳ به برنامه هفتم توسعه که وجود خارجی نداشت، استناد می‌کردیم.
در مجلس یازدهم، دو طرح صیانت و لایحه عفاف و حجاب بسیار پرسرو صدا شد؛ به نظر شما چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد؟
صیانت طرح بود که برای رسیدگی به آن یک کمیسیون ویژه برگزار شد و دولت نیز حاضر به پذیرش مسئولیت آن نشد. بحث فضای مجازی از آب و برق و مسائل زیر ساختی مهم تر بوده و جایگزینی ندارد؛ زمانی که این طرح بازتاب اجتماعی پیدا کرده و مشخص شد که در پستو قرار است بررسی شود، حتی شخص من که از سوی همکاران برای بررسی این طرح انتخاب شدم به علت داشتن نظر غیرهمسو با آنان، آشکارا مرا به کمیسیون راه ندادند. درباره لایحه عفاف و حجاب، مجلس به خاطر انتخابات و تبعات اجتماعی که آن داشت، اصل هشتاد و پنجی کرد و لایحه را به سمت کمیسیون فرهنگی فرستاد. مطالبی که آنان به شورای نگهبان ارجاع می‌دادند با مقتضیات زندگی مردم همخوانی نداشت و تبعات بسیاری ایجاد خواهد کرد.
بودجه به دو دوازدهم تبدیل خواهد شد، درست است؟
خیر، تعیین تکلیف می شود. بودجه‌ای که ما بستیم، چندان بودجه مطلوبی نیست. شما مستحضر هستید که در این قانون بودجه ۵۰ درصد مالیات اضافه کردیم، یک درصد ارزش افزوده اضافه کردیم، طول خدمت بازنشستگان را اضافه کردیم. موضوعاتی که در بودجه رخ دارد برای ما مانند جام زهر بود که آن را سر کشیدیم. نوع نگاه ما به اقتصاد نگاه اشتباهی است و چون نتوانستیم به فعلیت در بیاوریم تن به چنین گریزهایی دادیم. بخش عمده بودجه درباره حقوق است و برای توسعه چیزی پیدا نمی کنید.